Se stoupající úrovní vzdělanosti západního světa se sice dovednost číst a psát považuje za
samozřejmou, pojem gramotnost u nás ale znamená spíše schopnost rozumět kontextu, chuť
učit se a dovednost řešit reálné problémy. UNESCO vyhlásilo 8. září jako Mezinárodní den
gramotnosti.
"Gramotnosti se nám prostřednictvím téměř třicítky pilotních mateřských a základních škol daří dostávat přímo do výuky k dětem. Můžeme tak v podmínkách různorodých škol ověřovat konkrétní postupy propojení gramotností do výuky a následně je sdílet s dalšími učiteli a školami,“ uvádí Jakub Holec, který je v NÚV zodpovědný za obsah projektu Podpora práce učitelů, a pokračuje: „Zároveň vyvíjíme celou paletu nástrojů, které mohou pomoci učitelům plánovat výukové cíle zaměřené na rozvoj gramotností dětí či tvoří podporu pro profesní rozvoj učitelů. Jsou to například očekávané výsledky učení v gramotnostech či sada výchozích pedagogických kompetencí učitele, na které v budoucnu naváže online vzdělávání. Nástrojů ale chystáme mnohem více,“ dodává Holec.
Projekt Podpora práce učitelů realizuje NÚV v rámci operačního programu OP VVV. Projekt má za cíl přinášet inovace do vzdělávání a rozvíjet kapacity škol a jejich učitelů. Zabývá se klíčovým tématem rozvoje gramotností v praxi MŠ a ZŠ napříč předměty a aktivitami s dětmi a žáky, přičemž učitelům nabízí články, kterými se mohou pro svou výuku ve školách inspirovat.
Další informace naleznete zde
1 komentářů:
Je dobře, že v textu řeší, co znamená pojem gramotnost. Přimlouval bych se, aby tento pojem znamenal vždy a všude TOTÉŽ. A ne něco jiného u nás a cosi jiného jinde. ////
Pokud opravdu někdo chce, aby pojem gramotnost NEZNAMENAL vždy a všude totéž, pak by každé pojednání, které tímto pojmem operuje, začínalo vymezením, co se tím pojmem míní tentokrát. ////
Dávám přednost jazyku, kde pojmy označují pokaždé totéž. A napadá mne, komu a čemu slouží opak. ////
Okomentovat