Absolventi pedagogických fakult mají sice znalosti ze svých oborů, jenže se vztahy ve třídě si často poradit neumí. Upozorňuje na to Milan Kotík, manažer projektu, který učí pedagogy rozpoznat a včas podchytit šikanu. Pedagogické fakulty totiž nikdo netlačí k tomu, aby studenty kromě profesních znalostí učily i sociální dovednosti. Reportáž přináší iDNES.cz.
Milan Kotík (skav.cz) |
„Učitelé jsou silní v oborech, které vystudovali, ale nerozumí skupinové dynamice, protože to se na pedagogických fakultách neučí. Ředitelé si stěžují, že učitele musí často doučovat, co je ve škole normální. Ovšem najde se také spousta škol, která to neřeší a pak se to právě projevuje na vztazích mezi dětmi. Často zbytečně vznikají vztahy, ve kterých katalyzuje napětí,“ říká manažer programu Minimalizace šikany Milan Kotík.
Dnes mají hlavně větší školy k dispozici psychology nebo metodiky prevence, kteří umí se vztahy ve škole poradit, jenže těch je málo, nebo na ně škola nemá peníze. Navíc takoví pracovníci nemohou být třídnímu učiteli pořád po ruce.
„Je dobré, že je ve škole někdo, kdo upozorní učitele, že špatně postupuje, na druhou stranu spousta učitelů to bere tak, že když je ve škole specialista, nemusí se vztahům ve třídě věnovat. Je nutné, aby každý třídní učitel věděl, co má dělat, že si má najít chvilku, aby se s dětmi bavil, zjišťoval, zda ve třídě není někdo vyloučený, s kým ostatní třeba nechtějí bydlet na výletě a podobně. To se musí učitelé naučit,“ dodal Kotík.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Učitel to má řešit? Kde na to má vzít čas? Na tak složitý problém a citlivé téma mají být ve školách specialisté!! To dá zabrat i psychologům s letitou praxí.
Pokud škola najme zaměstnance na "řešení šikany", dočká se záhy nárůstu šikany o stovky či o tisícovky procent. Ten zaměstnanec přece chce mít co řešit a chce vypadat nepostradatelně. ////
Parkinsonův zákon působí nezadržitelně. ////
Takto to může vypadat na gymnáziu. Na učilišti jsou problémy vždy. Souvisí to se skladbou žáků. Pokud větší škola hlásí, že nemá šikanu, tak lže a zametá ji pod koberec.
Pokud máte ve škole několik stovek žáků z chvostu mentálních schopností, z rozvrácených rodin a sociálně znevýhodněného prostředí, pak je jeden výchovný poradce na školu či psycholog k smíchu. Každý třídní v takové řídě řeší minimálně jeden výxchovný probém týdně(několik. Pokud neřeší, má další týden 2 a za další týden 10. To znamená hodiny práce - zápisy, jednání s rodiči apod.
Okomentovat