„Úlohou metodiky Komunikačního systému VOKS je rychlé nabytí účelné a funkční komunikace.
Je speciálně vytvořena pro klienty s poruchou autistického spektra (PAS) a zohledňuje jejich specifické problémy. S úspěchem se však dá uplatnit i u klientů se širokou škálou komunikačních a vývojových postižení, kde ostatní alternativní komunikační systémy nefungují, nebo neplní svůj účel funkční a iniciativní komunikace. Hlavním cílem metodiky VOKS není poskytnutí návodu, co klienty učit (to je dobře zpracované v jiných materiálech a pracích zabývajících se alternativními způsoby komunikace), ale způsob, jak klienty učit komunikovat a jak jim osvětlit, proč komunikovat, tedy význam komunikace,“ píše Margita Knapcová v publikaci Komunikační systém – VOKS, kterou vydal Národní ústav pro vzdělávání.
Zároveň jsou klienti vedeni k samostatnému použití svého komunikačního systému a k iniciativnímu přístupu ke komunikaci. Důležitou částí nácviku je naučit klienty upozornit na sebe komunikačního partnera. V konečném důsledku jsou klienti mnohem samostatnější a nejsou tolik odkázaní na pomoc rodičů, učitelů a vychovatelů.
Dalším záměrem metodiky bylo zdůraznit neoddělitelnost komunikačního systému a nácviku komunikačních dovedností od běžného života. Komunikační systém VOKS by měl prostupovat celým výchovně vzdělávacím procesem v širokém slova smyslu. (V rámci projektu podporovaného z ESF „Aplikace VOKS do výchovně vzdělávacího procesu pro děti a žáky s autismem a závažnou poruchou komunikace“ bylo vytvořeno a je ověřováno 8 výukových materiálů v jazyce VOKS – Čtení v jazyce VOKS, Psaní v jazyce VOKS, Pohádky a říkadla v jazyce VOKS, Výtvarná výchova v jazyce VOKS, Počty v jazyce VOKS, Člověk a jeho svět v jazyce VOKS, Pracovní výchova v jazyce VOKS, Hudební výchova v jazyce VOKS).
Metodika VOKS není uzavřeným celkem, stále se vyvíjí a je doplňována o nové kroky a postupy na základě naší pokračující práce s klienty.
Dle odezvy učitelů VOKS ze Základní a Mateřské školy Motýlek v Kopřivnici a Základní školy speciální a Mateřské školy speciální v Novém Jičíně i z mnoha dalších škol, kde již s VOKS mají zkušenost, funguje metodika VOKS jako návod, jak přistupovat ke klientovi, aby pochopil význam komunikace a naučil se funkčně a iniciativně svůj komunikační systém používat, čímž splňuje svůj záměr.
Celá publikace je ke stažení zde
0 komentářů:
Okomentovat