Jaké je skutečné pracovní vytížení učitelů v Německu. Studie svazu učitelů sledovala, kolik času učitelé věnují své práci

neděle 23. září 2018 ·

Cílem studie nazvané Proměna práce učitelů (Lehrerarbeit im Wandel) je především upozornit příslušná ministerstva na změny v učitelské profesi a zajistit tak učitelům větší uznání za jejich práci. „Od učitelů se stále více očekává, že budou kompenzovat deficity v rodinné výchově, používat rozmanitá média při nedostatečném základním vybavení, zajišťovat inkluzivní vzdělávání a podporu dětí imigračního původu,“ uvedla pro magazín Zeit Online Susanne Lin-Klitzingová, profesorka pedagogiky na univerzitě v hesenském Marburgu a spolková předsedkyně německého svazu učitelů (Deutscher Philologenverband), který studii zpracovává. Na studii upozorňují autoři blogu Pro vzdělávání.


Učitelé ze všech spolkových zemí, kteří se do výzkumu zapojili, si po dobu čtyř týdnů v období vymezeném jednotlivými zemskými svazy učitelů přesně zaznamenávali, k čemu využívají svoji pracovní dobu a hlavně kolik času práci věnují. Výsledky pro celé území spolkové republiky i pro jednotlivé spolkové země budou vyhodnoceny ve spolupráci s Institutem preventivní medicíny univerzity v Rostocku. Zveřejněny mají být letos na podzim.

Náročnost učitelské práce se zvyšuje

Odpracované hodiny si pro účely studie od poloviny letošního ledna do poloviny února zapisoval také Jens Finger, který učí němčinu a zeměpis na gymnáziu ve městě Neumünster ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko.. Jeho nejkratší pracovní týden čítal 44 hodin, nejdelší celých 51 hodin práce. Padesátihodinovou hranici přesáhla také řada jeho kolegů. Úředníci mají přitom podle údajů magazínu Zeit Online maximální pracovní dobu stanovenou v rozmezí 40 až 42 hodin týdně. „Pracujeme ještě mnohem více, než jsme si mysleli,“ konstatoval Finger po čtyřech týdnech, během nichž si zaznamenával, kolik času své práci věnoval.

Učitelům jsou ovšem (s některými výjimkami) zaplaceny jen vyučovací hodiny, ne celková pracovní doba. Jak uvádí Parvin Sadighová v magazínu Zeit Online, učitelé na německých gymnáziích pracující na plný úvazek vyučují přibližně 25 hodin týdně, učitelé na prvním stupni základních škol (tzv. Grundschule) 28 hodin. Kdo ale vynakládá při přípravě na výuku velké úsilí, často si vyměňuje názory s kolegy a dalšími pedagogy nebo hledá neobvyklé výukové materiály a reaguje na problémy studentů, pracuje obvykle mnohem více, než je dohodnutý počet hodin.

„Učitelé jsou dnes konfrontováni s mnoha novými úkoly, pro které nejsou vyškoleni, bez podpory při výuce, bez návodu zvenčí,“ řekla magazínu Zeit Online Gisela Betz-Klöpferová z kliniky pro psychická onemocnění v bavorském městě Bad Kissingen. O problémech pedagogů se dozvěděla při rozhovorech se svými pacienty – učiteli, kteří, jak vysvětluje, jsou ve své profesi zvláště ohroženi tzv. syndromem vyhoření. Novými výzvami, jako je například inkluze, jsou podle ní přetěžováni zejména učitelé starší padesáti let.

Intenzivnější komunikace s rodiči a narůstající administrativa

Pedagogové dotázaní v průzkumu magazínu Zeit Online, jenž se týkal délky pracovní doby učitelů, zmiňovali, že hodně času tráví také komunikací s rodiči, a to jak o konzultačních hodinách, tak telefonicky nebo prostřednictvím e-mailů. „Protože jsem třídní učitelkou ve čtvrté třídě, rodiče se mě zde v Bavorsku neustále ptají na známky. Tlak je enormní, protože učitelé rozhodují o tom, jestli děti půjdou na gymnázium, nebo ne. Když se ohlédnu zpět, komunikace s rodiči je náročnější než dříve. Někteří mi chtějí nařizovat, co mám dělat,“ popsala pro magazín Zeit Online 55letá učitelka základní školy.

Na rostoucí požadavky rodičů upozornila magazín také učitelka gymnázia z malého města v Hesensku. „Píšou e-maily, protože chtějí vědět, co bude v příštím testu, místo toho, aby se zeptali svých dětí. Musíme také mnohem více dokumentovat, abychom se pojistili proti stížnostem rodičů. Pro každý malý prohřešek, třeba když dítě i přes zákaz opakovaně použije mobilní telefon, musíme udělat záznam. Zdokumentovány musejí být také pedagogické rozhovory se žáky. To všechno stojí čas,“ uvedla 47letá učitelka evangelického náboženství, politiky a ekonomie.


Celý text naleznete zde

3 komentářů:

BP řekl(a)...
23. září 2018 v 13:22  

Myslím, že se to u nás nijak zásadně neliší. Učitelství už nemůže být posláním na celý život.

Ivo Mádr řekl(a)...
23. září 2018 v 20:56  

Poslání? Dnes administrativně-byrokratické zaměstnání. A to mnohem náročnější než za R-U.

BP řekl(a)...
24. září 2018 v 17:01  

Pane Mádře, schválně jsem užila slovo poslání, protože jsem byla ujišťována od prvního okamžiku, kdy jsem začala toto povolání vykonávat, že je to poslání, za které nemám vyžadovat peníze.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.