Seriál článků popisuje na případu konkrétního žáka-cizince bez znalosti češtiny proces integrace do základní školy, sestavení plánu pedagogické podpory (PLPP) a jeho naplňování a je doplněn o praktickou ukázku.
Hodnocení
Josefa jsem hodnotila zpočátku jen razítky se symboly (palec nahoru, palec dolů), hlavně v chování. Zadané úkoly jsem hodnotila motivačními známkami. Ve výtvarné výchově, tělocviku a pracovních činnostech byl hodnocen od první vyučovací hodiny. Při hudební výchově jsem hodnotila především pohybovou aktivitu a rytmus. Při matematice jsem nastavila hodnocení také téměř hned, vyjma slovních úloh. Velmi rychle pochopil, co je to desetiminutovka, a rýsoval přímky, úsečky. Většinu těchto činností pochopil z ukázek na tabuli, které jsou pro děti velmi důležité. Matematiku jsem hodnotila známkami, větší práce procenty. U slovních úloh mohl odpověď sdělit ústně. V prvním pololetí nebyl Josef hodnocen z českého jazyka a prvouky. Na konci školního roku byl Josef hodnocen ve všech předmětech.
Vyhodnocení PLPP
PLPP se ukázal jako účinný a nebylo třeba kontaktovat školské poradenské zařízení.
Po roce v české škole již Josef vytvoří ve slovní úloze otázku, umí na ni odpovědět. Počítá samostatně, zvládá násobení i dělení. V českém jazyce komunikuje, utvoří otázku i odpověď, požádá o pomoc, pozdraví. Vypráví krátký příběh, hlavně podle obrázků. Zvládá opis, přepis, krátký diktát. Čte s částečným porozuměním. Seznámil se s měkkými a tvrdými souhláskami. Rozlišuje domácí i volně žijící zvířata, rozlišuje zdravý životní styl, popíše nebezpečí, hlavně podle obrázků. Zazpívá několik jednoduchých písní. V současné době dokáže pracovat téměř samostatně. Stále se zaměřujeme na vysvětlování významu slov. Problémy přetrvávají ve skloňování slov, občas ještě tyká dospělým. Stále zlepšuje a rozšiřuje si svou slovní zásobu. Dokáže vyprávět podle obrázků, reprodukuje jednoduchý text. Zlepšil i své chování. Osvojil si většinu pravidel, která jsem mu nastavila od počátku nástupu do naší třídy, především ta, která se týkají slušného chování k dětem i dospělým a také hygienické návyky. Snaží se nevykřikovat, dává pozor, zapojuje se do všech činností. Na konci školního roku byl Josef klasifikován ve všech předmětech. Jeho výsledky jsou dobré. Udělal velký pokrok, a to nejen v mých předmětech, ale i u ostatních pedagogů, kteří ve třídě vyučují. Postoupil do třetího ročníku, z českého jazyka byl hodnocen stupněm 3, v ostatních předmětech 1 nebo 2. Josef udělal znatelný pokrok, splnil cíle stanovené v PLPP, zlepšil své chování, snaží se respektovat školní i třídní pravidla a dobře se integroval do třídního kolektivu.
Při práci u Josefa i ostatních dětí s podobným problémem je důležité hodnotit hlavně jeho snahu a pokrok během celého školního roku.
Celý text naleznete zde
První díl seriálu naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat