Školy v České republice prý trápí inkluze. Údajně ji měla prosadit Kateřina Valachová, která to z nějakého záhadného důvodu stihla ještě dříve, než nastoupila do funkce ministryně školství. Obdivuhodné! A taky za to mohou bezesporu neziskovky, ombudsmanka Anna Šabatová, Brusel, George Soros a další. Ti jsou dokonce tak mocní, že dokázali přesvědčit tehdejší poslanecký klub Úsvitu (pro ne-pamětníky, jedná se o předchůdce dnešní SPD) včetně Tomia Okamury, aby pro inkluzivní novelu školského zákona hlasoval. Neuvěřitelné! V době rozmachu fake news se inkluzivní vzdělávání stalo oblíbeným terčem všech, kteří se snaží získávat laciné politické body. Odhlédněme ale od politické rétoriky a pojďme se podívat, co se děje v praxi.
Štěpán Drahokoupil (osf.cz) |
Po roce 2016 tedy nastala reforma, nikoliv revoluce, v oblasti inkluzivního vzdělávání. Vzdělávání dětí s různými potřebami v běžných školách není nic nového. Dnes se v běžných školách vzdělává přes 70 % dětí s postižením. A 94 % ředitelů běžných škol říká, že mají vlastní dlouholeté zkušenosti se vzděláváním těchto dětí. Avšak i přes více financí nám zbývá mnoho další úkolů k řešení. Popsat, co potřebují učitelé, rodiče a děti je poměrně složité, protože situace se liší dle regionů a konkrétních škol. Ve výše zmíněném reprezentativním šetření učitelé nejvíce zdůrazňovali potřebu menšího počtu žáků ve třídách, snížení administrativy nebo metodickou podporu a praktické příklady. Ředitele běžných škol pak trápí nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců na pozice asistenta pedagoga nebo speciálního pedagoga.
Inkluze, tedy novela školského zákona účinná od roku 2016, přinesla více financí pro vzdělávání dětí se speciálními potřebami. Reforma ale rozhodně nevyřešila dlouho přehlížené problémy, kterým čelí děti se speciálními potřebami, jejich rodiče a školy. Například nedostatek asistentů pedagoga a speciálních pedagogů se však nevyřeší jednou legislativní změnou a přes noc.
Šíření fám a hledání obětních beránků bohužel zamezuje rozumné diskusi o inkluzi a kvalitní podpoře žáků a škol, kteří ji potřebují. Pomáhá získávat laciné politické body, nepomáhá ale najít rozumné řešení.
Autor pracuje v Nadaci OSF
10 komentářů:
Jo ředitelé mohou mít různé názory.
Jako třídní na učňáku. V září jsem s výchovným poradcem a učiteli dokončil složku s novým IVP pro jednoho žáka + hodnocení starého - odesláno na PPP. Teď chystám podklady pro diagnosťák dalšího žáka, kterého tam posíláme. A čeká mě výchovná komise třetího žáka na podmínečné vyloučení neboť si ve třídě opakovaně otevřel ústa. Mezi tím doluji omluvenky uháním zákonné zástupce o podpisy návratek o seznámení se školním řádem a GDPR.
To vše za 600,- měsíčně bruto. A to mám připravovat maturanty k mturitě a prváky, které maturita povinně čeká. Ještě učíme za dlouhodobě nemocného kolegu. Na přípravy nemám čas.
To obnáší ještě administrativu k šesti napomenutím třídního učitele. Protože žákovská nestačí, vše musí být pokryto zápisy s podpisy zákoných zástupců.
Potřebuji sekretářku!
Kde žijí ti asistenti? Na naší škole není jediný.
Jo, když někdo pracuje v nadaci OSF, tak mu svět hned přijde takový jednodušší...
A má taky spoustu času psát o fake news.
To běžný učitel nemůže.
Běžný učitel totiž v těch "fake news" denně vězí až po krk.
Není to tak, jak píšete. Inkluze měla nějaký spouštěč a rozhodně to nebyla snaha zlepšit některým žákům mládí. Pokud to mám hodnotit, podle toho jak to kolem mne vypadá, a nemyslím teď jenom naši školu, ale i několik škol mých známých, bylo hlavním cílem inkluze poškodit kvalitu našeho školství.
S inkluzí nikdo problém nemá, ale s inkluzí po českém způsobu evidentně ano. Rozumný přístup k inkluzi existoval dávno před rokem 2016, nerozumný pak byl plně právně podpořen od 1.9.2016. Spustila to paní Valachová a ČSSD na tuto nepodařenou inkluzi po českém způsobu těžce doplácí. Administrativní zátěž s tímto typem inkluze je neúnosná. Bez sekretářek to už asi za chvíli nepůjde. Učitel má hlavně učit a ne dělat hlavně administrativní práci. Na inkludované děti pak není čas. Počet dětí ve třídě je běžně v městských školách okolo 30. Na jedno dítě pak zbývá 1,5 minuty. Na praktických školách jsou třídy třetinové. Pak na každého žáka zbývají 4,5 minuty. A navíc žáci zažijí úspěch. Ten se v kolektivu 25 -30 žáků získává obtížně. Spíše vůbec. Tato inkluze po českém způsobu je dle mého dva kroky vzad.
Já mám problém s inkluzí po česku i s inkluzí jakkoliv jinak. Škola je primárně institucí vzdělávací, nikoliv socializační. Socializační funkci může plnit pouze do té míry, do jaké to nekoliduje s jejím hlavním posláním. Podobně by to mělo být i v pracovním kolektivu.
Pánové PR, Unknown a Pavel Doležel - nadšený souhlas!
(Pokud bych specifikoval, s čím přesně souhlasím, říkal bych si o cenzurní zákrok.) ////
ČESKÁ ŠKOLA UMOŽŇUJE NECENZUROVANOU DISKUSI ČTENÁŘŮ, píše se tady někde dole. ////
"... inkluze. Údajně ji měla prosadit Kateřina Valachová (...) A taky za to mohou bezesporu neziskovky, ombudsmanka Anna Šabatová, Brusel, George Soros a další." -- Autorův seznam je přesný. Jen doufám, že autor nepodlehne žádnému nátlaku a neobrátí a nezačne třeba tvrdit, že to nemyslel vážně. ////
Inkluze přinesla více peněz ???
Komu, odkud, jak, zač a proč?
Okomentovat