Studie OECD Education at a Glance, která je od včerejška k dispozici na webových stránkách organizace, shrnuje poznatky o vzdělávacích systémech jednotlivých členských zemí. Pro Českou republiku platí víceméně stále stejné zásadní problémy – nízké výdaje státu, nízké platy učitelů nebo nedostatečná schopnost školy vyrovnávat rozdíly v rodinném zázemí dětí.
Stručné shrnutí poznatků pro Českou republiku:
- Děti, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání, s větší pravděpodobností než ve většině zemí OECD také vysokou školu nevystudují a absolvují učňovské obory.
- V České republice zůstává nadále velký rozdíl ve výdělcích mezi muži a ženami. Například: Ženy ve věku 25-64 let si v průměru vydělají jen 69% toho, co muži. Je to jeden z nejnižších poměrů v rámci OECD.
- Počet tříletých dětí přijatých do předškolního vzdělávání se v posledních letech zvýšil a přesáhl průměr OECD 75%. Výdaje na dítě zůstávají ale nejnižší v OECD.
- Výdaje do vzdělávacích institucí se v posledních letech zvýšily, ale výdaje na žáka zůstávají na všech stupních vzdělávání mezi nejnižšími v rámci OECD
- Učitelé a ředitelé mají ve srovnání s jejich kolegy v zemích OECD a ve srovnání s ostatními vysokoškolsky vzdělanými zaměstnanci relativně nízké platy
Celá studie je ke stažení zde
2 komentářů:
By mne zajimalo, kdo shrnoval ty poznatky pro CR... Prijde mi to trochu manipulativni. A preklad to jeste posiluje...
---
Děti, jejichž rodiče nemají vysokoškolské vzdělání, s větší pravděpodobností než ve většině zemí OECD také vysokou školu nevystudují a absolvují učňovské obory.
Jako vsude... Pokud je u nas "pravdepodobnost" vyssi nez ve vetsine zemi (v 52 %, nebo v 98 %???), kolik z toho dela mirne nizsi podil lidi studujicich VS oproti zapadu? Mimochodem - neni u nas nahodou neco mezi ucnovskymi obory a VS? Treba stredoskolske vzdelani s maturitou?
---
V České republice zůstává nadále velký rozdíl ve výdělcích mezi muži a ženami. Například: Ženy ve věku 25-64 let si v průměru vydělají jen 69% toho, co muži. Je to jeden z nejnižších poměrů v rámci OECD.
Nebylo by trochu vic koser srovnavat platovou diferenci mezi pohlavimi v nejakych vekovych skupinach? Neni ten rozdil jiny ve skupine 50+ a mezi 25-35?
Pro "Jiri Janecek":
Country notes vytváří pracovníci OECD. Vzhledem k tomu, jak "srovnatelné" jsou vzdělávací systémy jednotlivých zemí, je to samozřejmě nutné brát občas s rezervou.
-----------------------------------------------------------------------------------
Zajímalo by mě, kdo se pustil do překladu, neboť ten je v té první odrážce zoufalý.
V originále je "... children whose parents did not attain tertiary education are more likely not to obtain a tertiary degree and to graduate from vocational programmes ...".
Autor překladu je mimo mísu, "vocational programmes" rozhodně neznamená "učňovské obory".
Hned pod highlighty je graf, ve kterém je to jasnější - jsou tam kategorie dosaženého vzdělání "Upper secondary or post-secondary non-tertiary - general orientation" a "Upper secondary or post-secondary non-tertiary - vocational orientation".
Tím je tedy (aplikováno na ČR) myšleno středoškolské všeobecné vs. odborné vzdělání, bez ohledu na to, je-li s maturitou (včetně nástavbového studia) nebo bez.
Asi nejvýstižnější překlad pro situaci v ČR by tedy měl být "absolvují odborné programy středních škol".
-----------------------------------------------------------------------------------
Platová diferenciace v užších věkových skupinách je v Education at a Glance 2018 uvedena, i když to také není úplný zázrak - kapitola A4, tabulka A4.3 na str. 100. Samostatně jsou uvedeny věkové skupiny 35-44 let a 55-64 let.
A je tam chybka i v originále - u těch 69 % není uvedeno, že se jedná o ženy ve věku 26-64 let s terciárním vzděláním.
Okomentovat