Případný zákaz mobilů ve školách odporuje obecnému trendu i Strategii digitálního vzdělávání

středa 8. srpna 2018 ·

V médiích se znovu objevila politická diskuse o zákazu mobilů ve školách. Jde o kontroverzní téma, které naráží na obecný trend vysoké míry digitalizace a nutného vzdělávání v této oblasti, jež by pomohlo řešit možné negativní aspekty digitalizace mezi dětmi a dospívajícími. V českém vzdělávacím systému by byl takový zákaz v přímém rozporu se Strategií digitálního vzdělávání, která předpokládá využití zařízení žáků v rámci vytvoření dostatečné digitální infrastruktury ve školách.


Diskuse o zákazu mobilních telefonů ve školách je inspirována legislativním krokem v tomto směru, který schválil francouzský parlament. Argumentace pro zákaz používání mobilních zařízení žáků ve francouzských školách zmiňuje zdravotní rizika, rizika související s narušováním pozornosti žáků a s kyberšikanou.

Jakkoliv jsou tato rizika relevantní, zákaz používání mobilů ve školách je dostatečně neřeší, pouze vytěsňuje problém mimo veřejný vzdělávací systém. V zájmu žáků, jejich rodičů i učitelů je vzdělávat se (a vzdělávat) tak, aby využití digitálních zařízení bylo v souladu s vědomou eliminací rizik, zdravým životním stylem a využitím pozitivních možností, jež tato zařízení přinášejí.

Zákaz může reálně snížit pozornost, kterou školy a učitelé digitálnímu světu věnují a k vytěsnění této dnes již neodmyslitelné součásti sdílení informací, poznávání a učení mimo oficiální obsah vzdělávání. Tento krok by se dostal do rozporu se Strategií digitálního vzdělávání, která naopak předpokládá, že se zařízení žáků, představující masivní a zároveň rychle obnovovanou disponibilitu, budou více využívána přímo ve výuce a v souladu s jejími cíli (str. 28).

Jak by měl český vzdělávací systém postupovat v souvislosti s digitalizací:

• Jednoznačná podpora učitelů a škol v jejich profesionalizaci a dovednosti využívat digitální prostor ke vzdělávacím cílům.
• Vytvoření návodů založených na příkladech dobré praxe, které nabízejí vhodná řešení pro integraci digitálních zařízení do výuky.
• Vytvoření podobných návodů pro řešení problému kyberšikany.
• Spolupráce s nemalým množstvím společností, které se využitím digitálních technologií ve vzdělávání zabývají, s upřednostněním systémů a aplikací dostupných v souladu s pravidly otevřeného vzdělávání (OER).
• Osvěta vůči rodičům ve věci pozitivních přínosů digitálních zařízení a způsobu seznamování dětí s tímto světem (Avast a EDUin).

Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Vysoká penetrace společnosti digitálními zařízeními a prolínání života s digitální dimenzí vyžaduje pozornost, kterou je třeba tomuto fenoménu věnovat ve vzdělávání. Měli bychom logicky uvažovat o tom, jak digitální existenci do vzdělávání přirozeně zahrnout, nikoliv ji vytěsňovat. Ostatně oficiální a platný dokument rozvoje českého vzdělávání to předpokládá. Signál typu ‚jde to i bez mobilů‘ si může řada učitelů i rodičů vykládat tak, že spolu snad digitální fenomén a vzdělávání nesouvisí. To by ovšem byl tragikomický omyl. Společně s Avastem připravujeme v tomto smyslu osvětu vůči rodičům, bylo by skvělé, kdyby se zapojil i stát prostřednictvím MŠMT.“


Zdroj: Tisková zpráva EDUin

10 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
8. srpna 2018 v 7:43  

Je věcí školy a jednotlivých učitelů zda, kdy a jak (za jakých podmínek) povolí využívání mobiků a tabletů ve škole. Obecným trendem je, že nadměrná závislost na mobilech a síťové komunikaci mj. oslabuje možnosti přímé mezilidské komunikace a mnohdy i schopnost systematicky pracovat.

Tajný Učitel řekl(a)...
8. srpna 2018 v 9:34  

Smart udělátka jsou návyková. Proto je francouzský zákaz logický. V hodinách cj také nenaléváme žákům slivovici aby se rozmluvili. Trendy strategie digitalního vzdělávání ať vezme čert. Z pohledu závislostí je to dealer postávající s matrošem u vchodu do školy.

Nowak řekl(a)...
8. srpna 2018 v 9:51  

Americká sexuoložka v TedX uvádí, že čím dál tím více jejích klientů preferuje styk zezadu. Proč? Aby oba mohli při sexu sledovat svůj mobil a okamžitě reagovat na nové zprávy. Ti, kteří při sexu mobil nesledují, ho většinou mají po ruce a kontrolují ho okamžitě po ukončení styku.

E.Kocourek řekl(a)...
8. srpna 2018 v 10:07  

Výpočetní technika asi je návyková, ale je to návyk podobný návyku na dýchání vzduchu a pití vody. Má-li k tomuto návyku dojít, školní zákaz mu nezabrání ani jej neoddálí ani o den. ////

Trendy strategie digitalního vzdělávání ať vezme čert - naprostý souhlas. Ale tady se bavíme o objektivní realitě a o úniku před ní. IMO nereálné. ////

Nejsilnějším argumentem PRO školní zákaz je, že Eduin je proti. ////

Ivo Mádr řekl(a)...
8. srpna 2018 v 14:14  

Bezbřehé využívání kdykoliv a kdekoliv není vhodné, ale usměrněné učitelem a vhodně zapojené do výuky je snad dobré. Chce to jen stanovení pravidel ve školním řádu.

E.Kocourek řekl(a)...
8. srpna 2018 v 16:31  

Ale vždyť to sám píšete, pane Mádr - "usměrněné učitelem". Žádné jiné univerzální pravidlo do školního řádu NELZE vymyslet, nežli "rozhoduje učitel". ////

Zda to je nebo není dobré nebo vhodné neřešte. Je to nevyhnutelné. ////

BP řekl(a)...
9. srpna 2018 v 11:04  

Respektují žáci pak, co je psáno ve školním řádu, když postihy za jeho porušování jsou dnes naprosto bezzubé?!

tyrjir řekl(a)...
10. srpna 2018 v 0:23  

Věcně i podle zákona je učitel osobou odpovědnou za žáka. Z této odpovědnosti (tj. z jemu určených povinností) jasně vyplývá nezměnitelný fakt, že žák je povinen řídit se pokyny učitele, neodporují-li tyto právním (obecně závazným) předpisům, mezi než patří i školní řád, provozní řád učebny atd. Nedodržení školního řádu nebo neuposlechnutí nařízení (pokynu) učitele je přestupek, který je možné a podle stupně závažnosti i nutné přiměřeně postihovat. Kdo z učitelů na to kašle (nezodpovědně nedodržuje svou odpovětnost, tj. souhrn povinností) a ustupuje bez přijatelného důvodu rozmarům žáků, ztěžuje práci ostatním učitelům, škodí i žákům a kvalita výuky i kázeň jdou pak většinou dolů. Dobrý ředitel to pozná a nejsou-li tyto nedostaky vyváženy jinými významnými klady, hledá za takové učitele zpravidla zcela přirozeně náhradu.

Žák nepouživá ve škole bez svolení učitele vlastní elektronická zařízení. Co na tom komu není jasné?

E.Kocourek řekl(a)...
10. srpna 2018 v 7:34  

Většinou souhlas s panem Týřem. K tomu "Kdo z učitelů na to kašle" dvě poznámky: ////

1) JSOU-li tyto nedostatky vyváženy jinými významnými klady, měl by ředitel IMO tyto významné klady zveřejnit. V opačném případě působí takový TOLEROVANÝ učitel-ochcávač nevhodně na morálku nejen studentů, ale i učitelů. ////

2) Obávám se, že pokud škola (nebo Ministerstvo, nebo Brusel) vyhlásí (IMO nesmyslný) plošný zákaz mobilů (tabletů, PDA, NB, ...), a pokud všichni učitelé jako jeden muž budou vymáhat dodržování zákazu, i tak půjde o boj s větrnými mlýny, který nelze "vyhrát". Příští generace hejblat bude zabudovaná do oděvu (budeme studentky svlékat?), přespříští generace bude implantovaná ... ////

tyrjir řekl(a)...
10. srpna 2018 v 13:40  

Vyhlašovat všeobecný zákaz mobilů a tabletů apod. ve školách je nesmysl. Kdysi se o něco podobného pokoušeli odpůrci kalkulaček, které usnadňují výpočty a do určité míry nahrazují i tabulky. Neuspěli, protože celkový přínos kalkulaček je větší než např. omezení schopnosti pamětního počítání. I v případě kalkulaček bylo a dosud je na rozhodnutí učitele, zda a kdy je povolí či nepovolí. Stejně to má být i s ostatní elektronikou.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.