Vláda poslala do Sněmovny střednědobý výhled státního rozpočtu na léta 2020 a 2021, který nepočítá se slibovaným navýšením financí pro školství. Zatímco v roce 2019 má do regionálního školství směřovat 143,7 miliard korun, v následujících dvou letech to má být 147,5 miliard. Necelé 4 miliardy navíc nemohou na plánovaný růst učitelských platů stačit.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
„…návrh obsahuje v kapitole Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy navýšení prostředků na platy o 1 mld. Kč a 2 800 přepočtených míst pedagogů v souvislosti s reformou financování školství zabezpečující dělení hodin (PHmax), resp. dělení tříd (tím je zajištěna požadovaná úroveň v rozsahu 1,5 mld. Kč a 4 200 míst pedagogů), dále o 0,3 mld. Kč a 800 míst pedagogů na zabezpečení rozšíření doby provozu mateřských škol včetně překryvu pedagogů ve třídě až o 2,5 hodiny a o 0,74 mld. Kč a 3 154 míst nepedagogických pracovníků v regionálním školství na zajištění realizace reformy v této oblasti.“
„Média jsou plná informací, o tom, že vláda zvyšuje pedagogům platy, ve skutečnosti letos někteří ředitelé učitelům platy naopak snížili,“ upozorňuje Radek Sárközi, „na jaře se snižovaly příplatky, protože na ně školy nedostaly peníze od krajů, nyní na podzim přišla druhá vlna šetření.“ Některé školy musely učitelům zkrátit úvazky, nebo dokonce zaměstnance propouštěly. Jinde byli ředitelé nuceni zařadit pedagogy do nižší platové třídy, aby ušetřili. Řada učitelů má nulové osobní ohodnocení, protože školy nemají finance.
České školství je dlouhodobě podfinancované. V roce 2017 se podílelo na hrubém domácím produktu pouhými 3,9 procenty, průměr zemí Evropské unie přitom činí přes 5 procent. Platy českých učitelů jsou na posledním místě ze všech zemí EU. Nástupní plat učitelky mateřské školy činí 19 850 Kč hrubého měsíčně, učitelé základních a střeních škol mají nástupní plat 25 470 Kč.
Zdroj: Tisková zpráva spolku Pedagogická komora
Vládní návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu naleznete zde
9 komentářů:
Když MŠMT ČR odmítalo dát k dispozici informace o státních maturitách, zvolil pan Botlík účinný postup: Zažádal o ty informace podle Zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím a dostal je, protože povinnému státnímu orggánu nezbylo, než na tu žádost odpovědět.
Když má tzv. Pedagogická komora důvodný dojem, že vláda nemá či nechce dát peníze na jí slíbené učitelské platy, vydává k tomu tiskové zprávy, ale žádost o poskytnutí příslušné informace nebo písemný podnět příslušným odpovědným osobám nepodá? V čem se takováhle Pedagogická komora liší od politikářských školských odborů? Proč neprojeví hrdý občanslý a profesionální postoj?
Milá Pedagohická komoro, brečíte možná dobře, ale zdá se, že asi na špatném místě.
J.Týř
Pochybuji, že informace typu "Rozhodnete se někdy v blízké či vzdálené budoucnosti, že opravdu přidělíte slíbené peníze v plném rozsahu?" lze vymáhat pomocí Kužílkova zákona. ////
Pedagogická komora se ptá podle zákona 106 na věci, které lze podle tohoto zákona zodpovědět, což případ střednědobého rozpočtového výhledu do roku 2021 rozhodně není. :-)
Doporučuji podívat se na náš web na článek k zákonu 106...
https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/10/aktualni-tema-zakon-o-svobodnem.html
Překvapivý je přístup jednotlivých organizací. Zatímco MŠMT poskytlo názvy pracovních skupin, jména svých pracovníků (ovšem bez kontaktů na ně) i jména všech členů pracovních skupin s názvy organizací, které zastupují, NIDV omítá sdělit jména svých pracovníků i členů pracovních skupin a NÚV odmítá sdělit jména členů pracovních skupin, ale jména a kontakty na pracovníky poskytl. Zdůvodnění omítnutí je pokaždé jiné, i když se jednalo o stejný dotaz...
https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/10/aktualni-tema-zakon-o-svobodnem.html
Po přečtení článku Pedagogické komory uznávám, že PK zákon 106 vcelKu dobře používá a že je obtížné z příslušnýh organizací dostat úplnou odpověď. Beru částečně zpět svou připomínku z 30. října 2018 19:23, i když jsem názoru, že dotaz typu "Jak je zajišténo plnění slibu (záméru) o zvýšení učitelských platů do r. 2021, když..." by bylo možné podat a příslušnou odpověď zveřejnit podobně jako v ostatních případech.
Vláda s dalším navyšováním platů ve školství nepočítá ... Necelé 4 miliardy navíc nemohou na plánovaný růst učitelských platů stačit...
Tohle je demagogie. Vláda (ministryně financí, ministr školství) na ni mohou odpovědét například, že slíbeného navýšení platů dosáhnou přesunem peněz uvnitř školského rozpočtu. Pak by platilo, že vláda s navýšením platů sice počítá, ale na úkor jiných položek hrubě poddimenzovaného školského rozpočtu.
Je nedostatek škol a školek. Dětí přibývá. Budou se stavět nové. Správný závěr - chystá se pokles platů nebo zvyšování úvazků.
"Je nedostatek škol a školek. Dětí přibývá."
jak kde,kestliže se cca 600-700 000 mladýcgh morava ů přestěhuje di práglu a střed čes krake a mají malé děti tak tam ano zatímco v moravských vesnicích kde zůstali důchodci lze každou druhou zš zavřít a kantorů bez práce je tam dnes dostatek
"Je nedostatek škol a školek. Dětí přibývá."
jak kde,kestliže se cca 600-700 000 mladýcgh morava ů přestěhuje di práglu a střed čes krake a mají malé děti tak tam ano zatímco v moravských vesnicích kde zůstali důchodci lze každou druhou zš zavřít a kantorů bez práce je tam dnes dostatek
celkově jest škol i učitelů přebytek,kvalita se změní pouze reformou,a to na školy státní,kde učitelé budou státními zaměstnamci s platem a benefity státního zaměstnance, a na školy soukromé kde pravidla neurčí stát ale trh a tam budou učitelé ohodnoceni tržně jako v jakékoliv jiné soukromé firmě
Okomentovat