„Ministerstvo školství neeviduje data o chybějících počtech asistentů pedagoga,“ napsala Lidovým novinám mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová... Jenže podle ředitelů škol se situace s nedostatkem asistentů nezlepšuje. Jen na základní školy docházelo v předchozím školním roce téměř 75 tisíc žáků, kterým pedagogicko-psychologická poradna přiznala, že potřebují podporu při vzdělávání. Letošní čísla ještě nejsou známa. Ředitelé tak poptávají asistenty všemožnými způsoby. „Jejich nedostatek je skutečně stále problém. Loni se jejich pracovní podmínky ještě zhoršily,“ uvádí Zbyněk Němec za společnost Nová škola, která podporuje inkluzivní vzdělávání.
Cíl byl jediný: ušetřit 1,08 miliardy korun. Podle ministerstva totiž asistenti stáli více, než se očekávalo. A to i přes to, že jich byl nedostatek.
Na to, že školy nemohou asistenty sehnat, přitom už loni na podzim upozorňovala ve svém šetření Česká školní inspekce: „Jejich nedostatek vyplývá z nízkého finančního ohodnocení a snížených úvazků. Není dost vhodných uchazečů, často jim chybí kvalifikace či zkušenosti.“
Školy tak najímají i ty, kteří nemají kvalifikaci. „Nemají ani minimální vyžadovaný kurz. Ředitelé jsou rádi, že alespoň někoho sehnali,“ popisuje Němec. Takového asistenta bez zkušeností se pak školy snaží dodatečně do kurzů přihlásit.
Podle další zprávy České školní inspekce nemá dostatečnou kvalifikaci téměř pětina asistentů. „Na základních školách je nekvalifikovaných zhruba 11 procent, ve středním školství přes 18 procent,“ stojí ve zprávě.
Asistenti, kteří přímo pomáhají pedagogovi, musí absolvovat střední vzdělání s maturitou. „Doplněné studiem pro asistenta pedagoga v rozsahu 120 hodin. V druhém případě jsou nároky nižší, a to postačující základní vzdělání, také doplněné studiem pro asistenta pedagoga,“ vysvětluje mluvčí Balážová. Ministerstvo navíc chystá úpravu kvalifikačních nároků. Zvláště pro první kategorii asistentů.
Celý text naleznete v Lidových novinách
5 komentářů:
To jsou všechno lži a výmysly.
Inkluze byla skvěle promyšlený a perfektně připravený projekt.
:-(
To Q.E.D.:
A nebo asistent pedagoga či odborník.
No a tak je to skoro se vším. Chrlí se změna za změnou, však on to někdo odpracuje a z něčeho se to zaplatí. Mi ti lidi připomínají svým nadšením svazácké budovatele komunismu z 50.let, svými činy mi pak nejvíc připomínají holuby.
Inkluze "po českém způsobu" je absolutní nesmysl. Jednak na tento projekt nejsou peníze a lidé , často je inkluzi po českém způsobu vytýkána organizace a obsah. Inkluze ano. Ne však v téhle podobě. A to nemluvím o šílené administraci a byrokracii okolo.
V zahraničí funguje inkluze ve spolupráci ministerstev školství, zdravotnictví a sociální péče. Na školách jsou pro příslušné žáky místnosti ve škole, zde vyučují speciální pedagogové a fungují asistenti. V případě, že některý žák je dobrý třeba ve Vv, Hv, M,.., pak na tento předmět chodí do normální třídy. O velkých přestávkách se pak všichni setkávají a baví třeba u obchůdku nebo v komunikativní místnosti hrají spolu hry, svačí....
asistentky pův povoláním prodavačky a kadeřnice poslané z úp po třítýdenní rekvalifikaci do škol nebudou asi to pravé inkluzivní ořechové
Okomentovat