Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR (AK ČR) a hejtmanka Karlovarřského kraje Jana Mračková Vildumetzová se velmi důrazně ohradila proti tvrzení obecně prospěšné společnosti EDUin, podle níž se kraje snaží nadřadit své partikulární zájmy nad zájmy žáků a jejich poptávku po středoškolském vzdělání, neboť chtějí podřídit síť středních škol výhradně aktuálním požadavkům pracovního trhu. Informuje server Moderní obec.
|
Jana Vildumetzová (asociacekraju.cz) |
Předsedkyně Rady AK ČR Jana Mračková Vildumetzová dnes ke kritice kroků krajů ze strany EDUin uvedla: „Společnost EDUin vydala tiskovou zprávu, kde píše, že představitelé krajů, kteří bodové ohodnocení jako podmínku pro přijetí uchazeče na střední školu prosazují, nedomýšleli dopady tohoto opatření, a že uvnitř asociace není k věci jednotné stanovisko. Autoři zprávy si ani nezjistili informaci o tom, že Rada Asociace krajů už toto opatření schválila, a to jednohlasně. Stejně tak souhlasili všichni členové Komise pro školství při Asociaci krajů. Pro kraje je totiž stávající situace ohledně úrovně vzdělávání naprosto nepřijatelná. Ze statistik za uplynulý školní rok vyplynulo, že u maturitních zkoušek bylo neúspěšných celkem 36,2 procenta maturantů, to je obrovské číslo! Přitom stanovení podmínek pro přijetí žáků je nyní na každém řediteli střední školy a kritéria se značně liší. Školy přijímají mnohdy žáky, kteří nemají pro studium na střední škole předpoklady, stupňuje se migrace studentů mezi školami. A my nadále nemůžeme nést odpovědnost za kvalitu vzdělávání, když nemáme možnost ji jakkoliv ovlivnit.“
Celý text naleznete
zde
9 komentářů:
kraje nemají na základky žáden vliv
"Školy přijímají mnohdy žáky, kteří nemají pro studium na střední škole předpoklady, stupňuje se migrace studentů mezi školami. A my nadále nemůžeme nést odpovědnost za kvalitu vzdělávání, když nemáme možnost ji jakkoliv ovlivnit.“
Ne že bych s EDUinem souhlasil, ale jak to dopadne, když proti jednomu nekompetentnímu subjektu nastoupí druhý, který neví co mluví.
Studium na střední škole, to myslí i učně? To je také střední škola. Bohužel pod rozlišovací schopností některých politiků.
Jak to, že nemají možnost kvalitu ovlivnit, když školy financují?
Stav škol na kraji je důsledkem dlouholeté činnosti krajských odborů školství. Od preferování oblíbených v krajském městě až po zánik učilišť, jejichž žáci jsou na maturitních oborech. Neboli, co EDUin kritizuje měly kraje udělat už před lety.
Dnes je vidět odliv žáků z menších měst do krajského města, což zase povede k dalšímu úpadku venkova. Za 5 let si toho někdo všimne a rozjede projekty na mapování situace.
Chtějí-li kraje kontrolovat kvalitu školství, nechť lobují až do zmodrání tváře
za zrušení financování škol na hlavu
za odpovídající ohodnocení učitelů
za změnu zákona o kvalifikaci pro výkon učitelského povolání
za změnu personálního obsazení a sylabu vysokých škol připravujících učitele na povolání
za změnu sylabu a výstupné certifikace absolventů učilišť
za změnu zákona o nutnosti maturitní zkoušky pro výkon mnoha povolání
Nyní jsou kraje v pozici trenéra, který koni nejprve zlomí nohu a pak mu nastavuje vysoké laťky.
Zrušení financování škol na hlavu nestačí. Dokud nebude jasná zpětná vazba, ředitelé stále nebudou motivováni ke kvalitě. Tu kvalitu nejprve musíte být schopen změřit a pak porovnat s ostatními. A pak teprve, když rodiče uvidí, že škola se sama popisuje jako nejelitnější z elitních (to nic nestojí a prohlašovat si to může o sobě kdo chce), ale pak půlka dětí neudělá ani triviální maturitní zkoušku, tak teprve pak dojde k tlaku na ředitele. Do té doby nemá jediný důvod kohokoliv nepříjmout, i když není financován na hlavu. Ono se zase řeklo to A, ale nikomu už moc nedošlo, že bez toho B, to A nebude fungovat. Protože problém není tlak na přijetí každého žáka, ale chybějící tlak proti přijetí každého žáka. To soudruzi stále nepochopili, tak si tím zase musíme celým projít, než opět zjistí, že to zase nefunguje a budou hledat dalšího viníka. Tak snad jim to dojde tentokrát.
Do té doby nemá jediný důvod kohokoliv nepříjmout, i když není financován na hlavu. Ono se zase řeklo to A, ale nikomu už moc nedošlo, že bez toho B, to A nebude fungovat. Protože problém není tlak na přijetí každého žáka, ale chybějící tlak proti přijetí každého žáka.
Velice zjednodušeně. Je v zájmu ředitelů přijímat žáky, kteří budou úspěšní. Pak bude mít škola jeden z předpokladů stát se školou dobrou. Je také v zájmu (nejen) ředitelů, neztratit živobytí.
Jo tajnej, jenže to, co vy nechápete, je skutečnost, že k tomu, aby mohl žák být označen za úspěšného, je třeba zavést měřitelný pojem úspěchu, ty úspěchy mezi sebou být schopen porovnat a tudíž také uspořádání úspěšnosti. Současný stav je ten, že každý si může tvrdit co chce. Já jsem úspěšný, já jsem geniální, já jsem originální, pojďte studovat na školu, kterou jsem JÁ vystudoval. Je to elitní škola a JÁ jsem elitní. A do práce mě nepřijali, protože jsou to všechno idioti. A toto právě nazývám devalvací vzdělání a vzpourou intelektuálních frustrátů. Ať žije doba marketingová - doba lží a přetvářek, doba devalvace hodnot, v níž nejde o to, jak věci jsou, ale o to, jak je smíme vnímat. Ať žije masírování a vymývání mozků.
Vám ale tyhlety abstraktnější myšlenkové operace dělaly vždy problém.
Lodička krajkých pštrosů narazila na mělčinu?
Ze statistik za uplynulý školní rok vyplynulo, že u maturitních zkoušek bylo neúspěšných celkem 36,2 procenta maturantů, to je obrovské číslo! Přitom stanovení podmínek pro přijetí žáků je nyní na každém řediteli střední školy a kritéria se značně liší. Školy přijímají mnohdy žáky, kteří nemají pro studium na střední škole předpoklady, stupňuje se migrace studentů mezi školami. A my nadále nemůžeme nést odpovědnost za kvalitu vzdělávání, když nemáme možnost ji jakkoliv ovlivnit.“
Opravdu nemají kraje "možnost jakkoli ovlivnit" kvalitu vzdělávání? Dovoluji si paní hejtmanku a šéfku Asociace krajů za ANO 2011 a její nedostatek systémového nadhledu hluboce politovat. Kraje a obce mají v počátečním vzdělávání vzhledem k parlamentu, vládě, MŠMT i vzhledem k samotným školám velmi významnou úlohu i pestrou škálu možností, kterou zjevně ne dostatečně účelně a účině využívají. Kraje mají dokonce i zákonodárnou iniciativu. Přesto Asociace krajů neřeší problém úpadku kvality školního vzdělávání systematicky a upřednostňuje pochybné dílčí administrativní opatření typu "Rozmnožili se slimáci, tak ten rozežraný salát zaoráme, zkompostujeme nebo spláchneme do kanálu"?
Zdá se, že hejtmanské školské lodičky opět uvízly na mělčině pštrosího prefreování stavby silnic, cyklostezek, pečovatelských zařízení, nemocnic s heliporty atd. Hrubě rozpočtově podfinancované a mizerně řízené a spravované školy ať jdou k nějakému privatizačnímu nebo dotačnímu šípku? Tenhle vzdělávací "vitamín C" bez odborně a kulturně naservírovaného výživného základu pro školy vyhovuje krajským zastupitelům a úředníkům nejlépe?
Máme tu vládu vzniklou spojením ANO 2011 a ČSSD, kterou její zkorumpovanost dovedla tam, kde je. Kraje jsou teď v polovině volebního období. Přál bych si, aby kraje a vláda neopakovaly ve školství chyby minulosti. Myslíte, že v tom současná vláda krajům pomůže?
J.Týř
Kraje a obce mají v počátečním vzdělávání vzhledem k parlamentu, vládě, MŠMT i vzhledem k samotným školám velmi významnou úlohu i pestrou škálu možností, kterou zjevně ne dostatečně účelně a účinně využívají...
Okomentovat