Lenka Felcmanová: Nevole vůči inkluzi je způsobená především složitou administrativou

úterý 20. listopadu 2018 ·

„Učitelé se naučili pracovat s různými „dys“ poruchami jako dysgrafie nebo dyslexie. Největší zátěž pociťují při vzdělávání dětí s poruchami chování a dětí s psychiatrickou diagnózou a mentálním postižením. Žáci s lehkým mentálním postižením (LMP) ale z 85 % chodí do speciálních škol, v běžných základních školách jich jsou necelé dva tisíce. Pro srovnání: v základních školách se celkem vzdělává přes devět set tisíc žáků. Bavíme se tedy o jednom žáku s LMP na skoro pět set dětí,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny Lenka Felcmanová. Lenka Felcmanová je místepředsedkyní ČOSIV a přednáší na Pedagogické fakultě UK.


Lenka Felcmanová (cosiv.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Jak příznivci, tak odpůrci inkluze se odvolávají na finské školství, kde jsou údajně speciální třídy běžné. Je to pravda?

Ve finském školství se žáci se speciálními vzdělávacími potřebami učí v některých předmětech odděleně, se speciálním pedagogem. Cílem je ale vyrovnávat jejich hendikep tak, aby se co nejvíce vzdělávaly s ostatními. Při školách také existují pavilony pro žáky s těžšími formami postižení, kteří se sice vzdělávají odděleně, ale účastní se akcí školy.

Slyšela jsem ale tvrzení, že Finové mají ve speciálním školství více dětí než my…

Srovnávání s námi je někdy matoucí, protože v mnoha zemích včetně Finska se mluví souhrnně o speciální péči a ta je ve velké míře poskytovaná při běžných školách, nikoli odděleně speciálními školami. Oddělené speciální školství bylo u nás budováno systematičtěji, už za minulém režimu.

Jaké jsou podle vás objektivní faktory, které vyvolávají vlny nevole vůči inkluzi?

Jednoznačně je to složitá administrativa související s podpůrnými opatřeními. Poradenští pracovníci také nedostali dost jasné a kvalitní metodické podpory a dohání se to za pochodu. V této oblasti se v posledních třech letech vzdělávalo i padesát procent učitelů a sedmdesát procent ředitelů. Na druhou stranu devadesát pět procent učitelů a devadesát sedm procent ředitelů v našem průzkumu uvedlo, že má se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami dlouhodobou zkušenost.


Celý rozhovor naleznete v Lidových novinách

3 komentářů:

Jir řekl(a)...
20. listopadu 2018 v 10:10  

Pokud budeme řídit školství tak, že budeme vycházet při hodnocení situace z našich přání a ne ze skutečného stavu, neposuneme se nikam, jenom k dalšímu zpackanému období. Není pravda, že nevole vůči inkluzi je způsobená především složitou administrativou. Jablko je shnilé uvnitř.

poste.restante řekl(a)...
20. listopadu 2018 v 11:15  

Lenka Felcmanová je místepředsedkyní ČOSIV a přednáší na Pedagogické fakultě UK.
Víc netřeba dodávat.

Ivo Mádr řekl(a)...
20. listopadu 2018 v 18:52  

Nechť paní Lenka Felcmanová napochoduje do třídy s 30 žáky. Dozajista pak sezná, že problém s inkluzí po českém způsobu je nejen v administrativě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.