Hodnocení a přístup k hodnocení žáků lze považovat za jeden z ukazatelů kultury školy, která je připravena vzdělávat žáky s různou mírou nadání, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pokud chceme žáky hodnocením motivovat, dosahovat jejich osobního maxima bez vytváření jakýchkoli žebříčků, je třeba k němu přistupovat promyšleně, tvořit kritéria, která budou pro všechny spravedlivá. Jako ředitelka školy a speciální pedagožka jsem měla ve školské praxi možnost oblast hodnocení ovlivňovat. Jsem velmi ráda, že jsem měla podporu pedagogů. Těch, kteří chtěli žáky něco naučit, byli schopni dávat druhou šanci, nabízet konzultace, být partnery.
Markéta Olbertová (linkedin.com) |
Od 4. ročníku hodnotíme ostatní předměty (kromě výchovných) známkou, s tím, že jsou přesně daná kritéria hodnocení. Kritéria hodnocení jsou nastavena zvlášť pro čtvrtý až pátý ročník a zvlášť pro druhý stupeň.
Využíváme elektronickou žákovskou knížku, do které pedagog zapíše, kolik bodů za kterou práci mohl žák získat a kolik získal, vyjádří se to procenty. Každá aktivita má jinou „váhu“, takže výsledná známka není průměrem známek, ale vychází z procentuálního výsledku za všechny oblasti hodnocení. Naším společným cílem bylo to, aby se žáci nevyhýbali testům a dalším pracím, které se hodnotí. Proto je ve specifických kritériích předmětů srozumitelně popsáno, co a jak je nutné splnit.
Rodiče žáků mají do elektronického systému samozřejmě přístup. Snažíme se, aby byli co nejvíce informováni a vtaženi do dění ve škole. Součástí systému je tzv. povinnostník (záznamník úkolů), takže rodiče vidí, jaká zadání má jejich dítě splnit a dokdy. Žáci mají k dispozici studijní materiály, kterými jsou prezentace, pracovní listy, zápisy hodiny vytvořené učitelem, ale také např. videonahrávky pokusu v chemii nebo fyzice. Tímto způsobem ulehčujeme výuku těm, kteří jsou nemocní nebo se z jiných důvodů nemohli výuky zúčastnit.
Chceme v žácích vypěstovat pocit osobní odpovědnosti za výsledky jejich práce a dobře je připravit i k dalšímu studiu. Proto je vedeme k tomu, aby samostatně požádali o to, co potřebují pro své učení. Učitelé mají pravidelné konzultační hodiny, v rámci kterých mají žáci možnost požádat o vysvětlení látky, které nerozumí, napsat opravu písemné práce či testu, dopsat test, který kvůli nepřítomnosti ve škole nesplnili.
Vzhledem k tomu, že jedním z „průkopníků“ specifických kritérií jednotlivých předmětů byl vyučující chemie, zde jako příklad uvedu právě kritéria tohoto předmětu uvedená v ŠVP.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat