„V posledních letech jsou média plná informací, že se učitelům přidává. Pokud jde o práci, tak té mají skutečně čím dál více. Roste i administrativa. S platy je to už horší. V letošním roce učitelé nedostali navíc nic, naopak jim ředitelé museli v únoru snížit osobní ohodnocení, protože krajům chyběla miliarda korun kvůli povinnosti financovat inkluzi. Teď na podzim přišla druhá vlna snižování příplatků, protože některé školy nemají peníze,“ říká prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi v rozhovoru pro Novinky.cz.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
Co obecně považujete za největší klady českého školství? Hovoříme nyní zejména o základních školách.
Máme dobrou dostupnost kvalitních škol především díky velkému počtu málotřídek. Čeští žáci se umísťují na předních příčkách v mezinárodních soutěžích. Ve výzkumech úrovně gramotností jsme ve světovém průměru až nadprůměru.
Vzhledem k výši prostředků, které vláda do školství dává, máme vlastně jeden z nejefektivnějších školských systémů na světě, tedy nejlepší poměr nákladů a výstupů. Proto se mi nelíbí, když jsou v médiích školy nepravdivě osočovány, že ustrnuly v minulém nebo dokonce 18. století. Na řadě státních škol se učí moderně a zajímavě, jen se o tom málo píše.
Co by se tedy hlavně mělo zlepšit?
Zdá se mi, že ve společnosti panuje čím dál menší důvěra v profesionalitu učitelů. Přitom české školství stojí na práci desítek tisíc lidí, kteří jí věnují spoustu volného času a jsou to opravdoví srdcaři – jinak by ani za současných podmínek ve školství nemohli vydržet.
Ze strany státu se tato nedůvěra projevuje neustálou snahou všechno kontrolovat a nařizovat shora. Ministerstvo nevěří, že si střední školy dokážou vybrat své žáky, tak všem vnutí unifikované přijímačky. Jde se až do takových detailů, že MŠMT novelizuje takzvanou pamlskovou vyhlášku, aby se ve školních bufetech mohly prodávat doslazované nápoje.
Ředitelé přicházejí o možnost rozhodovat. Učitelé by ocenili větší podporu a spolupráci ze strany rodičů. Je přece naším společným zájmem, aby si děti odnesly ze školy co nejlepší vzdělání.
Celý rozhovor naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat