Proč potřebujeme reformu financování regionálního školství? Existují nějaká rizika? Který druh škol by na novém způsobu financování mohl tratit a komu to naopak pomůže? EDUin přináší shrnutí diskuse o chystané reformě financování regionálního školství, která proběhla v rámci Akvária 10. 10. 2018. Hosty diskuse byli: Zuzana Matušková, MŠMT, Martin Čech, Česká biskupská konference, Pravoslav Němeček, Asociace ředitelů základních škol, Pavel Klíma, ředitel ZŠ a MŠ Malšice a Petr Bannert, MŠMT.
Zuzana Matušková, MŠMT
Současný systém financování škol funguje de facto od roku 1993, kdy se začalo financovat normativním způsobem. Řadu let se již diskutuje o negativech tohoto systému, ale nikomu se to doposud nepodařilo řešit.
Hledali jsme inspiraci v okolních státech a zároveň nám OECD nabídlo, že může provést analýzu současného systému financování u nás. OECD doporučilo přenést hlavní roli ve financování škol, které nezřizují kraje, na stát.
Existují různé právní výklady využití peněz na úrovni krajů. Zároveň i zřizovatelé vstupují do kompetencí ředitelů různorodě.
Chceme především zprůhlednit celý systém pro ředitele. Ředitel dostane v rámci rozpisu rozpočtu jasná čísla k tomu, aby viděl, kolik mu bylo spočítáno peněz a lidí pro školu, kolik mu bylo ze strany státu spočítáno na nepedagogické pracovníky a kolik mu bylo případně spočítáno na školní družinu. Tyto parametry nejsou pro ředitele závazné, jsou pouze orientační a bude na něm, jak si peníze rozdělí.
Pravoslav Němeček, Asociace ředitelů základních škol
My o reformu financování usilujeme už řadu let a chtěli jsme, aby tyto peníze nešly přes kraj, protože kraje s nimi manipulují. Dosavadní systém nastartoval snížení kvality českého školství. Reálně momentálně existuje 14 různých systémů financování školství.
Celý text a záznam diskuse naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat