Být ředitelem školy už pro mnohé učitele není vrchol kariéry. Přestože počet konkurzů na tuto pozici narostl oproti minulému roku dvojnásobně, na padesát procent z nich se přihlásí jen jeden uchazeč. Anebo nikdo. Uvádí to data České školní inspekce. Aktuálně.cz informuje, že tématem se zabýval i školský výbor sněmovny.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Podle Procházkové jsou s komisemi problémy. "Myslím si, že jsou složeny více ze zřizovatelských pozic a že tam chybí odborníci," říká. Ředitele základní či střední školy jmenuje a odvolává právě zřizovatel, tedy zejména obce a kraje. Často se stává, že vyberou uchazeče, kterého komise nedoporučuje, míní poslankyně.
Ministerstvo školství by podle obou iniciátorů mělo vyhlášku o konkurzním řízení nejen prověřit, ale také změnit. Rozhodnutí komise o schopnostech uchazečů by podle nich měla být pro zřizovatele závazná, dosud mají pouze doporučující charakter. "Řízení se nerespektuje," ospravedlňuje návrh Procházková.
S takovým postupem nesouhlasí jiní členové výboru. Podle Martina Baxy (ODS) komise problémem nejsou. Jak říká, systém je v principu postavený správně. "Byl jsem primátorem Plzně v době, kdy se konkurzy vyhlašovaly, komise jsme vždycky sestavovali tak, aby spektrum názorů bylo co nejširší," oponuje Baxa.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Málokterý nový kandidát absolvuje nějakou přípravu (studium) na funkci ředitele. Viděl bych spíš vytvořit zásobník kandidátů, kteří absolvují studium na funkci ředitele. Ti by se mohli hlásit do konkurzů. Tam by mohli představit svoji vizi. Ale po odborné stránce by byli připraveni. Zodpovědnost ředitele je obrovská.
A když má odpovědnost zřizovatel, tak by to mohlo být klidně výběrové řízení, protože stanovisko konkurzní komise je pouze doporučující. A bohužel osobní vztahy a protěžování svých kandidátů stále funguje. A škole všichni rozumí, protože do ní chodili.
jestliže může být ředitelem školy inžených chemie no kde to jsme?
Dle mého je pes zakopán zde: "Zodpovědnost ředitele je obrovská".
V současné situaci se prostě málokomu chce ředitelovat. Školy jsou jakoby samostatné a ředitel proto zodpovídá za kdeco,přitom se školám stále něco nařizuje. Výsledek je ten, že ředitely se pak stávají i lidé zvláštní a problematičtí.
Ředitel má příliš nízký platový tarif. Spoléhat se na pohyblivou složku mzdy během konkurzu snad nikdo nebude. Je to zkrátka nevděčná a málo oceněná funkce. A k ministrovu názoru snad jen tolik: Výborná spolupráce zřizovatele a ředitele školy je jeden z pilířů dobré školy, a ta by neměla být dávána všanc nějakým konkurzem.
Pan ministr nechápe. Ředitel má splnit nesplnitelné. Ušetřit peníze a zajistit výuku. V tomto pořadí. A při tom projekty a lézt do zadku zřizovateli. Před pár lety to ješě šlo a zájemci se našli. Dnes je to nesplnitelné(pokud nemá protekci u zřizovatele, který přisype peníze navíc) - nejsou lidi a peníze, tedy i zájem opadl.
Okomentovat