„Pořád se mi stává, že přijde žák, který měl na základní škole jen jednu hodinu informatiky týdně na prvním stupni a jednu na druhém,“ říká středoškolská učitelka Mašláňová. Takové děti pak mají oproti ostatním mezery, protože se v hodinách věnovaly něčemu jinému – jenom hrály hry nebo řešily výukové programy. „To je z mého pohledu docela děsivé. Najdou se i žáci, kteří na klávesnici hledají písmeno ‚zet‘ a u počítače seděli jen párkrát v životě. To je dneska šílený handicap,“ upozorňuje učitelka. Mezi základními školami jsou velké rozdíly. V prváku se s takovými žáky sejdou i studenti zvyklí na robotické hračky, pro něž není problém naprogramovat jednoduché roboty. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny v příloze věnované digitální gramotnosti.
Jan Žežulka ale reprezentuje spíše pokrokového učitele informatiky a dává příklad, jak by to časem mělo vypadat na všech školách. Rámcové vzdělávací programy, podle kterých se informatika v současnosti učí, jsou zastaralé a napsané hodně volně. Záleží především na konkrétních školách a učitelích, jak se k práci s digitálními technologiemi staví. Informatika se povinně vyučuje jen v jednom ročníku na prvním a jednom ročníku na druhém stupni základní školy, obvykle hodinu týdně. Zavedená praxe je klást důraz především na uživatelské dovednosti. Děti poznávají hlavně Word a Excel, dozvídají se o součástech počítače a také o softwaru, který na něm běží. Samotné uživatelské dovednosti ve světě digitálních technologií ale nestačí. Žáci potřebují rozumět i tomu, jak počítače „myslí“ a pracují, aby obstáli v budoucím světě, kde počítače ovlivní téměř všechna odvětví.
Národní ústav pro vzdělávání čtyři roky pracoval na tom, aby se pokyny pro školy modernizovaly. Nyní jsou nové vzdělávací programy pro informatiku hotové a jak upozornil týdeník Respekt, od letošního září podle nich začali učit na prvních sedmdesáti školách. „Informatika je obor, který se vyvíjí ze všech nejrychleji. Nevíme, co za programy budeme používat za pět let, proto potřebujeme žáky naučit spíše obecnější postupy,“ popisuje úskalí plánování výuky informatiky Mašláňová, která zároveň působí v Jednotě školských informatiků. Aby bylo více času na toto takzvané informatické myšlení, práce s Wordem či Excelem se bude muset přesunout do ostatních předmětů. Takže třeba o bezpečnosti na internetu budou s dětmi mluvit učitelé v občanské výchově, s Excelem se mohou učit v matematice a tvořit text ve Wordu si natrénují v češtině.
Celý text naleznete v Hospodářských novinách
7 komentářů:
Znám pár češtinářek a pár matikářů a matikářek. O ten Excel nemám péči, ten zvládnou. Ale že by se žáci V ČEŠTINĚ naučili cokoli užitečného či použitelného o psaní textů v textovém editoru, to si nedovedu představit. ////
A neznám nikoho, kdo by mohl učit informatické myšlení. Jistě je takových plné MŠMT. ////
No, takže "word" v ČJL? "Excel" v MAT?
Osobně si myslím, že to dopadne podobně jako s brannou výchovou.
Tedy že nikdo neumí ani přiložit polštářkovou náplast, natož ovázat kotník.
Při vší úctě ke kolegům a kolegyním "neinformatikům". Kolik z nich SKUTEČNĚ aspoň ten hloupý word ovládat umí?
Já jen, že už teď strávím tak dva měsíce jen tím, že se pokouším odnaučit žáky zlozvykům, které se naučili na hodinách "IVT", kde je učí "kvalifikovaní" vyučující.
No a pokud se informatického myšlení týče, trefil to kolega Kocourek celkem výstižně.
Je to prostě klasické "české řešení".
Nemáme prachy na to, abychom zaplatili skutečné informatiky ve školách, tak to přehodíme na občankáře a češtináře.
Zprasili jsme RVP, když se tvořila "reforma" tím, že jsme na druhý stupeň základek dali jen dvě hodiny informatiky a skutečnou informatiku jsme ani učit neplánovali.
Teď už se s tím ale těžko dá něco dělat, protože navýšit hodinovou dotaci nelze, aniž by se muselo někde jinde ubrat.
Tak to "vyřešíme" tak, že ovládání počítače a softwaru přesuneme do jiných předmětů.
Děti už teď nezvládají matematiku, tak to ještě zdokonalíme tím, že část hodin ještě sebereme na "excel". Atp.
No a v těch původních dvou hodinách budeme učit všechny žáky "informatické myšlení". Všechny, včetně inkludovaných dítek, kterým kromě druhého jazyka zpříjemníme život ještě výukou abstraktního myšlení.
Hlavně, aby to nestálo nic navíc.
Dokonalé, české řešení.
Jenomže těch "nažraných vlků" a "celých koz" už začíná být přespříliš.
Oni ti informatici ale neumí učit. Možná, že ti učitelé matematiky, češtiny a občanky by to ty děti naučili lépe než ti slavní informatici. Aspoň já mám tu osobní zkušenost ze všech seminářů informatiky, že jsem se tam nikdy nic pořádně nenaučila. Vše, co na počítači umím, jsem se naučila sama cestou pokusů a omylů.
" Kolik z nich SKUTEČNĚ aspoň ten hloupý word ovládat umí? "
Ještě před dvěma lety byl seznam učebnic s doložkou MŠMT na stránkách MŠMT wordovský dokument, kde mezi položkami byl vynechaný odstavec a místo tabulátorů se používalo několik mezer za sebou...
BP
Máte samozřejmě pravdu, ale o takové samozřejmosti, že učit informatiku by měl někdo, kdo taky umí učit, mne ani nenapadlo psát. Uznávám ale, že z kontextu to přímo neplyne a proto to berte jako upřesnění. Ona informatika se učí i na ped. fakultách a občas najdete i nějakého toho blázna informatika, který si dodělá pedagogické minimum a zkusí učit.
Blázen to je už jen proto, že jde dělat za ty peníze.
Jednoho takového cvoka znám dost dobře. Koukám na něj při holení. :-)
Ale jestli umí učit, to fakt nevím.
Jenže prozatím ho nemají kým nahradit. Snad to s ním ještě pár let vydrží.
Jiří Janeček
Pár dokumentů z dílny MŠMT mám schovaných. Používám je při výuce jako odstrašující příklad. :-)
Okomentovat