„Nový školní rok začíná. Jako rodič dětí různého věku se potýkám s nástrahami českého školství na různých úrovních. A jako předseda Fóra rodičů diskutuji s rodiči a sleduji novinky. Ačkoli se o vzdělání a úrovni českého školství ve veřejném prostoru hovoří, některé systémové problémy nemizí. Debata často není dostatečně konkrétní. Jaké jsou vlastně nástrahy, se kterými se jako rodiče potýkáme?,“ píše Petr Chaluš na komentářovém webu a2larm.cz.
Petr Chaluš (muni.cz) |
V předškolním věku
Pro dítě mladší tří let místo ve školce nemusíte najít vůbec. Podpora rodin s dětmi do tří let téměř neexistuje. Nejde jen o nárok na školku od dvou let, ale o celkovou podporu různých forem předškolní péče, včetně té v rodině. Vzdělávat dítě doma je pro mnoho rodin příliš drahá varianta, ačkoli by ji rádi zvolili. Přitom je minimálně podobně hodnotná jako péče instituce, na kterou stát přispívá.
Na základní škole
Rodiče, kteří hledají pro své dítě dobrou základní školu, čím dál častěji volí variantu školy soukromé a jsou ochotni platit i vysoké školné. Při současném trendu hrozí, že dvoukolejné školství rozdělí děti už odmalička. Na jedné straně jsou tu inovativní soukromé školy pro děti rodičů, kteří na to mají, a na straně druhé pak jsou děti, jejichž rodiče na soukromou školu nemají. Některé projekty soukromých škol se navíc dostávají do potíží s udržením kvality, což je pro rodiče dost frustrující – za něco si připlácíte, a stejně není záruka, že to bude pro vaše dítě ideální prostředí.
Mnoho rodičů zvažuje přechod dítěte na osmileté gymnázium po prvním stupni nejen z potřeby dostat dítě do elitního klubu a tlačit ho k výkonu – dělají to i proto, že chtějí lepší atmosféru. Pokud zaplatíte dost doučování, každé dítě ty přijímačky nakonec udělá. Otázka je, co děti, které rodiče nepodpoří. Ty dost nespravedlivě nedostanou šanci, i když mohou mít lepší studijní předpoklady.
Rodiče oceňují dobrou atmosféru, dobré vztahy mezi učiteli a dětmi, zajímavé způsoby výuky, které rozvíjejí dítě. Není pravda, že vyžadují dril a známky, jak se snaží někteří alibisticky hodit nemožnost změny na konzervativní rodiče.
Na střední škole
Státní přijímací testy v deváté třídě mohou vyloučit vaše dítě z možnosti studovat maturitní obor. Současný ministr, podobně jako ti předchozí, se obává, že všichni chtějí maturitu. Není ale nijak zarážející, že ji skoro každý chce. Naopak je za tím docela rozumné uvažování rodičů a dětí. Mnoho oborů se neustále rozvíjí, takže potřebujete mít širší přehled. Není možné uměle propagovat nematuritní obory.
Současný ministr naznačuje, že je třeba vytvořit více úrovní, například matematiky, nebo některé studenty k maturitě vůbec nepustit. Více úrovní ale nedává smysl, dokud nedokážeme ani zajistit tu jednu úroveň státní maturitní zkoušky. Místo jedné budeme mít dvě nic neříkající a nepřesné úrovně. To situaci může ještě zhoršit a ty s nižší úrovní zbytečně omezit.
Vzdělávání pořád ještě není priorita politiků, ačkoli o tom už v tolika kampaních mluvili. Jako příklad je to vidět na dlouholeté hře s názvem „zvýšení učitelských platů“. Současné zvedání platů startuje příliš zvolna, odkládá se na další rok. Motivace stát se učitelem neroste a ve školách kvalitní učitelé chybí. A co teprve zvýšení jiných prostředků na vzdělávání, než jsou peníze na platy učitelů? Od posledních vlád ani od té současné se vůbec nedovídáme, jak a kolik chtějí investovat do podpory kvality práce učitelů a do kvality škol.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Jen poznámka: Fórum rodičů je minoritní nereprezentivní spolek s několika členy. Autor kandiduje na senátora jako nestraník za Piráty s heslem Hlas rodičů v Senátu. V Senátu je více rodičů než má jeho spolek členů...
Problémy českého školství: 1/mšmt školství neřídí 2/školství je černá díra, kde mizí peníze 3/neexistují závazné školní osnovy 4/neexistují pravidla hry pro státní a soukromé školy 5/vpodstatě si každý dělá, co chce
Okomentovat