„Za zdmi mnoha na první pohled zcela běžných českých škol funguje pro veřejnost téměř neznámý systém výběrového školství. Na rozdíl od víceletých gymnázií nikdo přesně neví, kolik procent dětí navštěvuje tyto elitní školy a třídy, ani jak fungují,“ říká Michal Komárek v komentáři pro Český rozhlas Plus.
Michal Komárek (archiv autora) |
Česká školní inspekce autorovi tohoto komentáře sdělila, že o problému ví, sleduje ho při jednotlivých inspekcích, vyřizuje na toto téma stížnosti, ale systematicky zmapovanou situaci také nemá. Podle inspekce taková výběrovost českým školám škodí. Mimo jiné i v jejím důsledku totiž chodí jen menšina žáků do škol, které kladou důraz na úspěch každého žáka.
To je dost skličující: Mezi školami, kam chodí děti v rámci povinné bezplatné školní docházky, jsou obrovské rozdíly. Nelze tvrdit, že běžná základní škola je nutně špatná. Přesto zřejmě platí, že možná většina českých dětí chodí do škol, kde ředitelé a učitelé víceméně rezignovali na to, aby se žáci opravdu něco naučili, aby se rozvíjeli, aby měli úspěch. Bez ohledu na to, z jaké rodiny a s jakým talentem do školy přicházejí.
Co s tím? Politiky často na prvním místě napadá represe – omezovat soukromé školy, rušit víceletá gymnázia, posvítit si na veřejné školy, které příliš vybočují z řady.
V něčem mají pravdu: Některé školy by se rušit nebo změnit opravdu měly. Měly by to být ale ty špatné školy.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
8 komentářů:
1/jasně definovat školy státní a soukromé
2/u škol státních jasná závazná pravidla,osnovy,standard
-u soukromých metání kotrmelců dle přání rodičů,soukromé podporovat daňově
3/obnovit okresní školské úřady
Můžete tvrzení "Přesto zřejmě platí, že možná většina českých dětí chodí do škol, kde ředitelé a učitelé víceméně rezignovali na to, aby se žáci opravdu něco naučili, aby se rozvíjeli, aby měli úspěch." nějak doložit nebo jde o papouškování základního teorému EDUin?
co na tom chcete dokládat,nebyl jste ve škole? ředitel chce zůstat ve funkci takže musí vyhovět zřizovateli,rodičům,žákům,kreativní smečka mladých učitelek,takže na školách si každý učí/neučí co chce a kdy chce,na každé škole jinak:děti si ztěžují že se zkouší ,tak se zkoušet nebude,matky si stěžují na kantora? tak ho ředitel srovná tudíž na to kašle i ten kantor,tři mladé učky po cestě po skandinávii se inspirují natolik , že zavádějí tamní formy výuky v českém prostředí,když někdo pipne tak tato roztomilá sluníčka rozpoutají štvanici....
Typická moderní novinařina - "možná", "zřejmě"..... "nikdo neví přesně"....
"Typická moderní novinařina - "možná", "zřejmě"..... "nikdo neví přesně"...." - To je pravda. Jenže novinář se zeptal ČŠI, mohl se možná zeptat MŠMT. Měl udělat vlastní průzkum na několika desítkách škol? Nebo je na místě prostě o problému, o kterém nikdo objektivně nic neví, radši mlčet?
Pan novinář snad mohl najít aspoň jednu školu, kde (oficiálně, i pro ČŠI) rezignovali.... ale to je pracné, mluvit o většině takových škol od stolu je minimálně urážlivé....
Všechny výsledky studií akademiků jsou úplně k ničemu, protože rodiče se oprávněně nikdy nevzdají šance svých dětí na co nejlepší vzdělání a naprosto pochopitelně jim vyhovuje stávající situace dělení na ty (pod)průměrné a chudé a na ty (nad)průměrné a bohaté. To je prostě fakt, se kterým nikdo nehne. I kdyby někdo chtěl zrušit víceletá gymnázia, tak co se asi stane? Vzniknou soukromé školy a obrovský tlak rodičů na jejich schválení a povolení.
Vzniknou soukromé školy a obrovský tlak rodičů na jejich schválení a povolení.
a to je správně potřebujeme podpořit soukromé školství,rodiče nají mít možnost výběru,samozřejmě na státní škola za státní peníze a na soukromé za svoje
Okomentovat