„Třicet procent učiva můžeme klidně škrtnout,“ řekl nedávno ředitel základní školy v diskusi k úpravě školních osnov. A někteří učitelé a teoretici jsou i výrazně radikálnější: Současná škola je podle nich postavena na modelu, který patří minulosti. Není schopna děti naučit to, co potřebují pro život a práci ve stále rychleji se měnícím světě. Jak má škola budoucnosti vypadat?,“ komentuje Michal Komárek pro Český rozhlas Plus.
Michal Komárek (archiv autora) |
Právě hrozba stále se zrychlující změnou může totiž pozornost od smyslu vzdělávání odvádět. Futurolog Alvin Toffler napsal svůj první bestseller Šok z budoucnosti už téměř před 50 lety. Minimálně od té doby je heslo „stále se zrychlující změny“ v podstatě všudypřítomné.
A stále více se mluví i o tom, že škola na to má člověka připravit. Škola jakoby tedy byla přípravkou co nejpružnějších a nejobratnějších tvorů, kteří dokážou co nejlépe surfovat na neustále se měnících a mohutnících vlnách.
Tak by ale škola vypadat neměla. Neměla by rezignovat na to, že žáky vede k přemýšlení o smyslu těch změn. K uvažování o tom, nakolik mají povahu přírodního živlu, a nakolik se dají ovlivnit. Jestliže škola svým žákům představuje vnější svět jako samozřejmost, které je třeba se přizpůsobit, popírá do značné míry svůj smysl.
Může opakovaně vyhlašovat za cíl, že žáky naučí to nejcennější – učit se a pracovat s informacemi. Není to k ničemu, pokud jim zatají, že svět a sebe je možné také měnit. A k tomu mimo jiné potřebuje i trochu konzervativnější výuky dějepisu nebo přírodních věd.
Školu budoucnosti by sílící vlnobití nemělo dohnat k jednostrannosti: Měla by být společnou přípravkou, nebo spíš diskusním klubem pro surfaře, techniky i filosofy a reformátory.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
3 komentářů:
Ten pan ředitel si asi nevšiml, že je v RVP ZV učivo nepovinné... ;-) Který ředitel tohle netuší?
Stanou se školy v Česku surfařskými kluby, anebo zůstanou vzdělávacími zařízeními?
A stále více se mluví i o tom, že škola na to má člověka připravit. Škola jakoby tedy byla přípravkou co nejpružnějších a nejobratnějších tvorů, kteří dokážou co nejlépe surfovat na neustále se měnících a mohutnících vlnách.
Tak by ale škola vypadat neměla. Neměla by rezignovat na to, že žáky vede k přemýšlení o smyslu těch změn. K uvažování o tom, nakolik mají povahu přírodního živlu, a nakolik se dají ovlivnit. Jestliže škola svým žákům představuje vnější svět jako samozřejmost, které je třeba se přizpůsobit, popírá do značné míry svůj smysl.
Může opakovaně vyhlašovat za cíl, že žáky naučí to nejcennější – učit se a pracovat s informacemi. Není to k ničemu, pokud jim zatají, že svět a sebe je možné také měnit. A k tomu mimo jiné potřebuje i trochu konzervativnější výuky dějepisu nebo přírodních věd.
Školu budoucnosti by sílící vlnobití nemělo dohnat k jednostrannosti: Měla by být společnou přípravkou, nebo spíš diskusním klubem pro surfaře, techniky i filosofy a reformátory.
To napsal pan Komárek v článku odkazujícím na jeho vystoupení ve veřejnoprávním rozhlasu Český rozhlas Plus.
http://www.ceskaskola.cz/2018/10/michal-komarek-jak-ma-vypadat-skola.html
https://plus.rozhlas.cz/michal-komarek-jak-soucasne-skolstvi-zmenit-7646232
...hnutí SPD bude prosazovat zásadní změny v činnosti České televize a rozhlasu.
Tento legitimní požadavek se pokusil anonym Tajný Učitel zpochybnit:
Tohle už je tak naivně orbánovský pokus o získání politické kontroly nad vř médii, že by to prohlédla i sousedovic fenka Madla.
http://www.ceskaskola.cz/2018/10/kvuli-kritice-prezidentovych-vulgarit.html
Nesdílím páně Komárkovu politicky, eticky i filosoficky, domnívám se, dost zmatenou vizi (modelovou konstrukci?) školy budoucnosti pro tyto její vady:
Surfing je ježdění na bezmotorovém prkně na boku nezlomené mořské vlny s využitím gravitace a pohybové energie vlny. Je to sport nebo zábava na moři podobná třeba létání na větroni v atmosféře nebo třeba sjezdovému lyžování. Vše je to především zábava nebo sport. Vše je to "sportovně zábavné" vození se po nějakém médiu ve výjimečných podmínkách a s využitím cizí síly. Vše je to jen sport nebo zábava těch, kteří se k ní odhodlali a mají na to motivaci, čas, peníze a energii. Nejsou to plnohodnotné způsoby využívání hydrosféry, atmosféry nebo zemského povrchu. Nejsou to plnohodnotné způsoby vyrovnávání se s vlnobitím, vzdušnými a pozemskými bouřemi a nerovnostmi terénu. Například nepříznivým účinkům vlnobití se lidé brání tím, že postaví přístavní hráze nebo zvětší motorové lodi. Když se blíži tsunami, zapomenou na zábavně sportovní surfovací prkna a před tou hrůzou vylezou na střechu nebo radši prchnou. Podobně je to i se surfováním při vlnobití nebo tsunami lidské hlouposti na internetu.
Škola je něco jiného, než nějaká klubovna, vážený pane Komárku. Škola je vzdělávací zařízení, které má člověka vychovat a naučit zodpovědné práci založené na jeho zodpovědné motivaci a na solidních znalostech a dovednostech, aby mohl, chtěl a uměl zvládat každodenní život i občasné bouře. To vyžaduje kromě motivace i zodpovědnou a soustavnou práci žáků a učitelů, která toho se zábavným vozením se s využíváním cizí síly za výjimečných podmínek nemá až zas tolik společného, jak jste to v rozhlase i ve svém článku, domnívám se, poněkud zmateně vylíčil.
Souhlasím naopak s požadavkem na "zásadní změny v činnosti České televize a rozhlasu" a doufám, že se o tyto změny vláda a Parlament České republiky postarají. Třeba i proto, abychom tam zbytečně nevídali a neslýchali tolik zmatečných úvah Nemyslím tím ani zdaleka jen "klubologickou" úvahu pana Komárka. Myslím tím třeba i úvahy pana Hejného, který, myslím, podobně "surfařsky" zjednodušil výuku matematiky. Atd. atd.
J.Týř
Okomentovat