Zhruba tři pětiny dotázaných jsou proti povinné maturitě z matematiky (62 %) a začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných základních škol (57 %). Pro společnou maturitu pro všechny střední školy je necelá polovina (48 %) dotázaných (44 % je proti), zastánců centrálního hodnocení maturit jsou více než dvě pětiny (43 %), přičemž vyrovnaný podíl je zároveň i proti (45 %).
Postoj obyvatel České republiky k placení školného na veřejných vysokých školách je dlouhodobě negativní a v čase téměř neměnný. Vyplývá to ze šetření Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).
Podíl souhlasných odpovědí nad nesouhlasnými odpověďmi převažoval u většiny zkoumaných opatření zavedených novelou zákona o českém školství. Nejvíce (70 %) respondentů je pro to, aby byl povinný poslední rok předškolního vzdělávání (22 % je proti). Přibližně tři pětiny respondentů jsou pro garantované místo v mateřských školkách pro každé dítě starší dvou let (61 %), pro bezplatné předškolní vzdělávání od 2 let (59 %) a také pro jednotné přijímací testy na maturitní obory (58 %). Zákaz propouštění učitelů na tzv. letní prázdniny schvaluje polovina (50 %) dotázaných (33 % je proti a 17 % neví).
Podíl souhlasných odpovědí ještě převažuje u názoru na společnou maturitu pro všechny střední školy (48 % pro ku 44 % proti) a na možnost individuálního (domácího) vzdělávání na úrovni základní školy (48 % pro ku 41 % proti). Zhruba půl na půl je rozložení pro a proti u položky centrální hodnocení maturitních testů (43 % je pro a 45 % je proti). Výraznější podíl negativních odpovědí převážil u otázky na začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných základních škol (57 % je proti, 35 % je pro) a u otázky na povinnou maturitu z matematiky, kterou odmítá 62 % dotázaných (zastánců je 31 %).
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Otázkou je, jak byly položeny otázky? Ptali se třeba na povinnou maturitu z matematiky pro gymnázia a střední školy s výjimkou sociálních, zdravotnických a uměleckých škol?
Konečně nějaký průzkum, který je relevantní k tématu školství.
Čili, pro společnou maturitu je většina, pro jednotné přijímací testy na maturitní obory je také většina. Centrální hodnocení maturit už je tak půl na půl s mírnou převahou proti, nicméně vzhledem k tomu, že pro společnou maturitu je většina, tak to připisuji tomu, že část lidí sice podporuje centrální maturitu, ale nepřeje si centrální hodnocení písemných prací. Jasná většina je proti inkluzi.
Výrazný nesouhlas je s povinnou maturitou z matematiky.
Pokud by se všechno řídilo většinovým názorem, tak bych s tím neměl problém. Nemít povinnou maturitu z matematiky je sice škoda a výrazně a stále více to bude omezovat naši konkurenceschopnost, protože řada lidí, kteří by matematiku bez problémů zvládli, se do větších akcí pro jistotu pouštet nebudou, ale čert to vem. Zřejmě je třeba se smířit s tím, že myšlení se stalo (slovy pana Lippmanna) úzkou odborností. Tak aspoň mám do důchodu vystaráno. A možná mě ještě budou vyndávat z rakve a rozhýbávat. Spíše mám obavu ze střetu budoucích kulturologů, teologů, sociologů, politologů, historiků, archeologů, filosofů a jiných humanitně vzdělaných často nedotčených matematikou, s realitou.
Pane Komárku, díky za článek.
Pane Doležel, poťouchle připojuji profláknuté slovo "aktivisté".
Matematiky by bylo opravdu škoda. Již nyní mají mnozí na SŠ a VŠ problémy s procenty, úměrou, trojčlenkou,...tedy obyčejnými početními příklady z praxe. A tzv. "matematická gramotnost" je mizerná. A jakou roli v tomto procesu bude hrát "inkluze po českém způsobu" se dozvíme o pár let později. Určitě to ale nebude v pozitivním slova smyslu.
Vezmeme-li v potaz, že jsou to výsledky šetření po několikaleté intenzívní masáži všemožných aktivistů s EDUINem a ČOSIV v čele, tak jsou to vlastně výsledky až překvapivě dobré, svědčící o smyslu pro realitu.
Určitě by ale stálo za to mít k dispozici data a metodiku.
Okomentovat