„Žáci, kteří narušují vyučování nebo i mezilidské vztahy, dělají vrásky učitelům a ředitelům na celém světě. Otázka, jestli je to vina těch dětí, jejich rodičů, nějakého handicapu nebo konkrétních pedagogů, kteří prostě nedovedou žáky zaujmout, se přetřásá už dlouho. Jisté je, že se nacházíme v jakémsi přechodném období. Rákoska, dril a polepšovny už skončily, způsob výuky, tedy nezáživný výklad o nezáživných věcech, se však zásadněji nezměnil,“ píše Radka Kvačková v Lidových novinách.
Radka Kvačková (repro ČT) |
Třídy přitom mají pořád ke třiceti žákům a v takovém počtu je určitý řád nezbytností. Když někdo opakovaně ruší, nebo dokonce obtěžuje ostatní, nedá si to vymluvit po dobrém a poznámce do žákovské knížky se směje, protože si ji podepíše sám, je asi potřeba něco vymyslet.
Základní škola Angel v pražských Modřanech notorické sabotéry výuky vykazovala ze třídy do místnosti v přízemí… Na dotaz, jestli opatření přetrvalo do dnešních dnů, ale ředitelka Iva Cichoňová odpovídá záporně. „Závažnější přestupky řešíme tak, že si žáka zavolám do ředitelny a přiměju ho, aby z mobilu zavolal matce nebo otci. Chci, aby jim na místě sám vyjevil, proč tam je.“ Prý se škola inspirovala od islandských učitelů a docela to funguje...
Často diskutovaná bývá otázka, kdo je vlastně za chování dítěte zodpovědný. Škola, nebo rodiče? Vyjádření ministerstva školství není jednoznačné. Říká, že „základní odpovědnost za vzdělávání i výchovu dítěte mají zákonní zástupci (rodiče)“. Jejich povinností je zajistit dítěti podmínky pro přiměřenou přípravu, přičemž je nezbytná spolupráce se školou. „Povinnosti a odpovědnost vzhledem ke vzdělávání a výchově žáků však mají také školy, které se musí pohybovat v právním rámci týkajícím se této problematiky “. K dispozici mají kázeňská opatření. Nejpřísnějším je (podmíněné) vyloučení ze školy, které však nelze uložit, dokud žák nesplní svou povinnou školní docházku. Pak už je tu jen napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele a důtka ředitele školy.
Celý text naleznete v Lidových novinách
1 komentářů:
Nevím, proč školy "přemítají", když osvědčené postupy jsou už léta známy.
Jen se kvůli ideologickým vidinám "expertů" a "ochránců práv" přetransformovaných do zákonů a předpisů, nemohou v současném školství používat.
Okomentovat