Česká škola oslovila učitele a teoretiky s otázkami na téma, zda a nakolik mají učitelé právo sdělovat žákům svoje názory a postoje. Anketa vychází z příběhu učitelky mateřské školy, která odešla, protože řediteli ani rodičům se nelíbilo, že mluví s dětmi o veganství.
1) Kde je hranice mezi ovlivňováním dětí, žáků a otevřenou diskusí? Je taková hranice?
2) Jsou nějaké názory, postoje, které by učitel neměl prezentovat ani v diskusi?
3) Má učitel právo na prezentaci svých názorů a postojů? Když se na ně děti, žáci ptají?
4) Co třeba učitelé, kteří kandidovali za SPD ,nebo hnutí Martina Konvičky? Lze předpokládat, že mají vyhraněný názor například na islám, Romy, migraci, neziskovky…
5) Znáte nějaký případ, kdy byl učitel za prezentaci svých názorů propuštěn nebo potrestán? Považujete to za správné?
Přinášíme odpověď
ministerstva školství.
Co se týká stravování, škola by měla dbát na to, aby se žáci stravovali v souladu s výživovými požadavky na zdravou výživu.
Co se týká například politiky ve školách, obecně lze říct, že pokud jde o strany a hnutí, která nejsou státem zakázaná, nelze zástupcům jakýchkoliv profesí zakazovat či přikazovat za koho by měli kandidovat. To souvisí i s tím, že jsou na ústavněprávní úrovni zaručena také politická práva a mezi nimi i práva na svobodu projevu, sdružování a přístupu k veřejným funkcím. U učitelů je důležité, že jejich případná politická činnost nesmí přesahovat do jejich školní práce.
Školský zákon v § 32 školského zákona upravuje zákaz činnosti politických stran a politických hnutí a jejich propagaci ve školách slovy: „Ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace“.
Je zejména na řediteli školy, aby zabezpečil, aby toto ustanovení bylo naplňováno v konkrétních situacích.
V případě, že z pohledu jiného učitele, žáka či zákonného zástupce dochází k porušování zákona, lze kontaktovat Českou školní inspekci, která případy prošetřuje.
10 komentářů:
Zase vlknažralismus. Ta tvrzení jsou vzájemně v rozporu, a smysl v tom dokáže najít jenom lidovec nebo topkař. ////
„Ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace“. -- Na činnost kašlu, ale co propagace? Když se ZNÁMÝ představitel nějaké partaje byť i jenom projde po školní chodbě, je to propagace! Představme si hypotetický případ, že by třeba Tomio Okamura dělal učitele. ////
Já vím, já vím! Ředitel Jirásko by Okamuru za učitele nikdy nepřijal ... ////
Můj malý soukromý průzkum: Je mezi přítomnými někdo, kdo NEMÁ vyhraněný názor na islám, Romy, migraci a neziskovky ? ////
Co míníte tím "vyhraněný"?
Islám je jedno z náboženství. Jistěže některé pasáže Koránu jsou sporné, ale to platí pro Starý zákon také. Militantní islamista je ale v mých očích srovnatelný s fanatickým inkvizitorem. Rozdíl je jen v tom, že inkvizice neměla k dispozici kalašnikovy a rakety země-vzduch.
Mezi Romy mám pár přátel a známých. Ale chápu postoj lidí, kteří se odmítají smířit s tím, že mají respektovat "odlišnost etnika" sousedů, spočívající v exkrementech na chodbě a hlasitou hudbou v půl druhé ráno.
Rád uvádím příklad mého známého Roma, který si byl stěžovat na obci = majiteli budovy, ať udělají pořádek, že on tam s těma cigánama jinak bydlet nebude.
Migrace je legální a ilegální, ekonomická a politická. Nelze posuzovat stejně.
Neziskovky jsou prospěšné i "škodlivé", vůči společnosti parazitické i přínosné. Někdy záleží na konkrétním projektu té které neziskovky. Nelze zobecnit.
Soudím, poste.restante, že jste předvedl vyhraněné názory velice úspěšně. IMO nejde o to, co JÁ myslím tím "vyhraněný", ale co tím mysleli tazatelé (je to v bodu 4) a co tím mysleli respondenti. MNĚ ta otázka připadá zmatečná, mimo jiné proto, že - odhaduji - vyhraněný názor má KAŽDÝ. ////
Rozhodující jsou osnovy v ŠVP. Výstupy z ŠVP vychází z výstupů RVP. Výuka se má tedy pohybovat v mantinelech osnov. Na tenkém ledě se pohybuje učitel D,VO,... ohledně názorů na velkou privatizaci, rozsáhlou korupci,..po roce 1989. Dalším názorovým střetem je bezbřehá migrace od roku 2015, která byla ilegální a ve většině případů ekonomická.
Učitele nelze postihovat za jejich veřejnou činnost v rámci zákona a trestat pak za tuto činnost v práci. Toto jsme snad překonali v roce 1989.
Mně slovo "vyhraněný" v otázce 4 nepřipadá jako zmatečné, ale jako účelové. Celá tato otázka jak co do obsahu, tak co do formulace. Zákonitě se ten, kdo odpovídal za MŠMT přímé odpovědi vyhnul.
Za vyhraněné považuji to, co je buďto ostře a jasně definováno, ale spíše to, co je "dovedeno až na hranu".
Vyhraněný názor je například, že "všichni Romové kradou".
A stejně tak to, že "všichni, kdo kandidují za SPD jsou rasisti a nemají ve školství co dělat".
"všichni, kdo kandidují za SPD jsou rasisti a nemají ve školství co dělat"
Tato myšlenka je v Německu, Francii, Švédsku,...dovedena až k obludné formě. Protimigrační strany zde navrhnou kvalitní promigrační zákon, ale v rámci politické korektnosti je tento zákon v parlamentu smáznut tradičními stranami. Jak toto vysvětlit v rámci diskuze žákům a studentům?
Jak toto vysvětlit v rámci diskuze žákům a studentům?
Předpokládám na základě takto formulované otázky, že se bavíme o dospělých, nebo téměř dospělých žácích, cca třetí ročník střední a výše, nikoliv druhý stupeň.
Neznám ony zmiňované návrhy a nejsem tedy schopen posoudit jejich kvalitu.
Obecně ale takové lapsusy a excesy vysvětlit nelze. Lze je pouze popsat a nechat žáky, aby si názor vytvořili sami.
bude li učitel státní školy státní zaměstnanec bude po problému
Však také už dlouho "navrhuji" převést školskou agendu pod ministerstvo obrany, nebo vnitra. :-)
MŠMT, CERMAT, ČŠI, NUV atd. bychom pak mohli rozpustit.
Z MŠMT by zbylo jen to "T" a tam stačí vytvořit jen malou agenturu, která by přeposílala peníze "Peltovi" a na brněnský okruh.
Okomentovat