Prezident Hospodářské komory ČR, Svazu průmyslu a dopravy, guvernér ČNB či zaměstnanci kanceláře prezidenta republiky. To je výčet členů expertního týmu prezidenta republiky. Ten se minulou sobotu sešel a vyjádřil se k inkluzi. Ze třinácti členů lze považovat za experty na vzdělávání pouze dva členy, současného a bývalého ministra školství. Učitelská platforma proto vyzývá politiky, aby vzdělávací politiku brali vážně a pro oblast vzdělávání své týmy rozšířili o skutečné odborníky, kteří tématu rozumí. Např. současný prezidentův expertní tým těžko může posuzovat tak závažné téma, jako je probíhající inkluze.
Podle zjištění redakce České školy byl expertní tým doplněn Robertem Plagou a Stanislavem Štechem, tedy současným a minulým ministrem školství. Překvapením ovšem je, že dosud nebyl v expertní komisi jediný člen, který by se vzděláváním zabýval a rozuměl mu. Členy expertní komise byli dosud jen zástupci zaměstnavatelů, odborů, poradce prezidenta pro zemědělství, guvernér ČNB, právníci a členové prezidentské kanceláře.
“Zástupci zaměstnavatelů nebo odborů určitě mají právo se zapojit do diskuse o vzdělávání, ale při vší úctě nejsou experty na vzdělávání. Je dobře, že se současný tým rozšířil o současného či předchozího ministra školství, ale pokud chce mít prezident skutečně expertní tým, který vzdělávání rozumí, tak to nestačí,“ sděluje Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy.
Současná prezidentova expertní skupina by byla dobrým základem pro pracovní skupinu, která se má vyjádřit k odbornému vzdělávání, ale zkušenosti jednotlivých osobností ze skupiny nestačí pro posouzení celé vzdělávací oblasti. Vzdělávacà politika je ovšem mnohem složitější, proto by si politici pro vzdělávání měli zakládat vlastní expertní týmy složené z odborné veřejnosti, jako jsou vysokoškolští pedagogové, pedagogičtí výzkumníci, ředitelé škol či zkušení učitelé. Ti by mohli přinášet informace z terénu, výsledky aktuálních výzkumů a dat, bez kterých nelze činit žádná rozhodnutí pro vývoj ve vzdělávání. “Obávám se, že prezident republiky není z vrcholných politiků jediný, který konzultuje vzdělávací politiky s lidmi, kteří vzdělávání jako celku vůbec nerozumí,” doplňuje Petra Mazancová z Učitelské platformy.
Složení expertní skupiny prezidenta republiky
Marie Benešová – právnička
František Lukl – předseda Svazu měst a obcí ČR (před tím starosta a právník)
František Čuba – agronom, poradce prezidenta republiky pro oblast zemědělství a hospodářství Miroslav Toman – ministr zemědělství ČR (před tím prezident Agrární komory ČR)
Vladimír Dlouhý – prezident Hospodářské komory ČR
Jaroslav Hanák – prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
Rudolf Jindrák – zaměstnanec KPR
Vratislav Mynář – zaměstnanec KPR
Martin Nejedlý - externista KPR
Jaroslav Zavadil – odborový předák
Jiří Rusnok – guvernér ČNB
Robert Plaga – ministr školství
Stanislav Štech – vysokoškolský pedagog a bývalý ministr školství
Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy
13 komentářů:
Názor prezidentova expertního týmu na inkluzi se shoduje s postojem Pedagogické komory.
Viz toto hlasování v anketě mezi členy spolku Pedagogická komora: https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/03/vysledky-ankety-mezi-cleny-spolku.html
Prezident ČR je s postojem Pedagogické komory obeznámen.
Inkluze speciálně a školství obecně NENÍ odborný problém. Je to problém politický, a pro jeho posuzování není specializované vzdělání nutné. ////
Odborným problémem by se inkluze stala až teprve tehdy, kdy by se většina společnosti (alespoň rámcově) shodla na záměru a na zadání pro odborníky. Taková shoda ale v Česku dosud nenastala, a protlačovatelé inkluze za každou cenou se o získání takové shody ani nepokoušeli. ////
Kolik má vlastně Učitelská platforma členů, že hovoří za učitele? Viz titulek článku...
Učitelská platforma: Ke vzdělávání se nemohou vyjadřovat jen vaši poradci, k tomu je potřeba mít expertní tým na vzdělávání
To je nesmyslné sdělení. Ke vzdělávání jako k veřejné službě se mohou vyjadřovat všichni občané ČR. Včetně expertního týmu prezidenta republiky, jehož složení je jeho záležitostí.
Učitelská platforma nechce polemizovat s výsledkem jednání, dovoluje si však upozornit, že společné vzdělávání, tzv. inkluze, je velmi složitý problém, který by měla posuzovat výhradně odborná a pedagogická veřejnost.
To je další nesmyslné sdělení viz argumentace výše.
Proč by měli politici přidat učitelům, když takzvaná Učitelská platforma píše takovéhle nesmysly. :)))
Mohli bychom, prosím vědět, kdo to, myslím, vcelku nesmyslné sdělení prezidentovi / politikům psal? Když je v něm vyjmenován ten expertní tým, neměl by snad být takový problém zveřejnit jména osob, které to sdělení v Učitelské platformě zplodily a schválily. Za případné zveřejnění předem děkuji.
J.Týř
Můžu se zeptat, co tak zásadního z toho nedělního pokecu - krom tiskové zprávy hradu a zprzněné zprávy ČTK - tak zásadního vzešlo? Bude se nějakým prezidentským dekretem ta inkluze rušit?
Nestálo by za pokus vrtat se v lejnu, které aspoň existuje?
Jinak teda opět titulek jak za korunu pizza... Správně má být "Členové učitelské platformy politikům:..."
Ostatně myslím, že na totéž poukazují i pan Týř a Sárkozy...
Nedávno tu psal pan Komárek, že tiskové zprávy nezveřejňuje. Asi se to týkalo jen tiskových zpráv Pedagogické komory...
Pane Sárközi, tak laciná manipulace je zcela nedůstojná. Psal jsem, jak samozřejmě dobře víte, že nezveřejňuji "všechny tiskové zprávy".
Autorem tiskových zpráv Učitelské platformy je pan Kaderka z EDUinu: https://ucitelskaplatforma.cz/
Pane Sárközi, Vaše manipulace začínají být už opravdu trapné. Odkazujete na stránky UP, kde se o Michalu Kaderkovi píše: "učitel Gymnázia Nad Zatlankou, Praha". Ostatně, jak dobře víte, učí mediální výchovu. Ano, je nebo byl, současným stavem si nejsem jistý, spolupracovníkem EDUin. Ale Vaše sdělení je zavádějící polopravda.
Tiskovou zprávu bleskově převzal kromě České školy i Beduin, který je vydáván EDUinem.
Okomentovat