„Situaci si dovolím označit takřka za havarijní. Máme v ČR obecně nedostatek lidí na trhu práce. Platy jsou ve školách tabulkově zastropované a každá komerční firma v personální nouzi vás jednoduše přeplatí. Navíc české sborovny stále stárnou. Během deseti patnácti let odejde do důchodu silná „kohorta“ pedagogů, kteří dnes výuku táhnou. Náhrada z pedagogických fakult za ně ovšem nepřichází, až šedesát procent jejich absolventů do školství vůbec nenastupuje a mnoho dalších mladých po roce dvou rovněž odchází. Vydrží jen ti nejmotivovanější,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny Miroslav Hřebecký ze společnosti EDUin.
Miroslav Hřebecký (eduin.cz) |
Jak hodnotíte úroveň zdejších pedagogických fakult? Jaké učitele vlastně vychovávají a v čem mají dle vás české „peďáky“ rezervy? Za vědu a výzkum bývají kritizovány.
Dlouhodobě se většina odborníků shoduje, že je to asi nejslabší článek celého řetězce. Některé konkrétní fakulty považuji ve stávajícím modelu za nereformovatelné; zbourat a postavit jinde na zelené louce včetně nového ansámblu. Když už se v rozhovoru bavíme o odměňování, tak odborný asistent na pedagogické fakultě má nižší plat než středoškolský učitel. Kdysi mi byl nabízen na fakultě post: za poloviční plat, než jsem měl předtím jako ředitel soukromého gymnázia. Jaký div, že jsem se po „dlouhém“ váhání rozhodl takovou nabídku nepřijmout.
Ministr školství Robert Plaga (ANO) nám nedávno říkal, že české vzdělávání jde takříkajíc ode zdi ke zdi. Víme koncepčně, co vlastně od vzdělávání v Česku chceme?
To je velice důležitá otázka. Nevíme. Respektive přesněji nepanuje na tom ve společnosti shoda a ještě horší je, že o tom ani moc neběží diskuse. Společnost se rapidně proměnila a dále mění; školství se snaží v mezích možností improvizovat, ale stále víc mu ujíždí vlak. V době prudkých změn, inovací a digitálních technologií zkrátka nevystačíte s tím, že učíte dvacet let staré věci třicet let starými pedagogickými metodami! Pro mnoho dětí je škola muzeem, které otevírá v osm a zavírá v půl druhé, a reálný život začíná až odpoledne. Ono bájné Finsko, které je tak chváleno, na tom bylo v sedmdesátých letech ještě hůře než my nyní. Zásadní rozdíl byl v tom, že se jako společnost dokázali shodnout na cílech a směru reformy a byla pro celý stát natolik prioritní, že ji mohutně zainvestovali. Máme relativně kvalitní Strategii rozvoje vzdělávání do roku 2020, problémem je, že zůstala z větší části pouze na papíře.
A jak zasáhla diskutovaná a medializovaná inkluze do chodu tříd?
Je několikrát konstatovaným faktem, který odborníci ve školství znají, že žádné velké přesuny se nekonaly a nekonají. Mnohde začleňování běželo již řadu let předtím. Inkluze je bublina nafouknutá především bulvárními médii a hysterií na sociálních sítích. Problémy způsobují především děti s tzv. poruchami chování; ty ale byly ve školách hlavního proudu od pradávna, těch se speciální školy vesměs netýkaly. Jejich počty narůstají, což je pro školy skutečná výzva... Zásadním faktorem v Praze je trvale rostoucí počet cizinců ve školách. Ve většině z nich je jich již mezi deseti a patnácti procenty, výjimečně i dvacet procent! V tomto ohledu je Praha kosmopolitní skoro jako New York. A nutno podotknout, že bez větších problémů ve vztazích mezi dětmi. Roste nám generace, která je v tomto směru v nejlepším slova smyslu „barvoslepá“. To mne naplňuje do budoucna velkým optimismem.
Celý rozhovor naleznete v sobotních Lidových novinách
10 komentářů:
30 let improvizace všemi směry,reforma jest nutná,reforma !
Podstatou reformy je zaměstnat ty, kteří nedokáží vyprodukovat nic jiného, než kritiku. Bohužel, čím více je vzdělávací systém "zreformovaný", tím je takových lidí více a tím větší vytvářejí tlak na to, aby se dále a více "reformovalo".
Přitom stačí málo - sednout si na prdel a učit se, učit se, učit se. Jenom to vyžaduje mnohem větší úsilí, než planě kecat.
Všechny reformátory poslat učit do škol.
Učitel, který má mnohaletou praxi a učí, má usazen postoj k reformám a ví své. České reformy posledních let(tvořeny teoretiky z kanceláří) jen rozbíjeli fungující systém, ale zlepšení se nekonalo.
Reforma může být úspěšná s nadšenými, spokojenými a vzdělanými učiteli.
Pokud jsou ve školách přetížení, vyhořelí, nedocenění učitelě s učiteli, kteří mají školství jako nouzovku či vedlejšák na pokrytí sociálního a zdravotního ke svým podnikatelským aktivitám, pak jakákoliv další reforma definitivně školství zničí. Podpoří jen vzdělávací agentury, kontrolní a administrativní pracovníky a příživníky na školství.
Jak to napsal pan Doležel, jediné co funguje je "učit se" a platí, že není královské cesty ke vzdělanosti.
Ano společnost se mění a velký podíl na tom má chátrající školství a média.
Jaké podmínky nastaví ministerstvo a vláda, takové je školství. U médií je to složitější. Tam vládnou vlastníci médií. A pokud mají zájem na blbnutí české populace, pak se s tím těžko dá něco dělat.
Tak jo, udělejme to jako bájné Finsko. Až se česká společnost shodne na cílech a směru reformy, a až to vláda mohutně zainvestuje, PAK přijďte s reformama! ////
Ad Miroslav vaněk: "Všechny reformátory poslat ..." -- Určitě souhlas! Přinejhorším poslat učit do škol, ale poslat zametat parky by také pomohlo. ////
A kdepak vzal pan Hřebecký dojem, "že žádné velké přesuny se nekonaly a nekonají" ? Kdyby občas zašel do běžné školy, zjistil by, že na základkách ani středních školách před deseti lety žádní asistenti nebyli. Zatímco dnes je na středních školách v polovině tříd aspoň jeden asistent a na základních školách v každé třídě nejméně (!!) jeden, a ten jeden asistent pečuje o několik dětí. (Tohle nemám podloženo ničím jiným, než mým vlastním nahlížením do tříd. Čím to má podloženo pan Hřebecký?) ////
A co ta poplašná zpráva, že "roste generace, která je v tomto směru v nejlepším slova smyslu „barvoslepá“" ? -- Kdepak, barvoslepý je leda pan Hřebecký. Studenti dobře vědí, kdo kam patří. ////
Zažil jsem množinovou reformu z roku 1976, která šla brzy do kytek. Našim vzorem tehdy bylo Švédsko. Dalším pokusem o reformu bylo a stále ještě je skomírájící RVP-ŠVP, většina z nás o tom ví své. Paní Buzková tehdy zkopírovala tehdejší "finský model". Do stejných vod pomalu a jistě směřuje nepodařená reforma? - inkluze paní Valachové. Se svými obrovskými ambicemi a nedostatkem financí se stává obrovskou zátěží. Inkluze ano, ale úplně jinak. Plně souhlasím s Miroslavem Vaňkem a E.Kocourkem. Co navíc tíží učitele?
1) Byrokracie všeobecná
2) Byrokracie spojená s inkluzí (spackaná inkluze)
3) Byrokracie spojená s projekty EU (s proinkluzivním obsahem)
4) Byrokracie spojená s tvorbou ŠVP
5) Nezaplacená práce, nízký tarif a nadtarif
6) Tlak na učitele ze strany rodičů a často i zřizovatele
7) Tlak na školu ze strany ČŠI (ve Finsku třeba ŠI vůbec není, více se důvěřuje učitelům))
8) Dvojkolejnost vzdělávacího systému (ZŠ, víceletá gymnázia), odčerpání "tahounů" z hlavního vzdělávacího proudu
9) Tlak některých neziskovek a obecně prospěšných společností na vzdělávací systém
10)Snahy o vytvoření Kariérního řádu. Poslední návrhy byly absolutně mimo realitu. Dík PK za její "smáznutí".
11) Oddělení rozpočtu MŠMT od profesionálního sportu.
Nechat učitele jen učit. Nezatěžovat je nadměrnou administrativou. Více důvěřovat učitelům.
Pane Kocourku,
většina vašich příspěvků nepatří do slušné věcné diskuse. Tedy ani na Českou školu. Zkuste si najít pro svoje příspěvky vhodnější web. Nebo zkuste diskutovat slušně a věcně.
Pane Komárek, v názoru na "slušně" a "věcně" se evidentně neshodneme. Byl jste to vy, kdo mne obvinil z šíření konspiračních teorií, a jsem to já, kdo uznává vaše právo smazat cokoli se vám zamane. Pokud mi sem dáte konkrétní výtky, kde a co se vám nelíbí, budu uvažovat o pře-formulování. ////
BTW, vy jste to opravdu o té ČT nevěděl? ////
"Přitom stačí málo - sednout si na prdel a učit se, učit se, učit se. Jenom to vyžaduje mnohem větší úsilí, než planě kecat."
a kdo vám dnes o nějaké učení stojí?
"Učitel, který má mnohaletou praxi a učí, má usazen postoj k reformám a ví své. České reformy posledních let(tvořeny teoretiky z kanceláří) jen rozbíjeli fungující systém, ale zlepšení se nekonalo."
učí se stále podle refrmy nejedlého,pouze v poovině 7. byl pokus o množinovou matiku,který byl nedotažený,protoře po 81 se u nás začalo na vše kaškat
Okomentovat