„Teď si představte, co by se stalo, kdyby se povinná školní docházka zrušila. Preference a potřeby dětí a jejich rodičů by se najednou začaly dávat na první místo. Přestalo by se řešit, co potřebuje společnost. Politici, úředníci, ale i experti – centrální plánovači, všichni ti by ztratili vliv na vzdělávací proces. Nemohli by nadále nikomu říkat, co je pro něj dobré, co se musí naučit, jak se musí ve škole chovat. Pokud by totiž nadále existovala škola, kde by se někdo snažil uplatňovat svůj mocenský vliv a poroučet ostatním, aniž by o to ostatní stáli, většina lidí by do takové školy přestala chodit,“ píše Pavel Kovařík pro server Svoboda učení.
Pavel Kovařík (twitter.com) |
Školy a vzdělávací instituce by se najednou začaly ptát dětí, případně jejich rodičů, co je zajímá, co by se chtěly učit. Začaly by se dokonce ptát, jakým způsobem se chtějí učit. Jako mávnutím kouzelného proutku by se školy doopravdy začaly zajímat o to, co si děti myslí. Co chtějí. Co považují za důležité. A musely by se setsakramentsky snažit, protože v opačném případě by jejich budovy zely prázdnotou.
2. Žádné povinné kurikulum
Povinné kurikulum, rámcové vzdělávací programy… nic z toho by neexistovalo. A pokud ano, tak pouze jako doporučení.
Děti by si samy volily, co je zajímá. Mohly by rozvíjet své silné stránky, své talenty. Škola by jim byla nápomocná tím, že by vytvářela svá vlastní kurikula. Tu by kladla důraz na humanitní vědy, tu na přírodní, jinde na umělecké obory.
Škola by přirozeně mohla čerpat z doporučení, které by vydávala centrální autorita v podobě státu či ministerstva. Ale také by nemusela. Jistě by se našla řada nezávislých odborníků, kteří by dokázali mnohem lépe definovat, co a v jakém rozsahu je důležité pro ten který vzdělávací směr. Určujícím vodítkem by byly též požadavky, které by pro zájemce o studium předepisovaly střední (případně vysoké) školy.
3. Konec zneužívání státu ze strany vlivových skupin
Vzdělávání by bylo svobodnější a transparentnější, protože by na něj přestaly mít vliv různé organizace, které se snaží určovat jeho podobu podle svého vidění světa nebo ke svému prospěchu.
Tyto organizace a vlivové skupiny často chtějí, aby se na školách vyučovalo to, co považují ideologicky za správné. Mohou to být různé názorové a postojové otázky, které vnucují dětem jednostranné odpovědi. Často jsou to ale též zaměstnavatelské svazy, které očekávají, že jim stát prostřednictvím školy zajistí přísun zaměstnanců takříkajíc vyrobených na míru.
4. Učitel by se stal respektovanou autoritou a prestižním povoláním
Škola bez učitelů by nebyla škola. To bude platit nejspíš ještě hodně dlouho. Pravda je, že role učitele se postupně mění. A právě proto bude na učitelích záležet, jak bude škola úspěšná v očích dětí a jejich rodičů. Pokud bude docházka do školy dobrovolná, bude jen málo důvodů, aby děti ztrácely čas s učiteli, kteří pro ně nepředstavují žádný přínos.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Co by se stalo, kdyby se povinná školní docházka zrušila? -- Ti rodiče, kteří stojí o vzdělání svých potomků, by si školy zorganizovali. Většina ostatního, co píše pan autor, jsou nesmysly, které by nenastaly ani omylem. ////
Bláhové a nesmyslné "preference a potřeby dětí" by nikdo neřešil, protože v těch nových školách by to probíhalo podle představ rodičů (a pravděpodobně podle představ obcí). ////
"Pokud by totiž nadále existovala škola, kde by se někdo snažil uplatňovat svůj mocenský vliv a poroučet ostatním, aniž by o to ostatní stáli, většina lidí by do takové školy přestala chodit" -- Klíčová podmínka je "aniž by o to ostatní stáli". Jenže do školy nechodí dospělí, ale děti, a ROZHODUJÍ rodiče. Rodiče by možná stáli o to, aby se v jejich škole nějaký mocenský vliv uplatňoval. Samozřejmě by to nebyl vliv socánků z Ministerstva a pomatenců z politických neziskovek. ////
Zajímavé je, co by muselo PŘEDCHÁZET zrušení povinné školní docházky. Nejdříve by totiž musela nastat SVOBODA. A k tomu máme v Česku nekonečně daleko. ////
zrušení či výrazné snížení povin. doch. by bylo prospěšné,stačil by první stupeň,ve druhém by bylo možné problémové nebrat,zárověň 10-15% rodičů ,co se zajímají o budoucnost svých dětí a jsou při penězích, by nastartovali kvalitní soukromé školství....
Chraň nás Pánbů před lidmi žijícími mimo realitu.
Ano co by se stalo. Hurá do Afriky. Možná i hůř, tam mají přes zimu teplo. Ano děti ze vzdělaných rodin by chodili do škol zřizovaných rodiči. Ale polovina populace by se na to vykašlala. Narostl by počet negramotných a sociálních problémů. Po dojití zásob by přes první tuhou zimu spousta lidí pomřela. Vrátili bysme se do doby před Marií Terezií. A to nebyla selanka. A jak dlouho by fungovala demokracie si každý domyslí.
Vy nás ale zásobujete, pane Komárku.
Co na to experti z Aspen Institute? A dalsi? Nantl, Munich, EDUin, Greger...
Umíte si představit? Jo umím. Spodní vrstvy by zůstaly doma na mobilech. Část střední vrstvy by své děti někam do nějakého vzdělávací ústavu s hlídáním šoupla. Bohatí by je poslali do institucí pro bohaté. Počet negramotných a posléze i nezaměstnaných by dramaticky stoupl, spolu s kriminalitou a extremismem. Zlaté zítřky se nekonají pane Kovaříku. Je rozdíl mezi informovanou pedocentricitou a naivitou.
Okomentovat