Dvě třetiny žáků ze sociálně vyloučených lokalit opustí vzdělání předčasně. Podle některých odborníků by jim mohl pro budoucí pracovní život pomoci rakouský model – povinná škola do 18 let. Až dva tisíce žáků ročně neodchází ze základní školy po absolvování deváté třídy. Někteří klidně i s vysvědčením z třídy sedmé. Řada dalších studentů opustí učňovský obor nebo střední školu. Nedisponují tedy výučním listem ani maturitou. „V roce 2013 šlo o 5,4 procenta populace, k loňskému roku již 6,7 procenta,“ popsal Roman Matoušek z Agentury pro sociální začleňování. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
David Beňák (linkedin.com) |
„Žáci po skončení základní školy musí dále pokračovat ve studiu, vyučit se nebo absolvovat jinou přípravu na budoucí povolání. Navíc zde existuje síť poraden poskytující mládeži podporu při hledání zaměstnání, rekvalifikací,“ vysvětluje David Beňák, šéf Agentury pro sociální začleňování. Pokud dítě do školy nechodí, rodič to musí úřadům nahlásit do čtyř měsíců. Jinak se on i jeho potomek vystavují postihu.
V českých,ghettech‘ žije až 100 tisíc lidí. Podle aktuálního průzkumu Agentury pro sociální začleňování nedokončily studia na základní nebo střední škole dvě třetiny těchto obyvatel. Najít pro ně práci se tak stává složitým hlavolamem. Rakousko řešilo podobný problém. Výsledkem je právě prodloužené povinné vzdělávání.
České zákonodárce myšlenka rozděluje. Podle ministerstva školství jde o zajímavý podnět. „Který by ale představoval velký zásah do vzdělávací soustavy,“ píše mluvčí resortu Balážová.
Podle předsedy sněmovního školského výboru Václava Klause (ODS) nemá smysl některé žáky držet za každou cenu v lavicích: „Prodlužovat uměle povinnou školní docházku není cestou, po které bychom se měli vydat. Často jde navíc o studenty, kteří jsou takřka nevzdělatelní.“
Celý text a komentář k tématu naleznete v Lidových novinách
Zprávu z výzkumu Agentury pro sociální začleňování naleznete zde
14 komentářů:
Logickym doprovodnym krokem (povinne skolni dochazky do 18 let) by melo byt znemozneni nezletilcum stat se klienty UP... A trochu to pak nejde dohromady s tou "síti poraden poskytující mládeži podporu při hledání zaměstnání".
Souhlas s VK juniorem. Jako obvykle. ////
Pročpak rádoby vzdělavatelé nevzdělatelných nezaloží svoji vlastní soukromou školu, kde budou (za svoje peníze) vzdělávat ty odpadlíky? Pěkně by jim vysvětlili, jak jim vzdělání pomůže získat pracovní místo ... ////
Odpověď je jasná - protože nechtějí vzdělávat nevzdělatelné, ale škodit těm ostatním. ////
Pane Kocourku,
kdo je podle Vás "nevzdělatelný"?
Odhaduji, že mám tu kategorii vymezenou stejně jako VK jr. ////
Chystáte se tvrdit, pane Komárek, že předseda sněmovního školského výboru neví, o čem mluví? ////
Nehodlám v této diskusi posuzovat, jak má tuto kategorii vymezenu Václav Klaus mladší. Jde mi o to, že to, jak ji používáte Vy, vypadá jako velké zobecnění hraničící jednak s útokem na skupinu obyvatel, jednak s naprostým nepochopením role školy.
Opět kladete na komentáře zcela jiné požadavky nežli na výroky v publikovaných článcích, pane Komárek. Tak podle vás se o nevzdělatelných VK jr. vyjadřovat smí a já nesmím? ////
Je útokem na skupinu obyvatel pouhá zmínka o té skupině obyvatel? Nebo co vlastně? ////
A co je vám do mého pochopení nebo nepochopení role školy? Smějí na ČŠ diskutovat jenom ti, kdo roli školy chápou? Nebo ti, kdo roli školy chápou přesně stejně jako pan Komárek? ////
Směl bych vědět, jak jsou definována "česká ghetta"?
Pokud vím, tak pomáháme lidem z ghet už spoustu let. Tak kde jsou nějaké výsledky? Média popisují spousty projektů, které pomáhali a pomáhají znevýhodněným. Jak to, že efektivitu vynaloženého úsilí nikdo nekontroluje? Proč už není problém vyřešen? Co dělá ministerstvo práce a sociálních věcí?
Zato kontrolorů a efektivity školství jsou spousty a množí se. Reformují a vůbec jim nevadí, že efektivita klesá. Teď chtějí řešení problému hodit na školy.
Je třeba si uvědomit jaká je role rodiny. Škola nemůže suplovat nefunkční rodinu.
Rodinu? Škola nedokáže suplovat nefunkční SPOLEČNOST! ////
Na přerozdělování peněz záleží jak příjemcům, tak přidělovatelům a přerozdělovatelům. Nějaká "kontrola efektivnosti" by byla zbytečná komplikace, o kterou nestojí ani příjemci peněz, ani přerozdělovatelé. ////
Jediní, kdo by mohli mít zájem na efektivitě vynakládaných peněz, jsou daňoví poplatníci. Jenže demokracie v Česku (a v celé EU) se vyvinula tak, že vliv daňových poplatníků na přerozdělování je minimální (a to je optimistický odhad, nejspíš je ten vliv nulový). Kdyby nastala radikální změna a vliv daňových poplatníků na přerozdělování se zvýšil, pak by ti daňoví poplatníci stejně neřešili nějakou "efektivitu", ale rovnou by celé přerozdělování utnuli. ////
Ať žije demokracie! ////
Pane Komárek, velmi Vám doporučuji přečíst si knihu Kulturkampf im Klassenzimmer. Wie der Islam die Schulen verandert. Autorkou je sociálně demokratická učitelka Susanne Wiesingerová. Potom již nikdy v titulku nepožívejte "Rakouský vzor", protože je to zavádějící ve stylu přinejmenším nepravdivé zprávy. Jednoduše řečeno, Rakousko si s muslimskou integrací neví rady. Mám s tím podobnou zkušenost po návštěvě školy ve Vídni.
"Směl bych vědět, jak jsou definována "česká ghetta"?"
Řekl bych, že české ghetto je vše, co bylo jako ghetto nazváno v nějakém projektu Agentury pro sociální začleňování nebo nějaké z řady neziskovek...
Myslím, že oficiální termín je "vyloučená lokalita", a s potěšením jsem si onehdy přečetl informaci, že mazané magistráty (m.j. moje milé Kladno) obracejí tento sluníčkářský vynález jaksi do opačného gardu - samy sebe deklarují jako "vyloučené". Tyhlety vyloučené lokality mají totiž výhodný právní status, a nemusí se v nich platit státní podpora "vybydlovačům". ////
Což, odhaduji, je přesně přání většiny obyvatel luxusního (nekecám, dnešní Kladno je nádherné město!) velkoměsta. ////
Pane Kocourku, způsob, jakým používáte zobecňující termíny "nevzdělatelní" nebo nyní "vybydlovači" do slušné diskuse nepatří.
Nejspíš ani zmínky o současné české realitě nepatří do té správné politicky hyperkorektní slušné diskuse na ČŠ. ////
Děkuji vám za konkrétní a pro mne srozumitelné upozornění, pane Komárek. Vynasnažím se případné zmínky o realitě formulovat v tom správném politicky korektním duchu a nepohoršovat váš vytříbený jemnocit. ////
Radím vám, nejezděte v době volební kampaně na Kladno. Z některých volebních plakátů by se vám udělalo nevolno. ////
Okomentovat