Jak používat Wikipedii ve výuce, jak se rozvíjí kultura sdílení mezi učiteli nebo jak využívat otevřená data ve výuce. To jsou konkrétní příklady, které lze najít v nové brožuře Aliance pro otevřené vzdělávání, která je určena nejen učitelům, ale i dalším vzdělavatelům a široké veřejnosti. Cílem brožury je ukázat dobré příklady praxe z otevřeného vzdělávání a jejich praktické využití.
Brožura Příklady dobré praxe je manuálem, jak lze otevřené vzdělávací zdroje (z angl. Open Educational Resources – OER) použít při výuce či tvorbě vzdělávacích materiálů. Na vývoji brožury se podílela Aliance pro otevřené vzdělávání s redakcí online magazínu Rodiče vítáni, s Ondřejem Neumajerem z Katedry informačních technologií a technické výchovy PedF UK. Čtenáři se dozví, jak lze ve vzdělávání používat veřejnou licenci Creative Commons, kde najít nejlepší učitelskou inspiraci nebo zásady vytváření materiálů tak, aby je mohli používat i senioři či lidé s poruchami zraku.
Rozšíření otevřených vzdělávacích zdrojů (OER) je důležité pro všechny, kteří se potřebují celoživotně vzdělávat. OER jsou zdarma a umožňují další úpravy a následné sdílení. Pomáhají tak i ke snížení nerovnosti v přístupu ke vzdělávacím zdrojům. Podpora otevřených vzdělávacích zdrojů je dokonce i uvedena jako první ze sedmi opatření vládou schválené Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020.
“Brožura ukazuje konkrétní inspirativní příklady jak více využívat inovativní metody a moderní technologie ve vzdělávání. Využívání moderních metod či digitálních zařízení však není cílem, ale prostředkem změny ve vzdělávání,” vysvětluje Tamara Kováčová, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání z organizace EDUin.
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
Brožura je ke stažení zde
0 komentářů:
Okomentovat