Jedním ze závažných trendů je, že navzdory očekávatelnému zvyšujícímu se počtu nezaměstnaných budou firmy stále obtížněji hledat kvalifikované pracovníky. Závěr je jednoznačný. Je třeba, aby absolventi škol měli potřebné schopnosti (technologie využívat), a úplně všichni musí být schopni se opakovaně rekvalifikovat a učit stále něco nového.
Jak by tedy mělo školství na současné vývojové trendy reagovat? Bez změn se jistě neobejde.
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
Vzdělávání je tradičně nastaveno do monolitických bloků zastřešených vysvědčením či diplomem, jehož hodnota je do značné míry závislá na reputaci příslušné instituce. Podobný dokument přitom většinou neříká téměř nic o tom, jaké schopnosti jeho vlastník má, vypovídá hlavně o tom, kolik času při jeho získávání musel vynaložit.
Wayne Skipper proto podporuje přechod na kompetenčně orientované vzdělávání, které v sobě zahrnuje průběžné personalizované ověřování dosažených výsledků. Definování cílů tak trochu připomíná náš RVP, protože vychází z klíčových kompetencí (např. NACE Career Readiness Competencies ). Vývoj se ubírá k definování kompetenčních standardů v takové digitálně zpracovatelné formě, kterou by bylo možné implementovat do systémů sledování osobního růstu tak, aby bylo možno evidovat jejich naplňování u každého uživatele individuálně.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
a proč by měla?
Okomentovat