Jak má vypadat české vzdělávání? Má stát diktovat, kolik lidí bude v jednotlivých oborech zadarmo studovat? Má republika říct: Toto já potřebuju, proto to budu podporovat, zatímco jiné obory nepotřebuju a podporovat nebudu? Má diktovat počty bezplatně studujících v různých odvětvích?
Poslanec Václav Klaus junior (ODS) se domnívá, že přesně tak to republika dělat má," píše Martin Fendrych pro Aktuálně.cz.
Martin Fendrych (repro ČT) |
V komentáři pro Novinky.cz (Klaus) píše, že na vzdělávání nemá stát dost peněz a "musíme přece udělat zhruba tyto kroky: 1) Stanovit roční počty studentů na oborech, které stát chce podpořit. Například tedy 3 kunsthistoriky, 300 strojních inženýrů, 300 chemických inženýrů, 200 lékařů…
Klausovo "řešení" vzdělání jako by odpovídá dnešním potřebám: abychom stíhali svět, musíme rozvíjet technické schopnosti, závodit s Němci a Američany, vyvíjet nové, lepší technologie...
Lidem, jako je Klaus senior i junior nebo Andrej Babiš, vyhovuje ztechnizovaná, zvěcněná, na věci, jichž se můžeme dotknout, jež můžeme užít, spotřebovat, zkonzumovat, orientovaná společnost. Ta "si užívá" technického pokroku, automatizace, visí na mobilu, sedí v autě, to jí musí stačit, na nic se moc neptá, nejde o to "být", řečeno s Frommem, nýbrž mít.
Aby se lidé ptali, kladli otázky, víc otázek než odpovědí, k tomu je musejí vést rodiče, učitelé, filozofové, duchovní, psychologové (hle, samé zbytečné profese). Všimněme si, jak autoritativní režimy omezují ptaní se, kladení otázek...
Klaus junior je v tom stejný jako bolševici. Jeho rady, jeho pohled na republiku, je vadný, chtěl by tělo bez ducha, stát, jemuž byla provedena lobotomie.
Celý text naleznete zde
5 comments:
"Technicky orientovaná společnost se příliš nezabývá detaily, jako je duše, občan a jeho práva, občanská společnost, potřeba přemýšlet o smyslu věcí (včetně smyslu pokroku). Žijeme v době, kdy svět ovládají technologie, oceány jsou zahlceny plasty a dalším svinstvem, zničili jsme ovzduší, města jsou ucpána auty, člověk se ztrácí. Otázky po smyslu života jako by ztrácejí význam, a přece se lidé dál bojí smrti, trpí úzkostmi, žijí ve vztazích, které nelze technizovat, hledají, čemu věřit, dál zažívají krize a potřebují v nich nikoli lepší notebook, ale pomoc, útěchu, slovo (nikoli věc).
Smrt jsme ukryli do nemocnic, děti chráníme před strachem, před hrozbami, před otřesy, takže je pak jako dospělí nezvládají, hroutí se. Inženýrská společnost, kde třeba spolupráce s StB není problém, proč by byl?"
...děti chráníme před strachem, před hrozbami, před otřesy, takže je pak jako dospělí nezvládají, hroutí se.
Jo, ten testový stres, to je fakt peklo. Je potřeba před ní děti ochránit.
Teď už to konečně chápu.
a v čem je probém spolupráce s stb?
Fendrych je lhář, v lepším případě. Rodič není profese, tím méně zbytečná. A ani Klaus jr. ani Babiš, ani jejich sympatizanti (a že jich je!) nepovažují učitele za zbytečnou profesi. ////
Pokud Fendrych chce plivat na Klause juniora srovnáváním s bolševiky, propásnul vhodnou dobu o nějakých dvacet let. Dnes tím pouze uznává, co všechno bolševici dělali DOBŘE. ////
Pokud je Fendrych lhář, tak co by potom musel být VKml.?
Post a Comment