„V září 2007 zahájilo na Stanfordu 75 studentů kurz psychologie Facebooku. O 10 týdnů později měli dohromady na 16 milionů uživatelů a na reklamě vydělali milion dolarů – objevili postup, který se stal velmi populárním.“ Kurz se zjednodušeně nazýval Facebooková třída a vedl ho profesor BJ Fogg, šéf stanfordské Persuasive Technology Lab (persuasive = přesvědčovací, v češtině se používá i ekvivalentní výraz persváze, tedy persvazivní). Pracoviště bylo nedávno přejmenováno na Stanford Behavior Design Lab (behavior design = ovládání chování).
BJ Fogg (twitter.com) |
Facebooková třída se stala v Silicon Valley legendou. V roce 2007 totiž Facebook poprvé umožnil vytváření vlastních aplikací, včetně takových, které pracují s daty uživatelů (viz To, co Facebook prodává, jste vy). BJ měl velmi blízko k potřebným informacím, a tak není divu, že právě jeho studenti dostali jako jedni z prvních příležitost ověřit, že prostřednictvím sociálních sítí lze během okamžiku ovlivnit miliony lidí na celém světě. Dnes mají jeho studenti otevřené dveře do všech firem, které svůj byznys zakládají na ovlivňování uživatelů (zákazníků, občanů).
Captologie stojí pevně na základech behaviorismu. Jejím cílem je prostřednictvím technologií ovládat to, co lidé dělají. Fogg za tímto účelem rozpracoval specializovanou teorii, tzv. Foggův behaviorální model.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat