„My s malými dětmi říkáme, že nám jde o to, abychom se ve svém těle cítili jako doma, aby nám v něm bylo dobře. Předškolní děti by se na józe měly také učit lépe fungovat v kolektivu. Jógovou filosofii, jako ostatně cokoliv, se děti nejlépe učí nápodobou, takže na józe by měly vidět i to, že v kolektivu můžou fungovat i bez křičení a agresivity. Jóga je naprosto nesoutěžní, v tom vidím její velkou výhodu, protože jakmile odpadne soutěžení, tak děti mají možnost dostat se do sebe a víc si samy sebe uvědomit. Jakmile se soutěží, tak se děti od sebe odpojí a jenom potřebují být někde první,“ říká ředitelka České asociace dětské jógy Hana Luhanová v rozhovoru pro magazín Rodiče vítáni.
Hana Luhanová (repro ČT) |
Co je to vlastně jóga, a je vhodná i pro děti?
To je hodně filosofická otázka. Mně se nejvíc líbí definice, že jóga je vše, co děláme vědomě. Nejde jen o cvičení v tělocvičně, protože tam někdy přijdou lidi, kteří sice dělají ty správné pohyby, ale přitom myslí na to, co uvaří k večeři. To ale není jóga.
A jak tohle vědomé dělání věcí potom vypadá v praxi?
V praxi to vypadá různě, podle věku. S malými dětmi si hrajeme na zvířátka a snažíme se poznávat svoje tělo skrz pozice, které většinou vychází z přírody. Přes emoce těch zvířátek se potom učíme poznávat vlastní emoce. Takže uděláme kočku, která je veselá. Říkáme si, jak se chová, jak se cítí. Pak uděláme kočičku, která je smutná, a povídáme si o tom, proč může taková kočka být smutná. A jakmile si to děti procítí v těle, tak příště, když zažívají nějakou emoci, už ji dokáží pojmenovat.
A doporučila byste jógu všem? Měly by třeba školy jógu zařadit do výuky?
Já bych ji doporučila všem, co jí věří a chtějí ji dělat. Nechtěla bych ale, aby se ve všech školách povinně musela vyučovat, protože je velmi důležité, kdo a jak ji předává. A kdyby učitelům prostě nařídili, že by ke všem povinnostem, kterých už teď mají spoustu, ještě museli vést nějaké jógové rozcvičky, tak si dovedu představit, že učitelé by nebyli nadšení a těm dětem i józe by to spíš uškodilo. Spousta učitelů z mateřských i základních škol prvky jógy do výuky zapojuje, ale musí to vždycky vycházet z těch lidí. Kdyby to bylo nějakým nařízením, tak nevěřím, že by to vedlo k něčemu dobrému.
Celý rozhovor naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat