Polovinu investic, jako jsou stavby silnic a škol, by si Česko nemohlo dovolit bez eurodotací

neděle 4. listopadu 2018 ·

V tuzemsku je oblíbenou disciplínou Evropskou unii kritizovat, jenže členství přináší výhody, díky kterým Češi bohatnou. Podíl českého HDP na obyvatele se dnes pohybuje okolo 90 procent evropského průměru. Za 14 let členství v EU jde o pětinový nárůst. Statistiky Evropské komise ukazují, že téměř polovinu veřejných investic, jako jsou například stavby silnic, výzkumných center či rekonstrukce škol, by si česká vláda nemohla dovolit bez peněz z evropských strukturálních fondů - tedy dotací, v Česku spojovaných s korupcí, plýtváním a křivením trhu. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.


Petr Zahradník (fss.muni.cz)
Jak vyplývá z nedávné studie Úřadu vlády, s přispěním evropských dotací Česká republika mezi roky 2007 a 2016 financovala projekty za 928 miliard eur. Bez evropských peněz by vůbec nevznikly - z dotací se platilo 80 procent nákladů. Tyto projekty přitom za zmíněné období představovaly v průměru 2,21 procenta celkového ročního HDP.

Nabízí se však otázka, zda unijní peníze země investovala tak, aby ekonomický růst udržela i v příštích letech, až se příjem z evropského rozpočtu zmenší. "Injekce z evropských fondů pro nás byla a je veliká. Přínos těchto peněz by ale mohl být daleko větší. Měli bychom se více zaměřit na projekty, které budou dlouhodobě generovat návratnost," upozorňuje Petr Zahradník, ekonomický analytik České spořitelny, který se evropským dotacím věnuje.

Podle Zahradníka vláda mnohdy investuje pod tlakem a snaží se peníze za každou cenu vyčerpat. Chybí ale dlouhodobý plán a projekty na sebe nenavazují. "Priority se mění s každou novou politickou reprezentací," říká analytik. Rodí se tak neudržitelné nápady, které po vyschnutí dotací buď zkrachují, nebo zatíží státní rozpočet.


Celý text naleznete zde

2 komentářů:

laimes řekl(a)...
4. listopadu 2018 v 9:50  

jistěže eu = německo silně dotuje stavbu dálnic , jelikož pohlédneme li na mapu stavíme dálnoce z německa do německa a flikujeme d1= istanbul-hamburg a pro das aute jsme postavili dálnici do boleslavi,zatímco paralelka hradec-olomou,která již měla dávno nahradit d1 neexistuje dopsud a spoj moravy- slovensko a brno -vídeň jsou ve hvězdách

E.Kocourek řekl(a)...
4. listopadu 2018 v 16:09  

"Nemohla dovolit" není běžná novinářská nesmyslná formulace, ani běžná novinářská "neinformovanost". V této souvislosti je to běžná mainstreamová LEŽ. ////

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.