Průzkumy ukazují, že absolventům amerických středních škol chybějí občanské znalosti i schopnost občansky se angažovat. Aktuálně se to projevuje vysokou nedůvěrou amerických občanů ve vládu a zároveň nízkou volební účastí. Článek American Educator shrnuje hlavní poznatky, které přinesla zpráva o stavu občanského vzdělávání na amerických středních školách z února 2018. Informuje Aneta Vencovská na blogu Pro vzdělávání.
Mezi státy s nejpropracovanějšími kurikuly občanského vzdělávání patří Colorado a Idaho. Například Colorado navrhlo roční kurz, jehož úspěšné splnění je podmínkou absolvování střední školy, a zároveň k němu zajišťuje metodické materiály pro učitele. Colorado se také pyšní speciálním programem Judicially Speaking, který rovněž tvoří součást kurikula. Do programu je zapojena stovka soudců a učitelů, kteří usilují o to, přiblížit žákům americké soudnictví prostřednictvím interaktivních cvičení a zkušenostního učení. Naproti tomu Idaho se zaměřilo na občanské vzdělávání u nejmladších žáků. Standard občanského vzdělávání je zde včleněn do kurikula společenskovědního vzdělávání pro každý stupeň vzdělání, a to už od mateřské školy. Samostatný kurz občanské výchovy mají žáci totiž až na střední škole. Podmínkou pro absolvování střední školy je pak již zmíněný formální test vycházející ze zkoušky pro získání amerického občanství.
Občanské vzdělávání v některých případech suplují neziskové organizace, které se zaměřují právě na budování občanských kompetencí, aktivního občanství a na řešení lokálních problémů.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
američtí žáci mi v patě neleží pane Komárku
Okomentovat