Většina českých rodičů by uvítala plošný zákaz používání mobilů ve školách. Rozptylují prý od výuky, jsou zneužitelné při testech a prohlubují sociální rozdíly. Ovšem učitelé podle průzkumu agentury Ipsos uskutečněného pro T-Mobile tak vyhraněný názor nemají. Minimálně třetina jich využívá internet v mobilu k výuce. Informuje iDNES.cz.
Zastávají názor, že mobily jsou běžnou součástí dnešní doby. Je tedy přirozené, že tyto technologie používají i děti a škola by je podle nich měla připravovat na život i po této stránce.
Zatímco rodiče jsou nakloněni plošnému zákazu, v případě českých učitelů tak jednoznačný názor nepanuje. Počet odpůrců i příznivců používání mobilů ve školách je v jejich řadách vyrovnaný.
Plošný zákaz si podle průzkumu přejí zejména starší učitelé, ovšem většina vyučujících do 35 let naopak v internetu a mobilech vidí pomocníky pro výuku.
Téměř všichni dotazovaní učitelé se shodují, že je třeba pro používání mobilů stanovit konkrétní pravidla a ta vyžadovat. Pouze třetina dotazovaných uvedla, že má jejich škola nastavena funkční pravidla pro používání mobilů, podle většiny jsou pravidla sice oficiálně daná, ale nedaří se je dodržovat.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Co společného má tzv. digitalizace vzdělávání a tzv. Hejného metoda?
S propagací všeobecného používání/povolení mobilů ve škole je to, myslím, podobně jako s tzv. Hejného metodou:
Pod záminkou mnohdy sporného ale vždy však jen dílčího dílčího přínosu ve specifických situacích a prostředích se propaguje přijatelnost nebo někdy dokonce i potřebnost či nutnost jejich všeobecného používání. Bez ohledu na to, že jejich všeobecné používání má mnohé vážné systémové nedostatky.
Školní výuku nelze systémové správně všeobecně postavit na mobilech, tabletech a počítačích. Výuku matematiky nelze systémově správně všeobecně postavit na tzv. Hejného metodě. Jde tu o věci, jejichž uvážlivá volba a povolení je věcí školy a jednotlivých učitelů, přičemž škola a učitel jsou pak za své rozhodnutí plně odpovědni před rodiči, kolegy, veřejností i státem.
Co společného má propagace tzv. digitalizace vzdělávání a tzv. Hejného metody? Podle mého názoru je to mnohdy nesystémové nadhodnocování jejich dílčího přínosu, kterému je ze systémového hlediska potřebné a nutné adekvátně čelit.
Tohle vše vědí rozumní učitelé i rodiče. Nevědí to zřejmě pedagogičtí populisté a rádoby mesiáši, ve skutečnosti však, myslím, někdy spíš škůdci českého školství.
J.Týř
Nedůsledné, nedomyšlené.
Úvahy o vzájemném trumfování žáků (jako důvodu pro zákaz mobilů) jsou nedůsledné. Chce-li někdo zabránit trumfování, měl by nejprve zavést školní uniformy (a to nejlépe nějaké neforemné pytle, aby ani ta uniforma někomu neslušela víc a někomu míň) a "nějak" zařídit, aby každý student jezdil do školy (stejnou?) tramvají (a ne že si u školy zaparkuje motocykl). ////
Chce se, aby škola učila žáky správně zacházet s informacemi. Ale jak, má-li být smartfoun (nebo tablet, nebo NB) zakázaný? Při vyučování žák pracuje s nějakým výkladovým materiálem. Vidí ho na projekční ploše. Ale přece je správné, aby si žák ověřil, že ten materiál dokáže najít, až ho bude potřebovat. A může se stát, že si žák v tom materiálu chce číst (neboť jej zaujal) o chvíli déle, když už učitel pokročil jinam. ////
Nevidím přínos omalovávání do žákovských sešitů textů, které již existují. Uznávám, že student si lépe zapamatuje text, který si vlastnoručně opsal. Ale ještě lépe by si ho zapamatoval, kdyby ho opsal stokrát, a to snad (??) nikdo od studentů nevyžaduje. Opět, nedůsledné! ////
Okomentovat