„Já jsem realista. Moc nevěřím tomu, že by se z latiny ještě někdy stal celostátně povinný předmět. Ale myslím si, že by gymnázia sama měla uvažovat o zavedení povinné latiny (některá už to tak i mají), anebo alespoň maximálně podporovat latinu volitelnou. Jsem přesvědčená, že by tím prokázala svým studentům tu nejlepší službu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Lucie Pultrová z Ústavu řeckých a latinských studií UK.
Přidat popisek |
Proč je podle vás nutné, aby se děti učily latinsky?
Z mnoha důvodů. Jak už jsem zmínila, je to jazyk naší minulosti a našich významných předků a my se prostřednictvím latiny můžeme dostat k jejich myšlenkám. S výukou latiny jde ruku v ruce výuka antické kultury, kterou jsme obklopeni dodnes, takže je potřeba mít o ní alespoň základní povědomí. Další důvod je, že tomu, kdo ovládá základy latiny, to hrozně pomůže při studiu románských jazyků i angličtiny.
Jak to?
Nejde zdaleka jen o slovní zásobu - vždyť dnes se děti učí anglicky od první třídy a k latině se dostanou, když už mají anglickou slovní zásobu širokou. Spíš jde o gramatickou strukturu jazyka. Moderní jazyky se dnes děti učí prostřednictvím konverzace, což je dobře, ale když chce člověk pokročit v jazyce na vyšší úroveň, potřebuje rozumět gramatice a mít představu o tom, jak jazyk funguje. Což díky latině, která je angličtině blízká a románské jazyky z ní přímo vycházejí, získáte... Uvedu příklad. Třeba v Holandsku se na gymnáziích děti učí latinu od 12 let i několik hodin týdně.
Vemte si, jak Holanďani umí anglicky. Souvisí to spolu. Nebo jiná věc: v posledních letech je obrovský boom psané komunikace na úkor mluvené. Děti jsou zvyklé komunikovat spolu přes sociální sítě, což s sebou nese různá nebezpečí, jsou vystaveny různým manipulacím a dezinformacím.
Není lepší způsob, jak se naučit dobře porozumět psanému textu, než pracovat s nějakým mrtvým jazykem. Takový text nelze číst povrchově, ale vždy jen v kontextu - kdo text psal, proč, co bylo jeho cílem, jaké strategie, třeba i manipulační, k dosažení svého cíle používá. A to je přeci to, co chceme, aby se děti naučily - číst co je za textem, skutečně porozumět tomu, co čtou.
Celý rozhovor naleznete zde
3 komentářů:
latina je potřebnější nežli angličtina
Možná by mělo být povinné úplně všechno. Třeba i pečení dortů. Co když se to někomu bude hodit? :-) Kravina je samozřejmě i současná plošná vlna programátorství robotů atd. Na gymnáziu má smysl učit především to, co ukotví žáky v naší kultuře (dějiny, světová, česká, právní povědomí), v chápání světa (matika, fyzika, chemie), komunikačních dovednostech (čeština, logika), ekonomice a vytvoří tak široký přehled. Tento přehled umožní každému vybrat si, co bude studovat dál podrobně, k čemuž máme vysoké školy. Je ptákovina zabředávat do detailů na ZŠ i SŠ, kde to většině nebude k ničemu a jen je to otráví. Včetně latiny.
To s těma vysokejma školama je do jisté míry pravda, pane Keršláger, ale blbě by se to provádělo v praxi. Když už někdo nějakej obor vyštudoval, těžko se bude vracet na VŠ kvůli latině. Člověk totiž zjistí, že by se mu latina hodila, až když toho dost umí a chce ty jazyky dělat do větší hloubky - například když chce nějaký jazyk učit - třeba jako učitel na SŠ. Pak může být leda vděčný osudu, že jako středoškolák měl tu možnost a latinu si zkusil, víceméně bezdůvodně. ////
Málokterý středoškolák dokáže odhadnout, že se mu latina bude hodit někdy za pět, deset let. ////
Okomentovat