„V pondělí 3. září nastuoupilo 108 200 prvňáčků, na základní školy chodí celkem 941 200 žáků. Co rodiče řeší? Jaké starosti dnešní matky a otcové mají?… Bere se za samozřejmé, že dítě s handicapem (a s asistentem či asistentkou) funguje jako brzda pokroku. Zřejmě jen menší část rodičů to vidí naopak, jako cennou životní zkušenost pro dítě… Pozoruhodné, a to nejsem věru žádný národovec, že se matky nikdy nebaví o češtině, "mají tam dobrou češtinářku? Ne? Tak to je chyba." Základ je rodilá mluvčí z Brightonu, a jestli umí učit, nebo ne, to je fuk. Přitom rodný jazyk, kterým dítě mluví, je klíčem k chápání světa, češtinářka by měla rodiče v době "zkrácené esemeskové" doopravdy zajímat,“ píše Martin Fendrych na Aktuálně.cz.
Martin Fendrych (repro ČT) |
Nemění se jen školy, mění se okolní společnost. Je dnes něco vzácnějšího než rodilý mluvčí na angličtinu (o ruštinu rodiče kupodivu nestojí)? Co by dnes školy od první třídy měly taky učit? Co by měly dětem ještě nabídnout (ne nalít do hlav)? Neslyšel jsem žádný rozhovor tohoto typu: "Hele, mají tam dobrou kantorku na výchovu k demokracii, ke svobodě?"
"Ne, ale mají tam ženskou, která rozumí médiím a učí děti od prvního stupně pracovat s informacemi."
Výchova ke svobodě (jako podmnožina výchovy k občanství) a práce s informacemi, rozeznávání dezinformací, lží, fejků, práce se sociálními sítěmi (ty by se dětem neměly zakazovat, nýbrž ukazovat) jsou klíčové. Dnes dítě nevyrůstá v přírodě nebo na ulici, dnes vyrůstá spíš na síti, jeho světem je internet. Od prvního stupně by školy měly mít experty na sítě, to je základní "specializace" většiny žáků.
Děti mají letos smůlu, jdou do školy a ulice ve městech jsou oblepeny reklamní kampaní podzimních voleb. Koukají kolem sebe, a pokud to vnímají, vidí zhusta lži, plané sliby, bezduchou politickou reklamu, která je pro jejich rodiče úplně normální, přirozená. Papírové (billboardové) esemesky. Před tímhle světem by je měla škola pečlivě naočkovat.
Jeden učitel mi popsal, jak minulý týden chodil na kurz o předsudcích, jak děti učit, co je předsudek atd. "Když se školitelky zeptaly, jaké my máme předsudky, jedna učitelka řekla: Já mám předsudky a nestydím se za to. Jsou to moje předsudky a já je chci mít." - Zdá se, že na výchovu ke svobodě a demokracii by v roce 2018 mohli chodit i někteří kantoři, bodlo by jim to.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
všechny tyto nesmyslné problémy vyřeší pouze školský systém založený na oddělení škol státních a soukromých,školy státní provozované,financované a řízené státem a školy soukromé (municipální,církevní,firemní, sdružení rodičů),které stát musí podporovat nikoli však finančními dotacemi,a zde budou pravidla výuky nezávislá na státu a rodiče budou mít velký váběr dle svých představ,např budou li chtít pro své dítě angličtinu v každém ročníku s rodilým mluvčím nebude to problém,nemusí dávat dítě do školy státní,kde bude angličtina pouze dva-tři ročníky dle standardizovaných státních osnov,s českou učitelkou absolventkou fil fakulty
"Přitom rodný jazyk, kterým dítě mluví, je klíčem k chápání světa,"
„Tátovo pleš“ - jak se przní Čj v jisté části ČR
Okomentovat