Odborník na šikanu: Učitelé nevědí, jak nastavit dobré vztahy ve skupině. Tedy to, co jsou dobré vztahy a jak je udržovat

úterý 28. srpna 2018 ·

Šikana neexistuje. Je to jako v přírodě, kde si samci vymezují teritorium. S takovým vysvětlením se setkala učitelka Gabriela Turková, když chtěla na Základní škole Vrané nad Vltavou řešit případy šikany. Není to ojedinělé. Za uplynulý školní rok inspekce eviduje desítky stížností na školy, které šikanu neřeší. Reportáž přináší iDNES.cz.


Milan Kotík (skav.cz)
Když redakce iDNES.cz zveřejnila případ šikanovaného Štěpána, ozvala se jí učitelka z tamní školy. Sama se snažila několikrát řešit problémy šikany ve své třídě, u ředitelky Evy Březnové však narazila.

„Byla jsem třídní učitelkou té třídy, kde opakovaně docházelo k šikaně a měla jsem nesmírný problém, abych tehdejší ředitelku Březnovou přesvědčila, že s tím musíme něco dělat. Byla jsem skutečně zoufalá. Když jsem se s ní radila, jak šikaně zabránit, řekla mi, že si za to ten kluk v mé třídě může sám. Protože je tlustý. A že má zhubnout,“ popsala své zkušenosti Turková.

Také se dozvěděla, že žáci, které ostatní ponižují a bijí, jsou „z lepších rodin“. A naopak ti, kterých se Turková zastávala, podle ředitelky nikdy nepřekročí svůj sociální původ.

Redakce požádala o vyjádření Březnovou, která však komunikovat odmítla. „Toto je můj soukromý e-mail a tuto poštu považuji za nevyžádanou,“ odpověděla na zaslané dotazy.

Odborník: Učitelé nevědí, jak udržovat dobré vztahy

Podle manažera projektu Minimalizace šikany Milana Kotíka není tento případ ojedinělý. Připomněl, že ještě před 15 lety většina škol šikanu ignorovala a tvrdila, že žádná neexistuje. Ačkoli se stav podle něj zlepšil i tím, že na jsou školách poradci, kteří učitelům pomáhají, případně psychologové nebo speciální pedagogové, stále to není ideální.

Navíc prý některé školy fungují stejně jako před dvaceti lety. Problémem je podle Kotíka současný systém vzdělání pedagogů. „Učitelé nevědí, jak nastavit dobré vztahy ve skupině. Tedy to, co jsou to dobré vztahy a jak je udržovat,“ upřesnil Kotík.


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
28. srpna 2018 v 6:51  

To učitelé vědět ani nemusí. Oni mají především vzdělávat. Vychovávat ve skupině nebo bez skupiny mají rodiče přecee. A když nemají čas, mají dětem aspoň pustit video z jůtjůb o výchově.

Jak má nová generace učitelů, která zhusta přichází z rozvedených rodin, vědět, co jsou to dobré vztahy ve skupině a jak je udržovat? Je z toho zkouška na pedfaku?

laimes řekl(a)...
28. srpna 2018 v 9:08  

1/za výchovu dítěte zodpovídí rodina-za výchovu občana stát
2/kde je fungující systém tam není šikana
3/kdo si hraje nezlobí

mirek vaněk řekl(a)...
28. srpna 2018 v 11:14  

Školení nepomůže. Když vám doma nejde elektrika, nejdete na školení, ale zavoláte elektrikáře. Ve školách mají být nastaveny mechanismy které budou šikaně předcházet. Diagnostikovat a řešit v zárodku. Ne až při trestním oznámení. To musí připravit a dělat odborníci. Ne učitel nebo uklízečka. Ani ředitel, který musí být předevšímm ekonom, aby ušetřil.
Ministerstvo už dávno mělo mít připravený postup, co a jak se má dělat, když situace nastane, kdo to bude řešit a kdo bude zodpovědný. Musí spolupracovat škola se sociálkou, rodiči a případně policií.
Dnes se v tom plácá třídní učitel s výchovným poradcem či místním psychologem uhýbající před výpady právníků dětí.

Unknown řekl(a)...
29. srpna 2018 v 1:10  

Omlouvám se, ale opět oživím mnohaleté volání škol a kantorů po profesionalizaci výchovných poradců nebo školním metodiků prevence ve školách, která je v zahraničí samozřejmostí. Dnešní výchovný poradce na základní či střední škole má jen pár hodin (skutečně jen pár, např. 2 hodiny v týdnu), které jsou věnovány práci výchovného poradce. V těchto dvou hodinách dává většinou dohromady papíry u žáků se SVP (se speciálními vzdělávacími potřebami), které musí mít v pořádku, "kdyby přišla inspekce" (tedy např. zprávy z PPP a SPC u každého žáka se SVP, zpracované individuální vzdělávací plány, informované souhlasy a část těchto informací pak musí zapisovat do programu Bakalář apod.) a to je zpravidla hlavní náplň výchovného poradce. Kdo by se pak divil, že šikanování není škola schopna řešit. Metodik prevence, který často ani nemá o 2 hodiny sníženou přímou pedagogickou činnost, je na tom ještě daleko hůře.

E.Kocourek řekl(a)...
29. srpna 2018 v 6:59  

Parkinsonův zákon předvídá, že pokud na řešení "šikany" škola najme profesionála, nevyhnutelně se záhy objeví šikana i tam, kde nikdy předtím nebyla, a nakonecc celá škola nebude dělat nic jiného než řešit "šikanu". ////

Ale nevidím způsob, jak se tomu vyhnout. Doba už je taková ... ////

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.