Přejete si třídy s 80 dětmi? To je reálná hrozba, říká k nedostatku učitelů pedagog

čtvrtek 30. srpna 2018 ·

Situace ve školách je kritická a bude se zhoršovat. Tvrdí to zástupci ředitelů gymnázií a středních odborných škol, kteří v pondělí v otevřeném dopise vyzvali vládu. Chtějí zvýšit platy ve školství už od září. Ne až od ledna. Je to nutné? „Na to neumím odpovědět. Ale znám situaci ve školách, jaká je nouze o dobré učitele a jak těžké je do škol dostávat absolventy fakult. Podle mě se učitelům mělo přidat dávno, a to nejen středoškolským, ale hlavně na základních školách,“ říká v rozhovoru pro Český rozhlas Plus Ondřej Hausenblas z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.


Ondřej Hausenblas (eduin.cz)
Málokdo si prý dokáže představit, co práce učitele obnáší. „Je to strašně náročné a psychicky vyčerpávající. Vystavujete se smečce dětí (nebo dospívajících), kteří vás vysávají. Protože se chtějí učit, ale když nechtějí, je to ještě horší, protože vás to deptá,“ přibližuje.

Podle Hausenblase je třeba omezit administrativu a uvolnit učitelům ruce, aby se mohli koncentrovat jen na výuku.

Hausenblasovi vadí centralizace školství, přijímací zkoušky a testování. Kritizuje i systém státních maturit, protože prý nesvědčí o skutečné vzdělanosti a kvalitě přípravy. Nutnost změn připouští i ministr školství Robert Plaga. Už na podzim chce proto zahájit jednání s odborníky a rektory vysokých škol.

„Chcete-li mít lepší školství, tak se neptejte až na konci školního roku. Mnohem lepší je se informovat, co se na těch školách vůbec děje,“ zdůrazňuje Hausenblas. „Stát do toho nemá mluvit. Školy by měly zveřejňovat výkony svých žáků a nést za to odpovědnost před veřejností,“ navrhuje.


Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde

15 komentářů:

laimes řekl(a)...
30. srpna 2018 v 6:15  

pražské strašení,během 10 let se do prahy úžestěhovalo za prací 500-600 000 mladých moravanů,na moravě koromě brna práce není,ani učitel po fakultě zde práce nenajde,školy za totality mající po třech třídách v ročníku po ,om 30 řících dnes mají po kedné třídě a celkem do 200 žáků,zatímce dříve učilo na zš 35-40 kamtorů,dnes to zvládne 12-15,pro mladé kantory zde místa není a tak jdou do prahy kde zjišťujé,že je dostatel práce nejen ve školách ale i mimo a to za minimálně dvojnásobné platy,ono taky z učitelského platu se platit hypoška nedá,takýe jestli chcete mít v práglu a okolí mladé hépy kantory musíte jim dát buď platy 40 litrů + nebo obecní byty zadara....

laimes řekl(a)...
30. srpna 2018 v 11:10  

školské problémy prahy a jejího okolí se vydávají za celostátní

laimes řekl(a)...
30. srpna 2018 v 13:05  

prý chybí matikáři ...."Hledám práci učitele M - F případně informatiky, nástup možný od 1. září 2018. Mám mj. zkušenosti z tvorby a řízení projektů. Preferuji Vsetín a okolí. Plný úvazek.​"

laimes řekl(a)...
30. srpna 2018 v 13:08  

je libo češtináře?....
"Aprobovaný učitel českého jazyka a literatury a občanské nauky hledá pracovní místo učitele na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ v okrese Uherské Hradiště a v okolí Veselí nad Moravou."

Janek Wagner řekl(a)...
30. srpna 2018 v 17:25  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
E.Kocourek řekl(a)...
30. srpna 2018 v 18:02  

Také mi vadí centralizace školství a státní maturity, ale nejspíš z jiných důvodů, než panu Hausenblasovi. ////

Kdo chce mít lepší školství, měl by nejdřív vysvětlit, co to "lepší školství" je. Pochybuji, že se tu najdou dva diskutující, kteří se v tom shodnou. ////

Pamatuji dobu, kdy ed.gov nemělo téměř žádné pravomoci. Jak vidět, věci nezadržitelně směřují do hajzlu i v U.S.A. ////

E.Kocourek řekl(a)...
30. srpna 2018 v 18:06  

Třídy s 80 dětmi? A míní se tím třída jako skupina žáků ze stejného ročníku? V tom případě to není nic proti ničemu, třídy se dělí na menší učební skupiny i když je v nich žáků 30. ////

Nebo se tím míní učebny obsahující 80 dětí? To je evidentní blbost. Všechny školy mají víceméně stejně velké učebny, a do takových standardních učeben lze 80 dětí poskládat leda v několika vrstvách. ////

poste.restante řekl(a)...
30. srpna 2018 v 19:17  

Stát do toho nemá mluvit.
Stát to má jen platit?
Co je to vlastně ten "stát"? Až donedávna jsem si myslel, že to jsme my, občané.

Školy by měly zveřejňovat výkony svých žáků a nést za to odpovědnost před veřejností,“ navrhuje.
No, nechme stranou, že si dost těžko umím představit anonymizované "zveřejňování výkonů žáků" třeba u vesnické malotřídky. Mimochodem, v souladu s GDPR. :-)

Výsledek takového "zveřejňování" už vidím ve své fantazii přímo před sebou:
"Žebříčky škol", kde nejlíp dopadne PORG a nejhůř základka na Chánově, nebo někde na Ostravsku. Překvapivě.

A pokud se "odpovědnosti" týče, což takhle rovnou matikáře, jehož žáci propadnou v testech, přivazovat na náměstí na pranýř?
Nebo snad umí pan Hausenblas měřit "přidanou hodnotu" výuky a hlavně rozhodnout, kolik procent z výsledků žáka jde na vrub jeho genialitě, či naopak lenosti a kolik z toho je zásluhou školy?
A co inkluze? Nejhorší výsledky budou mít dost pravděpodobně školy s největšími počty integrovaných žáků. Nebo to budeme nějak "přepočítávat"?

Školy "výkony" svých žáků sdělují zákonným zástupcům. Každému jinému je po tom buřt.
Školy ze zákona zveřejňují inspekční zprávy a výroční zprávy. Tam se o výkonech žáků dá také dost zjistit.
Že bych každou písemku naskenoval a vyvěsil na web?

Školy a učitelé nesou kůži na trh každý den.
Pokud je nějaká škola skutečně špatná, obvykle to do obecného povědomí nakonec prosákne.

Takže bych rád viděl, co si pod tím "zveřejňováním výkonů žáků" a hlavně tou "odpovědností před veřejností" pan profesor představuje.
V úvodu článku totiž mluví vcelku rozumně, ale tím závěrem to fakt "zazdil".

Josef Soukal řekl(a)...
30. srpna 2018 v 20:33  

OH jsem neposlouchal, tudíž nemohu posoudit, zda v úvodu "mluvil rozumně", s profesurou je to omyl, ale jinak s tím, co napsal PR, souhlasím.

E.Kocourek řekl(a)...
30. srpna 2018 v 21:00  

Ad poste.restante: Pokud stát zdanil všechny a všechno, tak pak musí platit školy. A samozřejmě do nich nestrkat rypák. ////

Existuje nejméně jedna země, kde se školy platí z místních daní a místní samospráva (neboli rodiče žáků) rozhoduje, jak vysoké ty daně budou. A tudíž jak kvalitní bude škola. Bohužel, i tam už pár desítek let do toho federál strká rypák. ////

poste.restante řekl(a)...
30. srpna 2018 v 21:45  

E. Kocourek
V tomhle se neshodneme.
Stát, to jsme my. I když "zprostředkovaně" přes parlament a vládu.
A my, platící (a zdanění) občané máme právo vědět, zda je s našimi prostředky nakládáno účelně a efektivně.
Jakkoliv se to může někomu nelíbit, je kontrola využití veřejných prostředků ve školách ze strany státu naprosto v pořádku.
Asi by se Vám nelíbilo, utrácet miliardy ve veřejném školství a přitom nechat školy, aby "svobodně" produkovaly negramotné absolventy.
Tím samozřejmě netvrdím, že musí existovat třeba ČŠI, nebo CERMAT.
Ale představa, že stát má něco platit a nestarat se, jak se s penězi nakládá, je naprosto nesmyslná.
Což takhle, kdyby stát platil armádu a "nestrkal do ní rypák"?

laimes řekl(a)...
31. srpna 2018 v 10:03  

problám tkví ve fundamentu,nemáne systém škol 1/státních, kde platí pravidla státu a učitel jest státním zamstnancem a škol 2/soukromých,kde pravidla určuje vlastník

E.Kocourek řekl(a)...
31. srpna 2018 v 19:06  

Ad poste.restante: Armáda je jiná kategorie. Snad znáte představu, že stát by měl zařizovat JENOM to, co si nemohou občané zařídit sami. Jsem jejím zastáncem. Podle toho by stát měl zajišťovat obranu, justici a zahraniční vztahy. A možná ještě nějakou vrcholovou policejní jednotku, takové FBI či Scotland Yard. Vše ostatní zvládnou občané. ////

Takže zejména žádné strkání rypáku do zdravotnictví, do školství, do činnosti místní policie (podporujte svého šerifa!). ////

Což takhle, kdyby stát platil armádu a "nestrkal do ní rypák"? -- Stát (tak nějak) platí armádu (správně!) a strká do ní rypak, ale že bych se cítil nějak chráněný před skutečným nebezpečím ... ////

Pavel Doležel řekl(a)...
31. srpna 2018 v 19:24  

Pánové laimes a Kocourek ne zcela chápou přidanou hodnotu veřejných statků. Veřejným statkem je třeba to, že je proočkovaná celá populace. Veřejným statkem je prakticky nulová negramotnost. Veřejným statkem je certifikace vzdělání, ale i to, že se neválí mrtvoly nemajetných po ulicích.

Ostatně, pane Kocourku, proč by si občané nezajistili vlastní armádu? Proč by si nezajistili sami justici? Proč potřebují svobodní občané justici - nechápu. Já tyhlety ultraliberální směry považuji za stejně zcestné, jako směry ultralevicové.

E.Kocourek řekl(a)...
31. srpna 2018 v 20:02  

Proč by si občeané ...? Možná to bylo jenom vstřícné gesto vůči etatistům. Já sám, pane Doležel, na celostátní armádě nelpím. V dějinách jsou příklady, kdy domobrana (nebo očanské milice) si vedla docela dobře. Ostatně, v Doněcké a Luganské republice bojuje domobrana i dnes. ////

Co se týče justice, zákonodárné shromáždění v každém okrese by asi bylo problematické. Ale dalo by se to vyřešit, například převzetím zákonů nějaké jiné země a vyhlášením stop-stavu. ////

A teď k těm veřejným statkům. Že je "certifikace vzdělání" pitomost předvádí státní maturita velice názorně. S proočkovaností a gramotností máte pravdu - otázka je, zda to stojí za tu cenu. S mrtvolama nemajetných si jistě děláte bžundu - na úklid mrtvol rozhodně centrální vládu nepotřebuju. ////

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.