Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga oznámil, že ministerstvo školství připraví v řádu týdnů návrh na zavedení centrálně stanovené minimální bodové hranice (cut-off skóre) u jednotných přijímacích zkoušek pro přijetí na střední školy. Stalo se tak na základě podnětu Asociace krajů ČR. Jde o unáhlený krok, který není opřený o dostatečnou analýzu příčin selhávání žáků v maturitních oborech. Velmi pravděpodobně by měl takový krok za následek snížení dostupnosti vzdělání pro žáky ze sociálně slabých rodin.
EDUin připravil odborné stanovisko (position paper), jenž shrnuje předpoklady podobných opatření ve vzdělávací politice a dopady zavedení tzv. cut-off skóre na vzdělávání, zejména na konkrétní skupiny žáků a v širším kontextu na společenský vývoj:
• nedostatečná znalost příčin selhávání žáků ve středním školství,
• opatření (cut-off skóre) místo zlepšení vzdělávání omezuje přístup k němu,
• snaha přesunout větší procento uchazečů z maturitních na nematuritní obory za současného stavu vzdělávání na učilištích znamená posilování vzdělávací regrese,
• hrozící nárůst sociální imobility dětí ze sociálně slabých rodin v českém vzdělávacím systému, jehož výraznou charakteristikou je závislost dosaženého vzdělání na socioekonomickém statusu rodiny.
Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Zavádění cut-off skóre v přijímacích zkouškách na střední školy může posílit už tak vysokou závislost dosaženého vzdělání na socioekonomickém statusu rodiny. Ti, kdo takový krok obhajují, buď nevědí, co činí, nebo je jim to jedno. Obojí je politováníhodné. Naštěstí Svaz průmyslu a dopravy tento krok jednoznačně odmítl, což by mělo i Asociaci krajů ČR přesvědčit, že vlastně nehájí ničí konkrétní zájem. Nehledě na to, že vzdělání je výsostným zájmem veřejným, ne soukromým, ne skupinovým, ne čistě ekonomickým.“
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
Citované stanovisko (position paper) naleznete zde
1 komentářů:
Dopady zavedení tzv. cut-off skóre (omezení přístupu k maturitnímu vzdělávání žákům ze státem zanedbávaných základních škol) na vzdělávání, zejména na konkrétní skupiny žáků a v širším kontextu na společenský vývoj:
• nedostatečná znalost příčin selhávání žáků ve středním školství,
• opatření (cut-off skóre) místo zlepšení vzdělávání omezuje přístup k němu,
• snaha přesunout větší procento uchazečů z maturitních na nematuritní obory za současného stavu vzdělávání na učilištích znamená posilování vzdělávací regrese,
• hrozící nárůst sociální imobility dětí ze sociálně slabých rodin v českém vzdělávacím systému, jehož výraznou charakteristikou je závislost dosaženého vzdělání na socioekonomickém statusu rodiny.
Souhlasím a dodávám:
Vysvětlení požadavku na tzv. jednotné přijímačky na SŠ a na jednotnou maturitu je, myslím, docela jednoduché. Kromě určitého sobectví některých "elitářů" a sociálně inženýrských mágů je to i určitá pohodlnost mocné rádoby průmyslové (slovo průmysl je odvozeno od slova promýšlet dobré a konkurenceschopné věci) a vysokoškolské lobby. Netušil jsem, že jim začne tzv.zobat z ruky i nový ministr školství.
Někteří krajští úředníci a zastupitelé se už možná těší na duální systém odborného vzdělávání. Teď tak ještě zredukovat gymnázia a kraje pak budou mít projektové hej?
Kraje i MŠMT by si, myslím, mohly a měly uvédomit, že:
Největší dvě pitomosti ve školstvi v uplynulých 20 létech byl, kromě ostudného podfinancování školstvi a ostudně malých platů učitelů, 1) SEŠUP RESORNÍ ODPOVĚDNOSTI MŠMT ZA ZÁKLADNÍ ŠKOLY NA OBCE spojený se zrušením tzv. Pedagogických center v krajích a okresech a 2) Zavedení zrůdně překompetentněného systému RVP/ŠVP. Teď se možná chystá třetí největší pitomost: 3) Dětem, které tím byly postiženy a donuceny chodit do takhle zpotvořených základních škol, začnou teď kraje a stát bránit v přístupu k plnohodnotné dospělosti tj. k maturitnímu vzdělávání?
Doufám, že se např. starostové obcí proti té, domnívám se, nehorázné pitomosti postaví.
J.Týř
Okomentovat