O přenesení části výuky studentů a učňů odborných škol do firem se v Česku mluví už více než deset let. Někde systém funguje, spočívá ale na domluvě jednotlivých škol a podniků. Na celostátní úrovni se zatím nepodařilo najít oboustranně výhodný model spolupráce, který by zlepšil přípravu absolventů na fungování v praxi. Reportáž přináší týdeník Ekonom.
Karel Havlíček (amsp.cz) |
Karel Havlíček má o dalším postupu jasno. Nejprve chce vytvořit katalog firem, které by se do systému mohly zapojit. Měl by také vzniknout koordinátor, který by podniky propojoval se školami a radil jim, jak spolupráci nastavit. Tuto roli by podle Havlíčka mohla převzít agentura CzechInvest, případně speciálně jmenovaný vládní zmocněnec či zástupce profesních svazů.
Těžištěm plánu, který nyní vzniká, je ale podpora firem, jež se do projektu zapojí. „Mělo by jít o daňovou podporu podobnou odpočtům, které stát poskytuje firmám na podporu vlastního výzkumu a inovací. U menších firem by mohlo jít o poradenství a dotace, například ze strukturálních fondů,“ popisuje Havlíček.
Vedle duálního vzdělávání by podle Havlíčka mělo kvalifikaci absolventů odborných škol zlepšit i posílení praktické výuky na základních školách a omezení počtu žáků, kteří po základní škole odcházejí na gymnázia.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Předpokládám, že děti všech příbuzných pana Havlíčka i všech politiků a zaměstnanců MŠMT určitě nenastoupí do G (o víceletých nemluvě) a v ZŠ namísto ztráty času ve volitelných předmětech zaměřených na IT, M, F nebo Ch budou vehementně usilovat o možnost trénovat upínání něčeho do svěráku a pilování a následně se budou hlásit k přijetí do učilišť.
Ferda
Okomentovat