Učit má ten, kdo má rád děti. Učení je změna v dlouhodobé paměti. Lepší, když žák odpoví špatně než vůbec. Vyvolávat jen ty, co se hlásí, nemá smysl. Děti se mají cítit ve škole dobře, a to je úkol učitelů. I taková pravidla vzdělávání prosazuje známý pedagog Dylan Wiliam, propagátor formativního hodnocení. Jeho interaktivní workshop navštívilo v úterý v Praze na 160 pedagogů, zástupců pedagogických fakult, ministerstva školství i školní inspekce. Informuje Echo24.cz.
Dylan Wiliam (twitter.com) |
Podle Dylana Wiliama také nemá smysl plánovat hodiny dopředu. „Žádné osnovy nepřežijí první kontakt s dětmi, musíme připravovat své hodiny tak, že budeme schopni v průběhu hodiny zjišťovat, jak děti látce rozumí. Pokud nerozumí, přizpůsobíme tomu průběh hodiny,“ řekl Wiliam.
Odstranění klasického známkování ale formativní hodnocení nepředpokládá. „Formativní hodnocení vychází z toho, že se učitelé rozhodnout učit jinak, hodnocení známkami jim nestačí. Hodnocení jedna až pět nestačí pojmout, co se dítě naučilo,“ uvedla Veronika Laufková, která se zabývala formativním hodnocením v disertační práci, a patří tak mezi přední odborníky na dané téma v Česku. Odstranit klasické jedničky až pětky ale dle ní není třeba, učitelé, žáci i rodiče to potřebují.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Wiliamova tvrzení jsou v lepším případě HÓÓÓDNĚ sporná. Ale mnohem pravděpodobněji jde o snůšku pošetilostí. ////
Máme se těšit, že všechna ta Wiliamova moudra záhy Ministerstvo vydá jako směrnici? ////
Jsem na ČŠ, tak nesmím zapomenout na argumenty: Že by učit měl milovník dětí je asi na stejné úrovni, jako že prodavačem by měl být ten, kdo má rád zákazníky. (Neutrální vztah musí stačit.) Jsou aktivity "povinné", kdy je třeba vyvolat každého, a jsou aktivity oddechové nebo výběrové, do kterých se zapojí jen někteří studenti. Zkoušet ty, kteří v takové aktivitě "pauzírují" by narušilo průběh hodiny. Děti se mají ve škole cítit někdy dobře a někdy zase pod tlakem, nebo se vám na studium ... ////
Že by se hodiny neměly plánovat, to ale opravdu nedokážu ohodnotit výrazivem povoleným na ČŠ. ////
Okomentovat