Vlak moderního školství České republice dál ujíždí, domnívá se školský expert Miroslav Hřebecký z nevládní organizace EDUin. Současná vláda přitom ve svém programovém prohlášení slibuje, že prosadí více peněz do školství a zlepší podporu učitelů tak, aby se mohli plně soustředit na výuku. A jak uvedl v Otázkách Václava Moravce Daniel Münich z Centra pro ekonomický výzkum a doktorské studium CERGE-EI, právě peníze představují zásadní problém.
„Peníze jsou to nejjednodušší. Musíte je sehnat a napsat je do výhledu státního rozpočtu, aby tam skutečně byly, vše ostatní je složitější, protože na to musíte mít lidi, spolupracující a schopné učitele, ředitele a i úředníky na krajích a obcích,“ vysvětluje Münich.
Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) není tak jednoduché peníze sehnat, souhlasí ale s tím, že jsou prvním krokem ke zlepšení kvality celé vzdělávací soustavy. Jenže peníze na přidání platů ve střednědobých rozpočtových výhledových rámcích nikde uvedené nejsou. „Těch 40–50 miliard korun na rok 2020–2021 nemáte ve střednědobém plánu zapsané,“ zdůraznil v OVM směrem k ministrovi Münich.
„Chtěl jsem, aby to tam propsáno bylo, čekal jsem debatu, už jen kvůli signálu, že je to míněné vážně. Jsem ale opravdu hluboce přesvědčen, že ve sněmovně shoda je, že je školství prioritou, a ty poslední tři rozpočty tomu odpovídají.“ říká ministr.
Ekonom Jan Libich, který působí na Báňské technické univerzitě v Ostravě a na univerzitě v Melbourne ale upozorňuje, že pokud se v Česku za posledních dvanáct let vystřídalo dvanáct ministrů školství, je těžko koncepci výhledově uchopit. „A lidé nevnímají ani mezinárodní perspektivu, co se týká výdajů na školství k HDP. Jsme na chvostu a navíc s klesajícím trendem,“ dodává.
Celý text a pořad ke stažení naleznete zde
11 komentářů:
ve školství jest peněz dostatek jen se neefektivně vynakládají ,takže to chce víc a ještě víc....
Objev objeveného. Sliby, které už byly slíbeny.
Ve školství není peněz dostatek. Ve všech možných srovnáních výdajů na školství a vzdělávání jsme buďto pod průměrem, nebo na chvostu. To se prostě okecat nedá.
A kromě toho se ty peníze, které jsou, ještě navíc neefektivně vynakládají.
Každý, kdo napíše či řekne, že ve školství je peněz dost, jako by se nadechoval k druhé větě: "A proto není potřeba přidávat."
Jenže ono je. A dojde Vám to, až bude zase pozdě.
Někomu nikdy.
Zdravotnictví uteklo školství ve financích nejméně o tři koňské délky!
poste.restante/ školství je 30 let zataralé,neefektivní a potřebuje takovou zásadní reformu ,jako byla naposled v r 1948,přihazovat do školství jsou vyhozené peníze,vškerá ta srovnávání je jen šaškování s čísly,úroveň českých kantorů je mizerná,pokud se někdo chce srovnávat s finským,estonským,lotyšským učitelem necht si zadá alespoň základní otázky: 1/jsem kvalifikovaný 2/umím anglicky 3/učím alespoň 28-30 hod týdně?
BP/ zdravotnictví je dnes průmyslové odvětví generující miliardové zisky: pojišťovny,farmaceuti, výrobci zdrav zařízení atd aby tento byznys fungoval je potřeba doktorů,kdežto školství nepodukuje nic,kromě trošky státních peněz které odkloní fotbalisti,takže učitele nikdo nepotřebuje
Školství je efektivní.
Vkládané prostředky včetně platů jsou hluboce podprůměrné.
Výkony, měřené například prostřednictvím výsledků žáků jsou nad průměrem. I když, bývaly lepší. Třeba v matematice určitě.
Znalost angličtiny s tím nemá co dělat a Vy dobře víte, že většina věkem starších kantorů se učila ruštinu. Ti, kteří anglicky umí povětšinou ze školství zdrhli, protože nemají důvod pracovat za almužnu. To je důvod proč Estonci jsou na tom lépe. Zaměňujete příčiny a důsledky.
Učit třicet hodin je kravina a nedá se to vydržet 15 let v kuse, pokud ovšem něco neflákáte. A dělat při tom třídního = administrátora, správce a údržbáře sbírek, atd. je nesmysl dvojnásobný.
Podstatné je něco jiného.
Současní kantoři za 15 - 20 let budou většinově v důchodu.
A na tyhle prachy a podmínky dostanete do školství buďto nadšence nebo jen třetí ligu. Přesně to se totiž děje už teď.Pravda s maturitou z angličtiny.
A Vy si budete moc dál skuhrat, jak úroveň školství a kantorů jde dolů.
A jo, já zapomněl. Dovezeme kantory z východu, protože tak funguje kapitalismus.
"A na tyhle prachy a podmínky dostanete do školství buďto nadšence nebo jen třetí ligu. Přesně to se totiž děje už teď"
je spousta extraligových s praxí,kteří jsou nezaměstnaní,jenže:
málokterý ředitel takového zaměstná a je pouze a výhradně na řediteli koho zaměstná,ředitel chce kantora s praxí min 2-3 roky a věkem max do 30 věku,tito si mohou ještě vybírat i mimo školství,školství nikdy nemůže platem+benefity+kariérní perspektivou konkurovat soukromému sektoru ,obzvláště tomu v praze a okolí,kam se mladý kantor bez závazků může snadno přestěhovat,díky této personální politice máme ve školství skoro samé ženské (jsou školy čistě ženské,kde ředitel/ka 10-15 let nezamestnal principiálně chlapa),pokud máme kantory tak 60+,máme spousty neučitelů s různorodým vš vzděláním, co učí cokoliv...
stejně jako je nesmyslné přidávat mladým ,stejně tak je nesmyslné přidávat 45+,ti budou klidně dělat i za méně,protože málokterý se může s rodinou přestěhovat do prahy a začít znovu a maloměstě či vesnici jinou práci nenajdemznám to z vlastní zkušenosti,kdy jsem jako nezaměstnaný padesátník obcházel školy,dělal bych i za 15 hrubo
je spousta extraligových s praxí,kteří jsou nezaměstnaní
To je klidně možné.
Jenže jich není dost a nejsou tam, kde je potřebujeme.
Ale hlavně za 15-20 let vymřou a noví nebudou. Z té dnešní třetí ligy, která do škol nastupuje, protože na víc nemá, za těch 15 let extraliga nebude.
Společnost tady docela sprostě okrádá současné kantory, protože si to nechají líbit. To je celé.
stejně jako je nesmyslné přidávat mladým ,stejně tak je nesmyslné přidávat 45+
Mladý člověk nepotřebuje ani tak velký nástupní plat, ale perspektivu.
Když ale vidí, že za 20 let bude mít (možná) tolik, kolik může mít teď v komerci jako nástup, tak by byl blázen, aby do toho šel. Nebou zoufalec.
V každém případě zdrhne hned, jakmile bude moci.
kdy jsem jako nezaměstnaný padesátník obcházel školy,dělal bych i za 15 hrubo
Jo. Jenomže jako padesátník a tenkrát. Teď na to nikoho nenalákáte. Ani padesátníka.
Já vím, že konjunktura skončí. Tak jsme se to učili v občance.
Jenže my teď neřešíme problém, protože jakože nemusíme, ale tím zaděláváme na budoucí prů… švih.
v eu je bežné že lidé volí karieru mezi sektorem státním a soukromým ,obojí má své klady a zápory,státní sektir má o 25-30% nižší plat ale je v něm jistota definitivy,stability,kariérního růstu,apod kdežto v soukromu jsou zase benefity ale taky rotace po určité době,stšhování apod,vždy je něco za něco,tohle u nás není,také v samotném školství není rozdělení na školy státní a soukromé,stát na to kašle a jen mává učitelům před očima storunama
Okomentovat