„Známá ekonomická poučka říká, že mzdy rostou v závislosti na růstu produktivity. To platí třeba v průmyslu... I díky robotizaci mnohonásobně stoupla hodnota, kterou zaměstnanec automobilky za jednotku času vytváří. To otevírá značný prostor k růstu mezd. Co ale třeba takový učitel na základní škole?,“ píše ekonom Lukáš Kovanda v Hospodářských novinách.
Lukáš Kovanda (linkedin.com) |
Pokud tedy bychom vzali poučku z úvodu doslova, učitelé by dnes nuzně živořili, neboť jejich produktivita za posledních 120 let prakticky nevzrostla. Objektivně ani nemohla vzrůst. Učitelské platy zkrátka musí růst nad úrovní růstu produktivity.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Soudci též nejsou odměňováni dle produktivity, a nuzné konce neřeší. Ten pes je asi zakopán jinde ... ////
lze je to ovšem pracné a vyžaduje to systém
Kdyby se platilo podle produktivity práce, dopadli by asi nejhůř někteří politici a ekonomové, kteří prohospodařili, co se dalo, a dovedli Česko do pozice země s nejhůře placenými učiteli.
Okomentovat