V této části se setkáme s dalšími třemi úlohami a s výsledky, kterých žáci dosáhli při jejich řešení. Jedná se o netradiční úlohy týkající se změn a skupenství látek. Během samostatné práce žáci pracovali svědomitě a snažili se dosáhnout co nejlepších výsledků. Motivování byli, jak jsem psal v předchozím příspěvku, věcnou cenou pro první tři nejlepší řešitele. Podívejme se tedy nyní na další tři otázky i s jejich popisem a vyhodnocením.
Zadání úlohy:
Voda se jako jedna z mála látek vyskytuje běžně v přírodě ve všech 3 skupenstvích – plynném, kapalném a pevném. Z následujících 4 tvrzení vyber jedno, které pro skupenství vody platí:
A. Voda ve všech třech skupenstvích vytváří krystaly, které jsou nejvíce patrné u ledu.
B. Změna ledu v kapalnou vodu a kapalné vody v páru je dána změnou teploty prostředí, ve kterém se voda nachází.
C. Led, kapalná voda a pára mají různé vnitřní látkové složení.
D. Ve vzduchu je voda přítomna pouze, pokud se tvoří mlha.
Popis: Jednalo se o uzavřenou úlohu s výběrem jedné správné odpovědi. Žáci měli v úloze vybrat jedno tvrzení, které bylo pravdivé. Úloha se týkala poznatků o vodě v jednotlivých skupenstvích. Všech 25 žáků odpovědělo správně. Mezi typicky nesprávné odpovědi bychom mohli označit všechny zbylé nabídnuté odpovědi. Všechny jsou založeny na častých miskoncepcích žáků a na jejich naivních představách, které tvoří jejich individuální zkušenosti. U této skupiny žáků však k miskoncepcím nedošlo.
Celý text s dalšími dvěma úlohami naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat