Odkud se v Česku bere čím dál chladnější a cyničtější vztah k heslům a ideálům sametové revoluce ze 17. listopadu 1989? Daniel Prokop, sociolog ze společnosti Median a Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v rozhovoru pro Aktuálně.cz tvrdí, že lidé sázejí hlavně na efektivitu a nechtějí v politice už žádné velké ideje.
Daniel Prokop (twitter.com) |
Všechny politické strany vykročily v Česku k centru. Levice ustoupila z progresivní daně, pravice naopak z placeného školství či zdravotnictví. Politické strany se tak začínají stále více unifikovat, jejich programy se slučují, málem je od sebe nerozeznáte. Lidé proto tedy nevolí podle odlišných programů, ale pragmaticky toho, o kom jsou přesvědčení, že splní své sliby. A uvěřili více Andreji Babišovi než ČSSD, která nedokázala zaručit ani fungování vlastní strany.
Lidé dokážou premiéru Babišovi odpustit hodně věcí. I jeho údajnou spolupráci s StB. Dost jim vadí i Čapí hnízdo, ale přesto ho volí, protože věří v efektivitu jeho vládnutí. Protože je jim sympatická vize silného státu, protože jsou v něčem zklamáni z polistopadového vývoje, vymahatelnosti práva… Tohle vše imponuje lidem nad padesát let, takže volí Andreje Babiše. Nabízí jim silný stát oproštěný od ideologie… a který nebude moc solidární, protože Češi jsou podle mezinárodních výzkumů spíše individualisté.
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Je sílící pragmatismus dobrým, či špatným signálem?
Špatným, pokud opustíme hodnoty svobody, základů liberální demokracie, solidarity, respektu k menšinám, stejných šancí, ústavnosti… pokud všechny tyto hodnoty zahodíme. Nemusí to být ale nutně špatně, jestliže jistý pragmatismus přispěje k redefinování listopadových výzev a hesel, aby odpovídaly dnešnímu rozvoji a požadavkům společnosti.
Vytratil se z české společnosti prozápadní entuziasmus "být jako Západ", který byl 17. listopadu 1989 víc než patrný? Co se stalo? Jako by bylo jedno, kam patříme. Mají na to snad vliv postoje prezidenta USA Donalda Trumpa, brexit, migrace, anebo snad i prezident Miloš Zeman?
Možná vás překvapím výsledky našeho nedávného průzkumu pro ČT, v němž jsme se ptali lidí na to, jak hodnotí zlomová rozhodnutí v českých dějinách. Sedmdesát procent hodnotí například vstup do NATO či Evropské unie pozitivně. Spolu se vznikem Československa v roce 1918 jde v očích lidí jednoznačně o nejpozitivnější rozhodnutí a etapy českých dějin. Hodně negativně naopak hodnotí mnichovskou dohodu z roku 1938, komunistický převrat z února 1948 či okupaci armádami Varšavské smlouvy 21. srpna 1968. Tedy ty symboly nastupujícího autoritářství. Negativní diskurz, na který se ptáte, sdílí tak třetina české populace.
Právě tohle bychom měli mít na paměti a nerezignovat v obavě, že negativismus v Česku mezi lidmi dominuje. Není tomu tak.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
" Mají na to snad vliv postoje prezidenta USA Donalda Trumpa, brexit, migrace, anebo snad i prezident Miloš Zeman? "
Jednoznačně proces globalizace.
No češi vidí realitu a mají přístup k informacím. A jak je masírují média, tak se chovají. U mládeže je to vidět nejvíc.
Ideálem je drzá mediální hvězda či úspěšný bezohledný podnikatel. Úspěch = peníze!
na české škole jsme podlehli politizaci?že by echo2 ?
Jak pravil student na statistiku, v níž má kotlinka v Evropě nejvyšší procento lidí, kteří by nechtěli v rodině muslima/ku, Češi jsou tak sví, upřímní, ostatní národy lžou.
Proč celý ten rozhovor vypadá jako snůška nesmyslů? Inu proto, že pan Prokop předstírá, že si nevšimnul, že je česká společnost rozdělená. ////
To, co je pro jednu část společnosti pozitivní, je pro zbytek společnosti negativní, a naopak. Pokud politické neziskovky placené však-víte-kým děsí (pouze údajné, bohužel) opouštění liberální demokracie, solidarity a respektu k menšinám, zbytek české společnosti volá "jen houšť" a nemůže se dočkat, kdy už to konečně nastane. ////
A dojde k redefinování listopadových výzev a hesel, aby odpovídaly požadavkům společnosti? Samozřejmě že nedojde. Žádné "požadavky společnosti" přece neexistují. Leda požadavky částí společnosti. Třeba požadavky vlastenců a proti nim požadavky vlastizrádců. ////
Okomentovat