„Cut off score nepovažujeme za jediný nástroj, jak zvýšit kvalitu středoškolského vzdělávání, je to ale nástroj nutný. Není možné, aby na maturitní obory nastupovali čtyřkaři nebo dokonce žáci s pětkami. Úspěšnost u maturit se stále snižuje, to je důsledek takového přístupu. Navíc náš záměr není zavést cut off score okamžitě, ale v horizontu dvou až čtyř let především proto, abychom mohli provést korelaci mezi výsledky u maturit a přijímacích zkoušek a odvodit od ní výšku cut off score,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (ANO) v rozhovoru pro MF DNES.
Ivo Vondrák (psp.cz) |
Co by znamenalo zavedení cut off score ve vašem kraji?
Podle naší analýzy by třicet bodů znamenalo o deset procent nižší vstup na čtyřleté a o tři procenta pro osmileté maturitní obory.
Celý text naleznete v MF DNES
4 komentářů:
Primární problém je v tom, že školy kvůli přežití vezmou všechny, aby naplnily stavy. Cut-off score vyřadí i žáky, kteří měli jen smůlu na základku/spolužáky. Jestli je někdo schopen vystudovat, nezáleží na známkách. Dost jedničkářů neudělalo gympl nebo VŠ a naopak dost podprůměrných na SŠ/VŠ excelovalo (moje kamarádka kadeřnice měla na právech na UK červený diplom).
!!!Umožněte přestupy (dobrovolné i nucené) a netrestejte za ně školy!!! Jen tak nebudete trestat ty nejslabší a dosáhnete vyváženého naplnění škol.
Nebojte se omezit výuku (např. tady u nás jsou 2 stejné SŠ jen 7 km od sebe, přesto je ta živořící nesmyslně udržována při životě).
maturita jest nesmysl,školy by měly mít závěrečné zkoušky,neexistují učební obory maturitní a nematuritní, jsou obory studijní a učňovské
"Úspěšnost u maturit se stále snižuje.
Pokud jsou počty i složení přijatých žáků stále přibližně stejné, počty škol a míst v nich také, pak fakt, že se "úspěšnost u maturit stále snižuje", může vznikat:
-meziročně se zvyšující obtížností testů
-klesající úrovní vzdělávání
-klesajícími studijními předpoklady populačních ročníků, vč například i volních dispozic
"Úspěšnost u maturit se stále snižuje."
Ano. Trochu si myslím, že je to i tím, že naši žáci dostávají vše naservírováno již na stříbrném podnose a sami pro svou maturitní zkoušku už nedělají téměř nic. Spoléhají na učitele, že to snad za ně všechno zvládnou.
Já si nepamatuji, že by se nám před 40 lety někdo tak podbízel. Všechno jsme si museli vyhledat a připravit sami a pak se to ještě poctivě naučit.
Dnes si žáci už nic nepíší, po knihovnách neběhají. Kliknou pouze na internet, tam si najdou hlouposti, které považují za pravdu, všechno si jen ofotografovávají do mobilů, ale pak se na to ani nepodívají. Ve škole se všeobecně nudí, a tak jsou pořád připojeni na síti, čemuž nahrávají i školní wifiny.
Já se spíš pořád ještě divím, že vůbec někdo odmaturuje.
Jestli by ta dnešní maturita neměla být spíše o práci s informacemi? Pak by nám to mladí předvedli. Protože v jejich vyhledávání jsou mistři světa.
Okomentovat