„Kdo se dokáže kvalifikovaně vyjadřovat k problémům a budoucnosti škol? A jak dobří jsou v tom učitelé? Tyto otázky připomenulo jednání expertního sboru prezidenta republiky. Poradci Miloše Zemana za přítomnosti ministra školství dospěli k závěru, že inkluze by měla být na českých školách omezena a že nesmí být útokem na speciální školství. Část učitelů názor přivítala. Jiní se nechali slyšet, že politici by se neměli o školství radit s lidmi, kteří mu nerozumějí,“ komentuje Michal Komárek pro Český rozhlas Plus.
Michal Komárek (archiv autora) |
Je to velmi časté téma učitelských diskusí: Kdo rozumí školství? Kdo se k němu může a má vyjadřovat? Proč se politici obklopují experty a nemluví přímo s učiteli?... Jde o víc než o spor, kdo se může zasvěceně a užitečně vyjadřovat ke školství.
Žádná učitelská organizace ani rámcově nereprezentuje většinový názor, či zájem přibližně 160 tisíc českých učitelů.
Naopak: Učitelských spolků je hodně a některé z nich mezi sebou spíš válčí, než aby spolupracovaly. Školské odbory jsou slabé, k razantnějším akcím se odhodlají jen zcela výjimečně, důvěru široké učitelské veřejnosti nemají.
Pokus o vytvoření profesní pedagogické komory se zatím, po více než roce zastavil na dvou tisících členech. Je to sice asi nejpočetnější učitelská organizace, ale i ona zatím reprezentuje jen něco málo přes jedno procento z celkového počtu učitelů v mateřských, základních a středních školách...
Učitelé volají po tom, aby je politici neobcházeli a jednali přímo s nimi, jak říkají - se zástupci skutečné odborné veřejnosti. Nikoli se samozvanými experty.
Je to ale nesnadné: Kritizovaný expert je především symbolem neschopnosti učitelů vystupovat jako silný celek, který by politikům a veřejnosti předložil jasně formulované požadavky a vize.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
9 komentářů:
Přístup do médií nebo počet členů jsou jen vnější znaky. Důležité je to, jaké konkrétní změny dokáže daná organizace prosadit. UP nedokázala nic (jen se občas mihne v médiích její vyjádření). Školské odbory prosazovaly garanci míst pro dvouleté děti v MŠ nebo společně s CZESHA kariérní řád, ale tyto organizace nebyly úspěšné. Pedagogická komora úspěšná byla. Pedagogická komora má zástupce v pracovních skupinách MŠMT nebo NÚV (revize inkluze). Zpracovala konkrétní novely zákonů a připomínky ke změnám v legislativě. Je zatím spousta práce. Například zvýšení příplatků pro třídní učitele se věnujeme už více než rok. Viz web https://www.pedagogicka-komora.cz
Srovnávat Pedagogickou komoru s ostatními komorami zřízenými ze zákona co do počtu členů nejde, protože v nich je členství povinné...
Není důvod domnívat se, že učitelé "rozumí" školství více než ředitelé nebo než rodiče žáků. Nebo než politici. Školství je celospolečenská problematika a nemůže to být jinak, než že o něm budou rozhodovat politici. ////
Pinožení pana Sárkoziho a jeho spolku je pěkným důkazem, že učitelé o komoru NESTOJÍ. Existuje ještě někdo, kdo to nepochopil? Třeba někdo z toho spolku? ////
By mne opravdu zajimalo, komu - krome paru bakalovych novinaru, pana Komarka a mluvci UP - vadilo, ze Zeman jednal s ministrem a svymi stalymi poradci...
Uz jako pokus o standardni rozmazavani Zemana dost slabe... Vrtat se v tom druhy tyden - to k tomu skolstvi opravdu nemate nic lepsiho?
Rovněž se domnívám, že jsou ve školství jiné důležité problémy k řešení, než tyhle virtuální mediální hrátky...
Pane Komárku, píšete "Část učitelů názor přivítala". Kteří to byli?
Pane Wagner, nebylo by stručnější uvést, kteří NEPŘIVÍTALI? ////
Ano, oba uvést jmenovitě. ;-)
politikům nepotřebuje nikdo radit,čtvrtina poslanců jsou učitelé....
politikům nepotřebuje nikdo radit,čtvrtina poslanců jsou učitelé....
To se Vám pane laimes fakt povedlo. Proto to tak v tom státě vypadá :-) :-)
Kecy v kleci, sliby chyby a skutek utek.
Důchodcům zdar!
PetrK
Okomentovat