Pánové a paní krajští na svoji pubertu zapomněli jak na smrt. Zcela se jim vykouřilo z paměti, že žactvo se v čase mění. Jejich motivace, píle, cílevědomost, soustavnost, ambicioznost, soustředění, spolehlivost, pracovitost, to vše nezůstává na bodu vyplnění testu z 11.5. v 8:15, ne, ne.
Možná kdyby si pánové a paní krajští ubalili jointa nebo otevřeli čůčo a zavzpomínali na svá nebo svých dětí pubertální léta, tak by se jim v pečlivě zastřižených makovicích rozsvítilo.
Pravil pán prý s fanatikem nelze diskutovat, (z diskuse na České škole)
Je fanatismem tvrzení, že je potřeba přijít na to, PROČ žáci-uchazeči nezvládají učivo základní školy před tím, než jim zabouchneme dveře?
Je fanatismem tvrzení, že žáci mají dostat příležitost ke studiu, protože pokud je na základě jednoho špatného skóre "přesměrujeme", nikdy už se nedovíme, zda by studovat mohli?
Nebude-li systém důvěřovat učitelům, nebudou učitelé důvěřovat systému. To znamená, že systém a učitelé NIKDY nepotáhnou za jeden provaz, ale systém bude v očích myslících, sebe-respektujících učitelů vždy byrokratický, neinformovaný prudič, který zavaluje nedoplacené učitele zbytečnými papíry a byrokratickými úkoly a posílá na ně otravné testy a inspekce. Učitelé zas jsou pro systém neobjektivní, nespolehlivé "lidské faktory", které je potřeba držet zkrátka a kontrolovat na každém kroku.
Vzniká dvoukolejná schíza, kdy je učitel nucen, v klíčových okamžicích, při vstupu a výstupu žáků do škol, hrát roli papouška administrujícího pochybné testy, vytvořené na základě diskutabilních dojmů, bez pevných filosofických základů, bez veřejného a odborného konsensu a bez dlouhodobě udržitelné vize. V tomto myšlenkovém vakuu pak dostanou zákonitě prostor průmyslové lobby, političtí šmajchlovači a přesměrovávači státních peněz.
Tohle je na hony vzdáleno úspěšné a časem prověřené vzdělávací politice, kterou lze vidět kolem nás, kde systém učitele pečlivě vybere, připraví, ohodnotí a vypustí páchat dobro do škol, bez kontrol a inspekcí.
Opravdu na to musíme jít z opačné strany, centrálními represemi, tříděním, laťkami, sankcemi a kontrolami? Potřebujeme stále, i 30 let po socialismu, silnou ruku a centrální strašáky? To nemáme na víc? Pokud je toto fanatismus, pak jsem fanatikem rád.
Když někde nemají úkoly a mají výsledky a pak někdo řve že bez úkolů nejsou výsledky, je potřeba se zamyslet. Stejně tak je to i se selekcí. Když někdo řve, že selekce je nutná jinak jde vzdělanost do kopru a přitom existují vzdělané/úspěšné státy, které selekci neprovozují, je potřeba se zeptat, čím je Czechia tak specifická, že si může dovolit selektovat a to ještě s použitím vadného nástroje.
Můžou si za to sami, neměli být líní, anóbrž měli být pilní jako včelky
Pravil pán: "Čili, tajnej, nikdo, nikomu, nikdy a nijak nebrání a ani nemůže zabránit, aby se vzdělával a aby se vzdělal."
No a to já si právě myslím, že není pravda. To platí většinou pro dospělé lidi. Děti a adolescenti nejsou dospělí. Jsou většinou mladší, menší, nemají životní zkušenosti a proto do velké míry spoléhají na své okolí, aby je tak nějak popostrčilo tím správným směrem. No a když to okolí hodně pracuje, nebo nevydrží ve vztahu, nebo chlastá, nebo je jinak nefunkční, pak ty děti a adolescenty nemá kdo tím správným směrem popostrčit. No a náš velemoudrý stát, namísto aby jim ty dveře k tomu vzdělání otevřel, tak před ně staví ty kostrbaté laťky na přeskočení a mele, že za výchovu a motivaci je odpovědná ta zhusta nefunkční rodina. Takže brání Pavle, brání.
Průmyslová lobby ve vzdělávání
Když průmysl kecá do vzdělávání ve smyslu usměrňování "toků" žáků sem či tam, nemusí to být dobrá správa. Průmysl se totiž řídí jen a pouze ziskem, což je pochopitelné a nelze mu to mít za zlé. Stejně jako se nelze ptát, proč jednomu komáři sají krev. Jsou to prostě komáři.
Proto bychom měli mít otevřenou a informovanou diskuzi o tom, co je to vzdělání, vzdělávání, komu má sloužit, proč a jak a na základě té diskuze se také rozhodnout o tom, zda je dobré selektovat pomocí centrálních sít či nikoli. Dotazníky mezi učiteli ohledem státních testů jsou slibným začátkem.
Převzato z autorova blogu
Tajný učitel se vrací k diskusi o přijímačkách: Nebude-li systém důvěřovat učitelům, nebudou učitelé důvěřovat systému
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Možná by mohl někdo trpělivější tajnýmu vysvětlit, jaký je rozdíl mezi "bránit" a "nepostrkovat".
Takže, nebrání, tajnej, nebrání. Akorát spoustu věcí nedostanete v životě prostě zadarmo. To je to, co jste jaksi zatím nepochopil. Vám by ta montovna prospěla jako koze drbání.
Už zase překrucujete, Tajný. Ale to není nic nového.
Jeden pán napsal:
No a já s fanatiky prostě diskutovat nechci.
Umím to, ale nebaví mne to.
Stojí to moc času a nemá to smysl.
Takže Vaše "argumenty" poslední dobou jen "odbývám".
Až je podpoří někdo rozumnější, pokusím se mu obšírněji a pečlivěji vysvětlit, proč s ním a s Vámi nesouhlasím.
Nebude-li systém důvěřovat učitelům, nebudou učitelé důvěřovat systému. -- Ano!
Systém a učitelé NIKDY nepotáhnou za jeden provaz, ale systém bude v očích myslících, sebe-respektujících učitelů vždy byrokratický, neinformovaný prudič, který zavaluje nedoplacené učitele zbytečnými papíry a byrokratickými úkoly a posílá na ně otravné testy a inspekce. -- Ano, samozřejmě ano. A nedovedu si představit, co by se muselo stát, aby se toto změnilo. ////
Učitelé zas jsou pro systém neobjektivní, nespolehlivé "lidské faktory", které je potřeba držet zkrátka a kontrolovat na každém kroku. -- Třeba ano a třeba ne. Nikdo neví, co se honí v hlavě ministrům, ministeriálům a zákonodárcům. A koho by to zajímalo? ////
30 let po socialismu -- To myslíte vážně, pane Tajný? Pokud ano, jste mimoň. ////
Doležele, Máte za to, že je dobré pro společnost mít co nejvíce vzdělaných lidí?
PR, odbývejte pane. Je rozdíl mezi odbýváním a nabízením stále stejných nepřesvědčivých argumentů.
E. Kocourek, mohl byste šířeji?
Šířeji co, Tajnej? Budu předpokládat, že jde vaši mimoňovitost. Odkdy počítáte těch vašich 30 let po socialismu? Asi to nebude počítáno od působení Vladimíra I. Špidly, podle kterého zdroje jsou. A asi to nebude počítáno od premiérování B.Sobotky. A zřejmě to vaše počítání nebere v potaz skrznaskrz socialistický Brusel, jehož protektorátem se Česko stalo přijetím potupného Lisabonu. ////
"Doležele, Máte za to, že je dobré pro společnost mít co nejvíce vzdělaných lidí?"
To otázka je nesmyslná. Vy už jste jak primitivní předvolební brožurka.
Dám vám otázku, která ostatním čtenářům osvětlí, proč je ta otázka nesmyslná. Je řečnická, tak se tím raději netrapte.
Který vektor z následujících je největší?
(0,10,9,5,7,3,6), (10,5,5,5,5,0,10), (3,3,9,1,10,0,10), (7,7,0,7,7,10,2)?
Doležele, Máte za to, že je dobré pro společnost mít co nejvíce vzdělaných lidí?
Tajnej, když řeknete, co znamená vzdělaný člověk a tím tu proměnnou úroveň vzdělání zbinarizujete, pak jsem schopen vám odpovědět. Já úroveň vzdělání nevnímám jako proměnnou binární, takže té otázce nerozumím. Když už to tedy opět potřebujete zase až úplně po lopatičce na bábovičky.
Karel Lippmann napsal: "Komenský si přál, aby škola byla dílnou lidskosti, karteziánská moderní racionalita byla a je často nelidská. Škola se stala spíše dílnou odlidštění. Zcela ignorovány (zapovězeny) jsou podstatné otázky: Je to, co žáky učíme, skutečně tak životně důležité, že to musí umět všichni? Nechybí naopak ve výuce to, co by všichni v životě využili? Co je skutečným cílem vzdělávání v každém vyučovacím předmětu? Co mají tyto předměty společného? Atd."
Doufám, že to není pro vás moc složité.
Tajnej, nesnažte se zase odvádět diskusi jinam. Otázka je jasná - co to je vzdělaný člověk. Pokud je vaše odpověď nevím - což ostatně očekávám, tak pak moje odpověď na vaši otázku je rovněž - nevím. Pokud je vzdělaný člověk takový člověk, který byl opracován v dílně lidství, pak je moje odpověď - ne, takových lidí společnost opravdu nepotřebuje co nejvíce.
Vzělání je jako vektor, jsou v něm různé přísady reprezentovatelné různými dimenzemi. Někdo má více té, jiný oné. Když řeknete, která část toho mnohorozměrného prostoru je část vzdělaných lidí a které těch ostatních, pak můžete teprve začít hledat metody vzdělávání a empiricky ověřovat, zda fungují. To vaše lidství je moc krásné, ale je to prázdný blábol. Proč? Protože vám do ruky nedává absolutně žádný postup, jak toho dosahovat, ani jak to ověřovat. Vůbec v ničem, vyjma vyrovnávání se s vaší pseudintelektuálskou frustrací, vám to nepřináší. Žádnou informaci. Jen pocit - oni umějí počítat a řešit problémy, ale já jsem lidskej. A jsem důležitej. Lidskost je víc, než nějaké méchané, přeceeeee. Jó, závorky roznásobuju tři hodiny, v testu neuspěju, zadání úlohy čtu dvacet minut a třikrát, než jí pochopím, ale jsem duchovně vyspělej a ukrutně kreativní. Sorry jako.
Okomentovat