Ve školách chybí několik tisíc učitelů a ročně jich více odchází, než do škol nastupuje. Ze škol neodchází pouze mladí učitelé, kteří svým odchodem řeší své existenční potíže, ale i ti nejzkušenější. Příkladem je zástupce ředitelky v ZŠ v Plané nad Lužnicí Bohuslav Hora, kterého je vidět takřka každý týden na vzdělávacích akcích, kde pomáhá svým kolegům smysluplně využívat technologie ve výuce. Vloni získal třetí místo v národním kole soutěže Global Teachers Prize a časopisem Forbes byl zařazen mezi osmnáctku inspirativních osobností.
Bohuslav Hora (zsplana.cz) |
“Neodcházím ze školství, protože mě nebaví učit. Ani kvůli penězům. Odcházím kvůli systému, který je zkostnatělý a brání se zevnitř zlepšení,” uvádí odcházející učitel, který se nakonec rozhodl učit pár hodin týdně informatiku v ZŠ a MŠ Chraštice.
“Bohuslav Hora je bezesporu jednou z nejvíce inspirativní osobností, kterou lze v českých školách najít. Znají ho stovky učitelů ve všech regionech, mnohým z nich totiž pomáhal s řešením výukových problémů či s využíváním tabletů ve výuce. Odchod Bohuslava Hory naprosto jasně ukazuje, jak si školství, které navíc není v dobré kondici, nedokáže udržet zkušené učitele, které by tak nutně potřebovalo,” doplňuje Tamara Kováčová, která pro EDUin řídí projekt Otevřené vzdělávání.
Zdroj: Tisková zpráva Aliance pro otevřené vzdělávání
19 komentářů:
c/vyhnala ho ředitelka coby kokurenta
Prosímvás, nedělejte soudy bez znalosti reality. Výrok typu "jsou možné jen dva důvody" vytváří dojem, že jsou možné jen dva důvody ... a těch důvodů může být daleko více... třeba ty, které B. Hora uvádí :)
My důchodci nemáme co dělat, tak jsem trochu "gůglil".
1) ve škole je nový pan ředitel viz web školy (bývalá paní ředitelka je ale ještě v rejstříku)
2) ve volbách do zastupitelstva obce v r. 2014 byli nový ředitel a pan Hora političtí konkurenti
3) "u vesla" na tamní radnici není v zastupitelstvo nikdo ze strany, za níž pan Hora kandidoval
co víc k tomu dodat ...
Do nového školního roku zdraví všechny
důchodce Petr
Začnu od konce - paní ředitelka odchází se mnou. Ona už do důchodu. Od nového vedení podporu necítím, z funkce mě odvolali. Byl bych schopen učit ve stejné škole i jako řadový učitel, chybí mi ovšem důvěra a svoboda. Za 13 let v Plané jsem zjistil, že umím i další věci, možná byl čas odejít, podívat se i jinam. Ten systém je opravdu zkostnatělý a je zralý na změnu. O ní se mluví mnoho let, my jsme změny v Plané prováděli. Některým změny ve prospěch dětí a školy opravdu nevoněly. Ovšem prováděly se po široké diskuzi a plánování. Škola byla známá jako vstřícná ve vztahu k žákům a rodičům, byla známá svými projekty a inovativnímu přístupy. Tak to je tak asi všechno, co bych mohl říct k předdiskutérům. A díky, Nikolo, za tvůj diskuzní příspěvek. Děkuji i Petrovi za gůglení - to jsou ty kompetence. Nedělejme účet bez hostinského a neprognózujme. Díky. ;)
V tom případě bylo lepší uvést už v úvodním článku skutečné důvody odchodu, protože takto se ve své podstatě potvrdil jeden z těch, které uvedl Q.E.D. Tedy nechápu zmíněnou metaforu o účtu bez hostinského. Svalovat vinu na "systém" mi přijde také dost přitažené za vlasy – když už jsme u těch rétorických obratů.
A kam pan Hora odchází?
To už se pane Radku zřejmě nedozvíme. Nenaplněné ambice jsou někdy smrtící.
Pane Sárközi, pane Mádre, a co je vám do toho? To navíc vůbec není podstatné téma této diskuse. Zkuste trochu zobecnit: Umí české školy udržet a přilákat kvalitní učitele?
pane Komárku a vy znáte nějakého ředitele co touží po kvalitním zkušeném kantorovi?
Škola obecně není prostředí, kde lze zcela dlouhodobě postupovat dál a dál a prožívat seberealizaci. Pan Hora navíc byl douho ve vedoucí funkci a mohl prosazovat své představy hodně volně. Přechod do pozice řadového učitele by pro něj znamenal výrazné omezení. Takže jeho případ úplně neodpovídá na otázku z nadpisu. Navíc ve školství částečně zůstává, třeba ho po zveřejnění tohoto textu začnou i další školy oslovovat a lákat. Kdo se trochu snaží, tak na netu najde i to, co se pan Hora chystá dělat.
Pane Sárközi, pane Mádre, a co je vám do toho? To navíc vůbec není podstatné téma této diskuse.
Pane Komárku, i když pominu fakt, že formulace Vaší otázky je přinejmenším neslušná a nevhodná, obzvláště pak od správce diskusí a redaktora webu o školské problematice, nemohu pominout fakt, že je především neprofesionální.
Otázka na další působení pana Hory je naopak zcela relevantní vzhledem k tématu diskuse. Byla položena panem Sárközim zcela slušně a bez nějakých podsouvaných myšlenek.
Pan Mádr se sice dopustil zmínkou o nenaplněných ambicí poněkud nevhodné interpretace, ale nepochybuji o tom, že pan Hora by na to dokázal zareagovat sám, pokud by chtěl.
Podstatné je ale především to, že v odpovědi na další působení pana Hory se může skrývat i část odpovědi na Vaši otázku.
Pokud bychom znali na ni odpověď, mohli bychom se například zamýšlet nad tím, v čem se liší jeho budoucí působiště od jeho minulého, v čem spočívá například jeho větší volnost a nikoli zkostnatělost atd.
Mohli bychom i pomocí takového srovnání uvažovat o tom, zda Umí české školy udržet a přilákat kvalitní učitele.
Očekával bych tedy, že redaktor píšící a zveřejňující podobný článek přesně takovou otázku položí. A samozřejmě že by respektoval případné odmítnutí odpovědi.
Naopak bych neočekával, že agresivně "vystartuje" na diskutujícího, který takovou otázku na nové působiště položí. Vím, že žádat Vás, abyste do diskusí vstupoval méně a objektivně je zbytečné. Zkuste alespoň do svých vstupů nepromítat své osobní antipatie.
Pokud se systému vzdělávání týče, je jeho jistá "zkostnatělost", raději bych ale použil slovo setrvačnost spíše žádoucí.
Představme si jen, že by všichni učitelé s nadšením a okamžitě zrealizovali všechny pitomosti, které se za posledních cca 25 let urodily v hlavách ministrů školství a dalších politiků. Rozvrat by byl touto dobou už dokonalý a naprostý.
Je dobře, pokud existují lidé a školy, které zkoušejí dělat věci jinak. Stávají se posléze občas zdrojem inspirace pro ostatní. Nemyslím ale, že takových škol a lidí máme nedostatek.
Na druhou stranu je ale také třeba si uvědomit, že ten kdo zkouší něco nového se také může plést a dělat chyby. Zjistit, že daná "nová" cesta, je ve skutečnosti slepá.
A není asi úplně dobrý nápad dělat "pokusy" s celou generací.
Zatím se to většinou moc nepovedlo, viz "množinová reforma", RVP, nebo "inkluze po česku".
Zkostnatělý obvykle ani není tak moc systém, jako spíše jednotliví lidé. Konkrétní učitelé, ale hlavně vedoucí pracovníci. Jen menšina má odvahu riskovat a vystavovat všanc svou někdy i pracně získanou pozici.
Pokud pak učitel, který chce zkoušet nové věci, nenajde ve svém okolí pro své myšlenky podporu dlouhodobě, je jeho odchod z daného pracoviště očekávatelný.
No a nakonec odpověď na otázku: Umí české školy udržet a přilákat kvalitní učitele?
Myslím, že většina "škol" by to uměla, pokud by k tomu měla podmínky. Především finanční.
Představme si, že moudrý ředitel chce přijmout a udržet ve své škole kvalitního učitele, kterého už třeba provází dobrá pověst.
Co mu může nabídnout?
Podprůměrný plat?
Osobní ohodnocení ve výši pár stokorun?
Perspektivu, že dalších pár stovek získá až za pět let a možná se před důchodem dostane kousek nad celostátní průměr?
Pokud se tedy náhodou nerozhodnou politici s velkým halasem přidat učitelům alespoň se zpožděním to, co ostatní získali už nejmíň před půlrokem?
V tuto chvíli může české školství přilákat pouze zoufalce a nebo nadšence.
A nadšení Vám vydrží jen do doby, než zkusíte požádat o hypotéku, nebo úvěr.
Diskuze zajímavější než článek. Děkuji a souhlasím s diskutujícími. Nemám co dodat.
@ poste restante
Promiňte, nemohu nereagovat na Váš komentář
"Otázka na další působení pana Hory je naopak zcela relevantní vzhledem k tématu diskuse. Byla položena panem Sárközim zcela slušně a bez nějakých podsouvaných myšlenek.
Pan Mádr se sice dopustil zmínkou o nenaplněných ambicí poněkud nevhodné interpretace, ale nepochybuji o tom, že pan Hora by na to dokázal zareagovat sám, pokud by chtěl."
Otázka je podle mě relevantní, v tom s Vámi souhlasím. A pokud to čtenáře zajímá, může se na B. Horu přímo obrátit, protože pak se on může rozhodnout, zda a jak odpoví. Ta otázka by neměla jen tak viset ve vzduchu a čekat, kdo si uchopí a jak s ní naloží (jako to pak nehezky udělal pan Mádr).
Nesouhlasím s oprávněností Vašeho očekávání, že člověk má sledovat, kde všude se o něm mluví nebo píše, a pak se rozhodovat, zda a jak zareaguje. Příčí se lidské psychice, aby si nevšímal toho, že o něm ostatní mluví. Je těžké sledovat výpady proti Vám a nereagovat. Je těžké reagovat, protože se v tu chvíli bráníte a už se spouští "na každém šprochu...", "potrefená husa..." a podobné zhovadilosti. Proč by tomu měl být pan Hora vystavován? Ano, je to známá osobnost, ale nevím o tom, že by se rozhodl stát se osobností veřejnou a tehdy si myslím, že má právo na soukromí.
Jestli to vidíte jinak, budu rád, když mi to vysvětlíte. Děkuji, NK
A pokud to čtenáře zajímá, může se na B. Horu přímo obrátit, protože pak se on může rozhodnout, zda a jak odpoví. Ta otázka by neměla jen tak viset ve vzduchu a čekat, kdo si uchopí a jak s ní naloží (jako to pak nehezky udělal pan Mádr).
Nesouhlasím s oprávněností Vašeho očekávání, že člověk má sledovat, kde všude se o něm mluví nebo píše, a pak se rozhodovat, zda a jak zareaguje. Příčí se lidské psychice, aby si nevšímal toho, že o něm ostatní mluví.
Myslím, že nejsme ve sporu, ale právě naopak.
Napsal jsem přece:
Očekával bych tedy, že redaktor píšící a zveřejňující podobný článek přesně takovou otázku položí. A samozřejmě že by respektoval případné odmítnutí odpovědi.
Myslel jsem to tedy tak, že onu otázku měl položit redaktor.
A pokud by na ni oslovený nechtěl odpovědět, pak je třeba to respektovat a dohodnout se jen, zda souhlasí s tím, že zmínka o jeho (ne)odpovědi bude v článku uvedena.
Rozhodně ani náhodou neočekávám, že by pan Hora měl sledovat každou zmínku a leckterou ptákovinu, nebo dokonce urážku, kterou o něm někdo na netu utrousí a že by měl na ni reagovat.
Jistě, stal se osobou mediálně známou minimálně v určitých kruzích. To ale neznamená, že je povinen komukoliv vysvětlovat svá osobní rozhodnutí. Pokud je tedy sám medializovat nechce.
Popravdě jsem byl spíš příjemně překvapen, když do diskuse o své osobě sám vstoupil.
Pokud by tak učinil i dále a vysvětlil blížeji, co konkrétně měl na mysli například zmiňovanou zkostnatělostí, určitě by to bylo přínosem. Takhle můžeme pouze spekulovat, nebo se pokoušet najít určitá zobecnění. O což jsem se také pokusil i já.
Reagoval jsem pouze na páně Komárkovo "co je vám po tom" a tvrzení, že taková otázka není relevantní.
Minimálně my dva jsme se tedy shodli, že naopak relevantní je, ale respektujeme právo na soukromí a tedy i právo na ni neodpovědět.
Pokud bude pan Hora naopak sám chtít své kroky a činy na veřejnosti přetřásat, jako třeba veganská učitelka z MŠ, nebo pokud by například vstoupil na politické kolbiště, musel by jisté denunciační snahy zákonitě očekávat. Tak tomu ale, alespoň pokud vím, prozatím není.
Přidal bych proto i jakési implicitní právo nebýt v nepřítomnosti urážen a pomlouván, ale to se většinou u soukromých osob ve slušné společnosti jaksi rozumí samo sebou.
(Namátkou si teď vzpomínám na jednoho pána z neziskovky Člověk v tísni, který vytrhnul část příspěvku paní Karvaiové z kontextu, zveřejnil ho na svém FB a doplnil výlevy o tom, "co si nějaká úča dovolí".)
"(jako to pak nehezky udělal pan Mádr)."
Myšleno takto: Nenaplněné POLITICKÉ ambice jsou někdy smrtící. Na odbornost se v žádném případě neodkazuji. Reakce byla mířena na odkaz pana Petra. Ostatně, každý kdo vstupuje do politiky, musí počítat s nějakým obecným vyjádřením.
Zkostnatělý systém je jméno části českého školství. Jak velké, to si doplňte sami. Co ještě není zkostnatělé to se rychle zkostnatí. Stačí výměna ředitele a měsíc času. Ne jenom málo peněz, ale i status poslušného úředníka jsou důvodem proč ve školství zůstávají buďto nadšenci, nebo konformní rutinéři.
No, jestli si někdo myslí, že mimo školství je to samá svobodná myšlenka, kreativita a improvizace, tak by asi měl mimo školství zkusit pracovat.
Ještě tak možná u Googlu Vás ocení za inovativní myšlení, ale že by ve Škodovce někdo s nadšením vítal, když dělník namontuje levé sedadlo vpravo, tak o tom pochybuji.
Malá násobilka je po staletí stejná.
Dokud se ji děti učily "postaru", uměli ji i někteří pětkaři.
Dnes se učí "inovativně" a neumí ji polovina prváků na střední, na maturitních oborech.
Takže já volím "zkostnatělou" výuku minimálně do té doby, než budou mít "inovativně" vzdělané děti alespoň stejné výsledky.
Kdysi jsem četla povídku, tuším od E. A. Poa. Její hrdina trpěl děsem ze smrti a jako objekt svého strachu vinil svou kostru. Svůj problém vyřešil tak, že našel nějakého chirurga šarlatána, který mu kostru z těla vyoperoval. Ráno přišla do bytu dotyčného paní na úklid a našla na podlaze něco vypadajícího jako medúza a vydávajícího podivné bublavé zvuky. Řekla: „Fuj, co je to za hnus!“ a vyhodila to do koše. Domnívám se, že takto nějak by vypadal a dopadl školský systém, kdyby byl „vykostěn“.
pr, jak víte, že ta "polovina prváků na střední, na maturitních oborech", která neumí násobilku, je právě ta polovina, která byla učena inovativně? Jak víte, že inovativně vzdělané děti nemají stejné nebo dokonce lepší výsledky než děti, které byly učeny postaru?
Nebo zas jen zabalené urážky lidí, kteří se snaží seč mohou najít co nejvhodnější a nejúčinnější metodu pro současné iŽactvo postižené digitální demencí a nedostatkem času rodičů?
Okomentovat